ساخت ماهواره دانشجویی دانشگاه آزاد در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مهدی نصیری از طراحان پروژه ماهواره امید در همایش ثریا که به همت انجمن علمی هوافضای واحد علوم و تحقیقات برگزار شد با تاکید بر لزوم گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: ایران چهل و سومین کشوری است که به جمع باشگاه فضایی جهان پیوسته است و هم اینک این باشگاه 47 عضو دارد.

وی با تاکید بر لزوم گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه، ادامه داد: در این راستا، ماهواره آزاد ست در آینده نزدیک به همت پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی ساخته می شود.

نصیری با بیان اینکه مدیر پروژه طراحی و ساخت اولین ماهواره ایرانی امید، یکی از دانشجویان دکتری واحد علوم و تحقیقات بوده است، گفت:طراحی ماهواره ابتدایی امید با اتکا به توان ملی، ارزشمندتر از بهره مندی از امکانات خارجی است.

وی به طراحی ماهواره های «یا زهرا» و «سینا» علی رغم مشکلات و موانع موجود اشاره کرد و اظهار داشت: متخصصان کشور با وجود نگاه های حقارت آمیز کشورهای غربی در سال های نخست، در نهایت موفق به طراحی و ساخت صد درصد بومی ماهواره «امید» شدند.

دکتر نصیری مهم ترین دستاورد ماهواره امید را تقویت روحیه خودباوری و توانمندسازی در نیروی متخصص کشور دانست و تصریح کرد: ارتباط با فضا، دریافت سیگنال و ورود به باشگاه فضایی از مهمترین اهداف ساخت ماهواره امید است.

وی بر لزوم توجه به فرهنگ کار تیمی در دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: انجام پروژه ها با تکنولوژی بالا، نیازمند پول، هوش و انگیزه است.

دکتر نصیری با بیان اینکه نقطه شروع کار تیمی از دانشگاه ها است، ادامه داد: در این راستا توجه به طرح هایی همچون طرح ثقلین برای پوشش نوآوری های علمی در تحصیلات تکمیلی اهمیت دارد تا پروژه های دانشجویان علاوه بر انتشار مقالات، در قالب فعالیت های صنعتی منجر به حل مشکلات جوامع شوند.

سرتیپ امیرخلبان حبیبی، رییس دفتر پژوهش نهاجا هم دراین مراسم وظیفه دانشگاه ها را تربیت متخصصانی همچون شهید بابایی، شهید دوران و... دانست و تصریح کرد: انجمن های علمی درکشور به ویژه انجمن هوافضا باید در پرکردن شکاف بین دانشگاه، مردم، عملیات، صنعت و مشتری کوشا باشند.

وی به تغییر نحوه جنگ ها در دنیا امروز و انتقال آن ها به بخش فضایی اشاره کرد و گفت: دانش و صنعت هوافضا باید برای مقابله با دشمنان مورد استفاده قرار گیرد.

حبیبی، اظهار داشت: قدرت هوافضایی، استفاده از بعد سوم برای تاثیرگذاری بریک حرکت در طول، عرض و ارتفاع است.

وی با اشاره به قدرت نیروی هوایی ایران در هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با انهدام پایگاه های هوایی عراقی، عکس برداری، سوخت رسانی در خاک دشمن، حمل بار ومجروحان جنگی، ساخت هواپیما شبیه ساز، نمونه جت و ساخت 40 هزار قطعه، پاسخی دندان شکن به مهاجمان و دشمنان کشور داد.

مصطفی ابراهیمی، رییس انجمن هوافضا واحد علوم و تحقیقات هم ابراز امیدواری کرد: انجمن هوافضای این واحد دانشگاهی در آینده نزدیک به پایلوت فعالیت های علمی و پژوهشی و قطب اول هوافضا در کشور تبدیل می شود.

دکتر منطقی، رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع هم در این مراسم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهور بر لزوم توجه به شرکت های دانش بنیان گفت: در طول چهل سال سابقه صنعت هوایی کشوراقدامات قابل توجهی انجام شده و ایران با برنامه ای منسجم می تواند نقشی مثبت در منطقه ایفا کند.

وی با اشاره به تدوین و تصویب طرح جامع هوافضا در سال 1391 اظهار داشت: ورود به طراحی بالگرد سنگین و نیمه سنگین، پهباد، هوانوردی عمومی و اورهال (تعمیرات اساسی) از جمله موارد مورد تاکید در این برنامه است.

منطقی با بیان اینکه تاکنون 100 میلیون دلار صادرات در صنعت هوایی کشور انجام شده است، ادامه داد: درحال حاضر با داشتن 300 شرکت دانش بنیان می توان به اهدافی چون گسترش همکاری های بین‌المللی، احداث شهرک های هوایی مانند شهرک های هواپیمایی در دست احداث در فرودگاه امام خمینی (ره) و 30 پارک علم و فناوری جامه عمل پوشاند.

در حاشیه این مراسم از اعضای تیم های کن ست و کوات کوپتر تقدیر شد و و نمایش کوات کوپر در این واحد دانشگاهی انجام ش