سالی که گذشت پر از وقایع مهم و برجسته آسمانی و ستاره ای بود که از میان آنها می توان به ماموریت روزتا و کشف های جدید کاوشگر کنجکاوی در مریخ اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سال 2014 مملو از تصاویر فضایی تماشایی بود تا این سال را تبدیل به یک سال متفاوت و برجسته ستاره ای و فضایی کند. مهم ترین تصاویر فضایی سال 2014 میلادی را مشاهده کنید.

* انتشار اولین تصویر رنگی روزتا

روزتا، کاوشگر فضایی روباتیک ساخت سازمان فضایی اروپا است که برای مطالعه ستاره دنباله دار  67ساخته و راه اندازی شد. کاوشگر روزتا پس از سفری ده ساله و طی مسافتی بیش از نیم میلیارد کیلومتر توانست در فرودی موفقیت آمیز بر ستاره دنباله دار بنشیند. تصاویر اولیه و ابتدایی ارسالی روزتا سیاه و سفید بودند.

0

اما در ماه های گذشته، تصویر رنگی متفاوتی از روزتا به زمین ارسال شد که نشان از سرخ رنگ بودن سطح ستاره دنباله دار داشت. رنگ قرمز سطح ستاره دنباله می تواند نشانی از مواد معدنی این ستاره باشد.

*پرتاب موفقیت آمیز کپسول اوریون

اولین پرواز آزمایشی کپسول فضایی اوریون با موفقیت انجام شد. این کپسول فضایی در سفر پنج ساعته خود توانست دو بار به دور زمین چرخیده و تا ارتفاع 5793 کیلومتر بالاتر از زمین پرواز کرده و در نهایت نیز با کمک چتر نجات در اقیانوس آرام فرود آید. ناسا هدف از ساخت این کپسول را در انتقال فضانوردان به مقاصد دوردست یا انتقال محموله های فضایی عنوان کرده است.

*شناخت ابعاد جدیدی از مریخ با کمک کنجکاوی

کاوشگر فضایی کنجکاوی در ماموریت خود روی سیاره مریخ به ابعاد ناشناخته ای از این سیاره دست یافت که از میان آنها می توان به کشف بقایای یک بستر دریاچه ای اشاره کرد که میلیون ها سال پیش خشک شده یا کشف مقادیر قابل توجهی از گاز متان روی سطح مریخ.

* تصویر متفاوت از نیلی پاترا
منطقه نیلی پاترا آخرین مکان در سیاره مریخ است که احتمالا پس از تغییرات جهانی آب و هوا در آن حیات وجود داشته است.

* انفجار راکت فضایی اسپیس ایکس

یک راکت فضایی بدون سرنشین ساخت یک شرکت خصوصی فضایی در امریکا در حین پرتاب آزمایشی دچار سانحه شد تا این پرواز بدون هیچ گونه موفقیتی و با انفجار راکت به پایان برسد.

01

*انتشار فیلمی از قدرت باورنکردنی بادهای خورشید

ناسا، فیلمی از نمای نزدیک بادهای خورشیدی را منتشر کرد که تبدیل به یکی از برترین و پربازدیدترین فیلم های ناسا شد.

01

اما در این میان تصاویر زیبایی نیز از سوی تلسکوپ هابل منتشر شدند که قابل توجه هستند:

* سیاه چاله ای عجیب

تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف یک سیاه چاله پر جرم شد. این سیاه چاله در مرکز کهکشان راه شیری و جرمی معادل جرم چهار میلیون برابر خورشید دارد.

* تصویر زیبای دیگری از کهکشان های مارپیچ

* تصاویری از فضانوردان

این تصویر توسط «رید وایزمن»، فضانورد امریکایی از فراز ابرهای آسمانی گرفته شده و در شبکه اجتماعی توئیتر گذاشته شد و تاکنون در شبکه های بسیاری به اشتراک گذاشته شده تا این تصویر به عنوان یکی از پرمخاطب ترین تصاویر فضایی سال 2014 میلادی نام بگیرد.

02

*شب و روز بخیر زن فضانورد ایتالیایی از فضا

«سامانتا کریستوفورتی»، فضانورد ایتالیایی است که به ناو کیهانی سایوز تی.ام .آ   15 پیوست. وی سومین زن فضانورد اروپا و پنجاه و نهمین فضانورد زن جهان است. وی دو عکس متفاوت با عنوان روز بخیر و  شب بخیر از فضا را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده که با استقبال مخاطبان مواجه شدند.

* طلوع خورشید و روز بخیری متفاوت از فضا