نمایشی دیگر از ظرفیت‌ها، مأموریت‌ها و توانمندی‌ها و دستاوردها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و واحدهای تابعه این معاونت، در معرض دید دانشگاهیان دانشگاه الزهرا قرار گرفت. پیش از این نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه در دو دانشگاه صنعتی کشور برگزار شده بود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانشگاه الزهرا میزبان سومین سلسله نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه است و امروز در آخرین روز هفته پژوهش، به کار خود پایان خواهد داد. این در حالی است که طی این سه روز برگزاری، مورد استقبال و بازدید قابل توجه دانشگاهیان دانشگاه الزهرا(س) قرار گرفته است.
نمایشی دیگر از ظرفیت‌ها، مأموریت‌ها و توانمندی‌ها و دستاوردها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و واحدهای تابعه این معاونت، در معرض دید دانشگاهیان دانشگاه الزهرا قرار گرفت. پیش از این نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه در دو دانشگاه صنعتی کشور؛ امیرکبیر و شریف برگزار شده بود.
این نمایشگاه برای نخستین بار در سومین دوره برگزاری خود، مهمان دانشگاهی با محوریت علوم انسانی شد.
هوای سرد روزهای پایانی پاییزی، از گرما و صمیمیت این نمایشگاه نکاست و این نمایشگاه، از ساعات آغازین روز دوشنبه با استقبال نسبتاً خوب دانشجویان حاضر در دانشگاه، اساتید و اعضای هیأت علمی این دانشگاه روبرو شد.
برای رسیدن به این نمایشگاه، تابلوهای راهنمای آبی رنگ آشنای این نمایشگاه، تا رسیدن به ورودی نمایشگاه راهنمایی‌مان می‌کنند.
با عبور از ورود از درب اصلی دانشگاه الزهرا(س)، چند قدم جلوتر تعدادی از جواناندر حال پخش بروشورهای آبی‌رنگ نمایشگاه مشاهده می‌شوند و ما را به سوی ورودی اصلی نمایشگاه رهنمون می‌کنند. در بدو ورود به سالن‌های تودرتوی نمایشگاه، غرفه‌های ستادهای مختلف توسعه فناوری معاونت علمی به چشم می‌خورند. صندوق‌های توسعه فناوری، در کنار مرکز توسعه کسب و کار و بازار ایده بخش‌های دیگر حاضر در سومین نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه هستند.
با توجه به این‌که دانشگاه الزهرا(س) صرفاً از دانشجویان دختر پذیرش دارد، اکثریت قاطع بازدیدکنندگان این نمایشگاه را خانم‌ها تشکیل دادند.
فضای گرم داخل نمایشگاه، با حضور جوانان و اساتید دانشجویی که پس از گذشت نخستین روز نمایشگاه بر تعدادشان افزوده می‌شود، سرمای فضای بیرونی نمایشگاه را از یاد می‌برد. یکی از دانشجویان کارشناسی هنری دانشگاه ابراز امیدواری می‌کند با طرح‌‌ها و ایده‌هایی که در ذهن دارد بتواند با حمایت به محصولات قابل عرضه به بازار تبدیل کند. دانشجوی دیگری معتقد است نمایشگاه در زمان مناسبی برگزار نشده و بخشی از دانشجویان درگیر فصل امتحانات پایان ترم هستند، اما با این حال حضور چنین نمایشگاهی در این دانشگاه، به آشناسازی دانشجویان با تجاری‌سازی ایده‌ها و پژوهش‌هایشان کمک می‌کند. یک بانوی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان انگلیسی، با مراجعه به غرفه معاونت علمی و فناوری، کنجکاوانه سؤالاتی را پیرامون جنس حمایت‌های معاونت علمی و فناوری می‌پرسد. در نهایت به سوی غرفه یکی از ستادهای توسعه فناوری برای رانمایی تکمیلی هدایت می‌شود. می‌گوید طرحی دارد که بعداً متوجه می‌شود طرح وی در حوزه فناوری‌های نرم است، با اشتیاق زیادی می‌گوید این طرح می‌تواند مورد حمایت قرار بگیرد و در این صورت، شاید محصولات تولید شده تحولی در فراگیری دانش‌های کاربردی ایجاد کند.

از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان تا مجلات پژوهشی وتحلیلی
علاوه بر غرفه‌های ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی، معاونت‌ها، صندوق‌های توسعه فناوری و مراکزی از پارک فناوری پردیس، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان ور واحدهای فناوری در این نمایشگاه حضور دارند. علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیانی همچون شرکت صنایع هوایی کفا اوج گیتی، شرکت فناوری‌های پیشرفته، سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا)، که در دو دوره گذشته نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه حضور داشتند،
صندوق توسعه فناوری‌های نوین، و شرکت دانش‌بنیان زیست‌فناویر کوثر به جمع حاضرین در این نمایشگاه اضافه شده‌اند. فصل‌نامه تخصصی، تحلیلی پژوهش هنر، که دومین سال تولید و انتشار خود را پشت سر می‌گذارد، یکی دیگر از غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه است. مسئول غرفه فصل‌نامه پژوهش هنر توضیح می‌دهد این مجله در هر شماره به حوزه‌ای از هنرهای بومی کشور می‌پردازد و تا کنون شش شماره از این مجله به انتشار رسیده است.
مسئول غرفه شرکت دانش‌بنیان زیست‌فناوری کوثر، شرکتی فعال در حوزه زیست‌فناوری ضمن مفید برشمردن برگزاری چنین نمایشگاههایی در دانشگاه‌های صنعتی کشور، از برگزاری این نمایشگاه در یک دانشگاه علوم انسانی کمی ناراضی است. صادقی می‌گوید تا به این لحظه از حضور در نمایشگاه مراجعه کننده تخصصی نداشته‌ایم و خوب بود این نمایشگاه به جای برگزاری در دانشگاه الزهرا، در یکی دیگر از دانشگاه‌های صنعتی کشور برگزار می‌شد. این نمایشگاه در نفس کار بسیار خوب است چراکه دانشجو می‌تواند از طریق این نمایشگاه‌ها، روند آینده شغلی خود را بهتر درک کند. بیش‌تر دانشجویان ما دید صحیحی نسبت به شغل آینده خود ندارند. این فعال دانش‌بنیان می‌افزاید اگر با سیستم مرسوم می‌خواستم پیش بروم اگر خیلی هنر می‌کردم در مغازه پدرم مشغول به کار بودم. ولی با روشهای صحیح این چنینی به یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری هدایت شدم توانستم تحصیلاتم را در راستای رفع نیازهای کشورم در حوزه زیست‌فناوری به کار ببندم.به گفته این فعال دانش‌بنیان دانشجویان باید متوجه شوند رشته زیست‌فناوری دارای ظرفیت بسیار بالای اشتغال و ارزآوری است و این اتفاق تنها از طریق برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی میسر خواهد شد.
صادقی درباره دو محصول شاخص تولیدشده توسط شرکت دانش‌بنیان زیست فناوری کوثر توضیح داد: آنزیم Taq Dna پلیمراز کوثر، محصولی که با مبلغی کمتر از یک دهم نمونه خارجی و با کیفیتی همسان تولید می‌شود، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌تواند به تحقیق و پژوهش و تسهیل روند تهیه آنزیم مورد نیاز برای پژوهشگران با هزینه‌ای به مراتب کم‌تر از نمونه خارجی، کمک شایانی کند.
وی به محصول دیگر این شرکت تحت عنوان کیت‌بانک DNA به عنوان یکی از محصولات منحصر به‌فرد دانش‌بنیان شرکت زیست‌فناوری کوثر اشاره کرد و گفت کارت نگهداری DBC برای تخلیص سریع نمونه‌های خون یا DNA در شرایط دمای اتاق و بدون نیاز به فریزر یا دماهای زیر صفر درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فعال دانش‌بنیان نایج قابل قبول، ماندگاری مناسب، زینه کمتر نسبت به مشابه‌های خارجی و حوزه کاربرد وسیع این محصول دانش‌بنیان در وزه‌های متنوع را ویژگی‌های بارز این فرآورده دانش‌بنیان دانست.

برگزاری چهار کارگاه تخصصی
طی سه روز برگزاری سومین دوره نمایشگاه هم‌افزایی دولت صنعت و دانشگاه در سالن اندیشه دانشگاه الزهرا، چهار عنوان کارگاه تخصصی، برای آشنایی بهتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان داشنگاهی با فرآیندهای، جذب سرمایه، انتقال و تجاری‌سازی فناوری و بازار دارایی‌های فکری برگزار شد. نخستین کارگاه تحت عنوان «جذب سرمایه‌گذار و انتقال فناوری»، با سخنرانی آقای دکتر فیروزمنش، در نخستین ساعات برگزاری نمایشگاه در سالن اندیشه دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد. ساعت 16 همین روز اردوی کارآفرینی و تجاری‌سازی با سخنرانی آقای دکتر میر به بررسی راهکارهای تجاری‌سازی ایده پرداخت.
کارگاه یک ساعته «جذب سرمایه‌گذار و انتقال فناوری» روز چهارشنبه ساعت 10 با سخنرانی مهندس احمدی رییس مرکز شتاب‌دهی نوآوری برگزار شد. کارگاه «بازار دارایی فکری»، با حضور زندوکیلی ساعت 15 همین روز در سالن اندیشه آغاز به کار کرد و به آشناسازی دانشجویان با این بازار پرداخت.
نمایشگاه هم‌افزایی دولت، صنعت و دانشگاه در سومین دوره خود، عصر روز چهارشنبه 26 آذرماه سال‌جاری کار خود در دانشگاه الزهرا را به پایان رساند.برگزاری این نمایشگاه در یک دانشگاه غیر صنعتی و در عین حال استقبال خوب به عمل آمده از آن ظرفیت بسیار خوب این دست دانشگاه‌ها را در معرض نمایش گذاشت. سومین دوره این نمایشگاه در حالی پایان یافت که تعداد قابل توجهی از دانشگاهیان این دانشگاه توانستند تا حدودی با فرآیندهای تجاری‌سازی و تبدیل علم به عمل آشنا شوند. گفتنی است این نمایشگاه تا پایان سال جاری در دیگر دانشگاه‌های برجسته کشور برگزار خواهد شد.
نمایشگاه هم افزایی دولت، صنعت و دانشگاه که با هدف به نمایشگاه توانمندی ها و ظرفیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تعامل با بخش صنعت و دانشگاه و تجاری سازی محصولات دانش بنیان برگزار شده است، پیش تر از دو دانشگاه مهم کشور؛ امیرکبیر و صنعتی شریف برگزار شده بود و امروز 26 آذرماه در سومین دوره سه روزه خود، در دانشگاه الزهرا به کار خود پایان می دهد.