معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: اقتصاد نفتی و بچه پولداری در تمام بخش های زندگی ما از جمله پژوهش ها در کشور رسوخ پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، سورنا ستاری در مراسم پانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور از دغدغه های شخصی خود در معاونت علمی گفت: جهت‌گیری‌ها در حوزه پژوهشی مناسب است و در این راستا حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد، ولی نیاز به تغییرات زیرساختی در حوزه پژوهشی داریم.

وی عنوان کرد: زمانی که پست معاونت علمی را پذیرفتم از خیلی ها شنیدم که از معاونت علمی و فناوری چیزی در نمی‌آید.

ستاری افزود: اقتصاد نفتی و بچه پولداری در تمام بخش های زندگی ما از جمله پژوهش ها در کشور رسوخ پیدا کرده است و بیشتر هزینه های پژوهشی و صنعتی بر پایه اقتصادی نفتی است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه فکر می کنیم با نفت به همه چیز می رسیم که این اشتباه است، افزود: این اشتباه در حوزه پژوهش نمود پیدا کرده، ولی باید بدون اتکا به اقتصاد نفتی به پیشرفت برسیم و باید بر پایه مغز و تفکراتمان پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه پژوهشی موفق بوده ایم، افزود: دلیل این موفقیت ها، فعالیت در حوزه اقتدار است.

ستاری اذعان داشت: دولت در مرز دانش هزینه می کند ولی تجاری سازی نباید بر عهده دولت باشد چراکه دولت محوریتی در این حوزه ندارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت نمی تواند وارد تجاری سازی شود، افزود: ما باید تفکراتمان را در حوزه پژوهش تغییر دهیم و دانشگاه ها باید در حوزه تجاری سازی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه بودجه دولت نباید در تجاری سازی خلق شود، اظهار داشت: دانشگاه ها باید درصدی از درآمدشان را از محصولات دانش بنیان دربیاورد.

به گفته ستاری، محروم ترین استان ها ۶۰ هزار دانشجو دارند و باید دانشگاه ها جزئی از تصمیم گیری های استاندار را انجام دهند و استان باید با تکیه بر دانشگاه ها فعالیت های خود را انجام دهد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بزرگترین مساله ما در اقتصاد دانش بنیان پول نیست، فرهنگ است؛ چراکه پول آمدنی و جذب‌شدنی است و در معاونت علمی و فناوری این فرهنگ سازی جزئی از وظایف ما به‌شمار می رود.

وی گفت: تاکنون در حوزه شرکت های دانش بنیان موفق عمل کرده ایم. یکی از پایه های اصلی تغییر فرهنگ اقتصادی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است.

ستاری افزود: باید مکانیزم و دیدگاه های جدیدی داشته باشیم و به تقویت مراکز رشد، پارک ها و صنایع برسیم و صنعت همیشه باید به دنبال نوآوری پارک های دانش بنیان باشد تا محصولات دانش بنیان را صنعتی کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در حوزه ثبت پتنت ضعیف هستیم، گفت: باید بر این موضوع تاکید داشته باشیم؛ چراکه از هر ۸۲۰ مقاله در کشور یک پتنت به ثبت می رسد.

ستاری خاطر نشان کرد: ما باید کاری کنیم که شیرینی و حلاوت پژوهش را مردم احساس کنند و باید متکی به «مغز» باشیم تا این اقتصاد را بچرخاند.