محققان در سال جاری میلادی با استفاده از روشی به نام" اپتوژنتیک مغزی" موفق به حذف خاطرات از ذهن موش ها و کاشت خاطرات خیالی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برترین دستاوردهای علمی بشر در سال 2014 میلادی از نگاه مجله ساینس معرفی شده اند که از میان آنها می توان به فرود موفقیت آمیز کاوشگر روزتا ساخت آژانس فضایی اروپا بر ستاره دنباله دار اشاره کرد که برای مطالعه ستاره دنباله دار  67P ساخته و راه اندازی شد. کاوشگر روزتا پس از سفری ده ساله و طی مسافتی بیش از نیم میلیارد کیلومتر توانست در فرودی موفقیت آمیز بر ستاره دنباله دار بنشیند. 

Philae پس از فرود موفقیت آمیزش از روزتا جدا شد تا بتواند ماموریت فضایی خود را آغاز کند زیرا برخی از کارشناسان فضایی معتقدند که حیات اولیه توسط ستاره های دنباله دار به زمین منتقل شده اند. به همین دلیل و با توجه به این فرضیه به دنبال مولکول های آلی پیچیده ای در سطح ستاره دنباله دار هستند.

هر چند این کاوشگر با مشکلات متعددی مانند اتمام شارژ یا فرودی دورتر از نقطه ای که برای آن پیش بینی شده بود، مواجه شد اما باز هم این تحقیقات توانست ابعاد جدیدی از اکتشافات را پیش روی محققان و کارشناسان فضایی قرار دهد. پیش از اینکه به معرفی برترین دستاوردهای علمی 2014 پرداخت باید گفت که گسترش الفبای ژنتیک به عنوان بزرگترین تحقیقات علمی سال 2014 میلادی معرفی شد. از میان سایر منتخبان مجله ساینس می توان به مواردی مانند: 

* درمان بیماری آلزایمر 

پژوهشی در رابطه با استفاده از خون موش های جوان برای درمان بیماری آلزایمر در موش های کهنسال اشاره کرد. 

* تغییر باور دانشمندان

نقاشی هایی متفاوتی مانند نقاشی از حیوانات در غارهای اندونزی کشف شد که نشان می دهد تاریخ این نقاشی ها به 35 تا 40 هزار سال قبل برمی گردد، در صورتی که دانشمندان بر این باور بودند که تاریخ این نقاشی ها به 10 هزار سال قبل بازمی گردد.

* چگونگی تکامل پرندگان 

در سال 2014 میلادی، محققان به چگونگی تحول برخی از گونه های دایناسور و تبدیل آنها به پرندگان پی بردند.

* تحقیق جدیدی درباره درمان دیابت 

محقان با استفاده از سلول هایی مشابه با سلول های بتا در لوزالمعده انسان موفق به تولید انسولین شدند که می تواند ابعاد جدیدی از درمان دیابت را پیش روی دانشمندان قرار دهد.

* پیشرفت در حوزه ربایتک

پیشرفت در حوزه رباتیک تا جایی ادامه پیدا کرد که دستگاه ها بدون کمک انسان قادر به ساخت اجسام ساده باشند.

* ساخت تراشه های مغزی

ساخت مغز رایانه ای با استفاده از تراشه هایی موسوم به  Neuromorphic که عملکردی شبیه به مغز انسان دارند.

* جایگزینی خاطرات حقیقی با خاطرات دروغین

محققان در سال جاری میلادی با استفاده از روشی به نام" اپتوژنتیک مغزی" موفق به حذف خاطرات از ذهن موش ها و کاشت خاطرات خیالی شدند.

*استفاده دو چندان از ماهواره های CubeSat

 استفاده از ماهواره های کوچک   CubeSat افزایش یافته تا بتوان از توانایی اجرای برنامه های پیشرفته تری برخوردار شد.