مدیرعامل یک فناور عرصه نانو که دستگاه نانو اسکوپ AFM تولید می‌کنند بیان کرد: در دنیا تنها 6 کشور این دستگاه را می‌سازند. دستگاهی که ما 10 سال برروی آن تحقیق کرده‌ایم کیفیت بهتری نسبت به دیگر نمونه‌ها دارد و با قیمت تمام شده پایین‌تری عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سید عباس شاهمرادی زواره، مدیرعامل یک شرکت فناور نانو مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی، درباره محصول تولیدی این شرکت گفت: کار ما ساخت دستگاه نانو اسکوپ AFM است. این دستگاه مانند میکروسکوپ که میکروب را می‌بیند، می‌تواند ذرات نانو را ببیند.
وی ادامه داد: این دستگاه در مقیاس اتمی و مولوکولی برای محققینی که با نانو سر و کار دارند، کاربردی است. که امروزه نانو در تمام بحث‌ها ازجمله پزشکی، زیست، به یو، مواد، فیزیک، شیمی و غیره وارد شده است.
به گفته عباس شاهمرادی زواره، از این دستگاه تنها 6 کشور خارجی دیگر تولیدات دارند. این گروه برای دستیابی به این فناوری ده سال وقت صرف کردهو تحقیقات بسیار گسترده ای صورت گرفته است.
وی افزود: مراحل تحقیقات تا تولید اولیه نمونه از این محصول 10 سال طول کشید. پس از آن دو سال تلاش کردیم تا آن را به تجاری سازی برسانیم و می دانیم محصول تولید شده پتانسیل بالایی برای موفقیت در تجاری شدن دارد.
مدیرعامل شرکت آرا پژوهش با امیدواری به صادرات این محصول گفت: جامعه هدف ما هندوستان و کشورهای جنوب شرق آسیا هستند. با توجه به این که محصول تولیدی ما از نمونه‌های کشورهای دیگر قیمت پایین‌تری دارد اما از کیفیت آن مطمئن هستیم که یک پله بالاتر است، پس در صادرات می‌تواند موفق عمل کند.
وی کاربردهای این محصول را این‌گونه بیان کرد: مأموریت اصلی دستگاه نانو اسکوپ AFM عکس‌برداری است. این عکس برداری در 4 مدل صورت می‌گیرد. اول عکس‌برداری از هوا. دوم عکس‌برداری از مایع، برای سلول‌های باکتری در محیط کشت.
به گفته این محقق، سومین کاربرد این محصول عکس‌برداری در خلا است. این نوع عکس برداری به این علت صورت می‌گیرد که موقع عکس‌برداری از هوا، ذراتی معلق هستند که شفافیت تصویر را می‌گیرند. اما در خلا این ذرات وجود ندارند. همچنین این ذرات موجب تغییر دما می‌شوند. عکس‌برداری در خلا این امکان را می‌دهد تا بتوان درجه حرارت را تنظیم کرد و به صورت ثابت نگه داشت. به این صورت نتیجه تحقیقات مطمئن تر خواهد بود.
شاهمرادی زواره چهارمین مدل کار این دستگاه را عکس‌برداری های اسپید بیان کرد. با استفاده از این روش می‌توان در زمان کوتاه‌تری عکس‌برداری کرد و نتیجه به صورت فیلم در خواهد آمد. امروزه دنیا تلاش دارد تا به سمتی برود که بتواند تصاویری AFM را به صورت فیلم داشته باشد. با استفاده از این روش می‌توان مراحل تغییر و دستیابی را مشاهده کر. برای مثال تأثیر دارو روی ویروس را می‌توان دید.
وی تاکید کرد: اما کاربردهای دستگاه نانو اسکوپ AFM تنها به عکس‌برداری محدود نمی‌شود. این دستگاه 14 کاربرد دارد که می‌تواند هر خاصیت ماده را به صورت جداگانه در مقیاس نانو اندازه گیری کند.
این عضو پیشین هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر درباره این مسئله که چرا در ابتدا اقدام به تحقیق بر روی چنین محصولی را کرده‌اند، گفت: جرقه این مسئله زمانی به ذهن من رسید که مشاورعلمی در دفتر فناوری‌های ریاست جمهوری بودم. در آن زمان جلسه ای برای تشکیل ستاد نانو برگزار شد، در این جلسه طی بررسی اقدامات توسعه کاربرد نانو، مطرح کردم که باید ابزار این حوزه در اختیار مخترعین قرار بگیرد. دستگاه نام برده شده هم درونی‌ترین دستگاه در حوزه نانو است که در 15 سال پیش که این پیشنهاد به ذهن من رسید بسیار فناوری نوینی بود.
وی از برنامه‌های آینده این شرکت ساخت دستگاه نانوایندرتور اشاره کرد و گفت: این دستگاه برای رشته مکانیک و متالوژی کاربردی است که با استفاده از آن سطحی را در مقیاس نانو فشرده می‌کنند تا سطح سختی را پیدا کند.
شاهمرادی زواره درباره دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی این مجموعه بیان کرد: وقتی یک تشکیلات علمی رشد می‌کند، پیشرفت آن دست هیچکس نیست. باید نقش‌های جدید برای کار تعریف کرد. چرا که می‌خواهیم تحقیقات را روز به گسترش دهیم.