ویژه نامه «توسعه علم و فناوری در ایران» به سردبیری معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یک استاد ایرانی مقیم آمریکا در یکی از معتبرترین مجلات علمی بین المللی به انتشار می رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ویژه نامه «توسعه علم و فناوری در ایران: چالش های نوآوری و تجاری سازی» در مجله بین المللی و معتبر Technological Forecasting and Social Change منتشر می شود.

مشاور معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اعلام این خبر افزود:‌ در سال های اخیر و علیرغم تمام مشکلات و دشواری هایی که ایران در عرصه داخلی و بین المللی پشت سر گذاشته است؛ توسعه علم و فناوری پیشرفت نسبتاً مناسبی داشته است و کشور، در بسیاری از حوزه های علمی و فناورانه،‌ گام های بلندی را برداشته است. با این حال و علی رغم همه تاکیدات و تلاش ها، هنوز هم مشکلاتی چه در عرصه سیاستگذاری و چه در عرصه توسعه علم و فناوری پیش روی سیاستگذاران و فناوران به چشم می خورد و هنوز تا رسیدن به جایگاه درخور نام ایران در این عرصه فاصله وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر لزوم انتشار یافته ها و دستاوردهای محققان ایرانی در سطح بین المللی اشاره کرد که با وجود پیشرفت¬هایی که در این زمینه صورت گرفته است؛‌ در جامعه بین الملل، آشنایی کمی با راهی که پژوهشگران کشورمان تا کنون پیموده اند و مسیری که برای آینده علم و فناوری ترسیم کرده اند؛‌ وجود دارد. از این رو،‌ انتشار مطالب علمی در خصوص موضوعات مرتبط با تغییرات فناورانه مانند تاثیر فناوری بر پیشرفت اقتصادی کشور،‌ نقش دولت و بخش خصوصی در نوآوری در ایران، چالش های پیش روی سیاستگذاران و فناوران در توسعه نظام های نوآوری ملی، فناورانه،‌ بخشی و منطقه¬ای و مباحث مرتبط با ارزیابی وضعیت

علم، فناوری و نوآوری، می تواند به آگاهی بخشی بیشتر به جامعه جهانی نسبت به وضع علم و فناوری در ایران منجر شود.
مسعود افشاری مفرد ادامه داد: بر اساس رایزنی هایی که با سردبیر مجله بین المللی و معتبر Technological Forecasting and Social Change انجام گرفت؛‌ مقرر شد که ویژه نامه ای به وضعیت علم و فناوری در ایران با موضوع چالش های نوآوری و تجاری سازی اختصاص یابد. هم چنین مقرر شد که دکتر سید سپهر قاضی نوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس (که قبلا مقالات متعددی در این مجله داشته اند)،‌ و دکتر عبدالله صوفی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه ویسکانسین در ایالات متحده آمریکا، به عنوان سردبیر مهمان این ویژه نامه مسئولیت داشته باشند.

وی مهمترین موضوعات مورد نظر جهت چاپ در این ویژه نامه را مباحث مرتبط با همکاری های دولت و بنگاه ها در جهت نوآوری، تاثیر تحریم ها بر ظرفیت نوآوری شرکت های خصوصی و دولتی،‌ سنجش ظرفیت نوآوری بنگاه های ایرانی،‌ پیمایش تحقیق و توسعه در شرکت های خصوصی، تاثیر الگوهای ایرانی-اسلامی بر توسعه فناوری، توسعه نظام های نوآوری در ایران، چالش های پیش روی سیاستگذاران و فناوران و مشکلات نهادی در نظام ملی نوآوری ایران برشمرد.
مشاور معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی همچنین ابراز کرد: بر اساس زمان بندی انتشار ویژه نامه، از روز 1 فروردین 1394 لغایت 31 اردیبهشت 1394 برای دریافت مقالات مرتبط در نظر گرفته شده است و نسخه نهایی ویژه نامه در فروردین ماه 1395 به چاپ خواهد رسید.

لازم به ذکر است که مجله Technological Forecasting and Social Change یکی از مجلات شناخته شده در حوزه توسعه علم و فناوری و تاثیرات آن بر جامعه است و بسیاری از فعالان مشهور و مجرب حوزه سیاست علم،‌ فناوری و نوآوری در سطح دنیا، حاصل یافته های علمی خود را در آن به چاپ می رسانند.

پژوهشگران می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به تارنمای زیر مراجعه کنند:

http://www.journals.elsevier.com/technological-forecasting-and-social-change/call-for-papers/development-of-science-and-technology-in-iran/