یک فعال عرصه فناوری گفت: با استفاده از دانش فنی بومی سازی شده حوزه پاور الکترونیک می‌توان بیش از 1500 محصول دانش‌بنیان با قابلیت تجاری‌سازی تولید و به بازار عرضه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانش پاورالکترونیک از مهم‌ترین شاخه‌های دانش الکترونیک است که کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف از جمله: ماخبراتی، نظامی و تولیدی دارد. یکی از کاربردهای پاور الکترونیک در تولید مبدل‌های الکتریکی‌ست. ترانس‌ها شناخته‌شده‌ترین مبدل‌ها هستند که به آن‌ها مبدل‌های استاتیکی انرژی نیز گفته می‌شود.ترانس‌ها به دلیل حجم زیاد و سیم‌پیچی معایبی دارند ، بهره‌گیری اما هنگامی‌که از دانش الکترونیک در تولید مبدل‌ها می‌کنیم، علاوه بر کاهش هزینه‌های ساخت و حجم مبدل، هدررفت انرژی نیز کاهش می‌یابد.


مدیر عامل شرکت نیان با اشاره به توانمندی داخلی کشور در حوزه ارائه و عرضه دانش فنی پاور الکترونیک گفت: «فعالیت خود را بر مبنای توسعه و بومی‌سازی دانش فنی تولید محصولات دانش‌بنیان شاخه‌ای از علم الکترونیک موسوم به پاور الکترونیک آغاز کردیم و در حال حاضر با استفاده از این دانش فنی، بر ساخت مبدل‌های الکترونیکی تمرکز داریم و توانسته‌ایم با بهره‌گیری دانش فنی بومی کشورمان محصولات متعددی از جمله‌ یکسوکننده سیار مخابراتی، انواع مختلف سیستم‌های یکپارچه تغذیه نیرو به تولید و عرضه برسانیم.»


مهندس محمدعلی چمنیان با اشاره به این که دانش فنی تولید این مبدل‌ها می‌تواند در شاخه‌های مختلفی از صنعت کشور منجر به ساخت محصولات متعددی شوداظهار داشت:«خوشبختانه با گذشت بیست سال از آغاز فعالیتمان توانسته‌ایم بیش از گذشته به موفقیت‌های چشمگیری در بومی‌سازی و توسعه این دانش فنی دست یابیم. سعی کرده‌ایم نه تنها دانش تولید یک محصول بلکه دانش فنی تولید محصولات مرتبط با این حوزه را بومی‌سازی کنیم.»


با اشاره به ظرفیت بالای دانش فنی تولید مبدل‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت گسترده پاور الکترونیک اظهار کرد: «با استفاده از دانش فنی تولید مبدل‌ها می‌توان بیش از 1500 محصول دانش‌بنیان با قابلیت تجاری‌سازی تولید و به بازار عرضه کرد.»


وی افزود: «با استفاده از دانش فنی مبدل‌ها در حوزه مخابرات، اخیراً ایستگاه‌های مخابراتی BTS ساخته‌ایم که نسبت به نمونه‌های قبلی با حجم بسیار کمتر، مصرف انرژی پایین و بهینه‌تر هستند. ایستگاه‌های قدیمی اشغال فضای بسیار زیادی و مشکلات فراوانی از لحاظ زیست محیطی می‌کردند. خوشبختانه اپراتورهای تلفن همراه کشور از این محصول استقبال خوبی داشته‌اند.»


این فعال عرصه فناوری، حمایت از تولید بخش داخلی کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: «برای تولید محصول به تعداد مورد درخواست یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور، برای رقابت با نمونه خارجی مجبور بودیم محصول را با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از نمونه خارجی تولید کنیم . در تأمین هزینه‌های تولید با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. توجیه هزینه‌های تولید و تأمین هزینه‌های برای تولید انبوده مستلزم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ به واسطه نهادهایی من جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است .»