ارزش بسیار بالا و جایگاه راهبردی ایروژل‌ها در صنعت موجب شده است این فرآورده تحت عنوان ماده قرن21 معرفی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهندس مهدی دیانی، ‌مدیرعامل شرکت واکنش‌صنعت پارت، از تجاری‌سازی و تولید صنعتی ایروژل‌های سیلیکایی خبر داد و اظهار کرد: ایروژل فرآورده‌ای مبتنی بر فناوری نانوست که علاوه بر ویژگی‌هایی همچون آبگریزی، هدایت کم حرارتی ( 0.014 W/Mk در دمای اتاق )، سطح ویژه بسیار زیاد و خاصیت جذب اشعه ماوراء بنفش را نیز دارد.


وی افزود: ایروژل‌ها با خاصیت ابر عایق حرارتی، فوق آب‌گریزی، سوپرجاذب مواد آلی، غیر اشتعال‌زایی، غیر سمی و بی‌اثری خود، در صنایع مختلفی چون پتوهای عایق گرم و سرد، صنعت رنگ‌های عایق، پر کردن مصالح ساختمانی سبک، مخازن دو جداره در صنایع پتروشیمی، جمع‌آوری نفت از سطح دریا و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارند. ایروبلانکت، ایروگلاس و ایروفیوم‌ محصولات دیگر نانویی نوین این شرکت هستند که هریک در صنایع مختلف کاربردهای متعدد و ویژه‌ای دارند.


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان واکنش‌صنعت پارت ضمن اشاره به پیشرفت‌های روزافزون کشور در حوزه نانوفناوری اظهار کرد: «این شرکت دانش‌بنیان با هدف رسیدن به دانش فنی محصولاتی با فناوری بالا، در زمینه محصولات نانویی پایه سیلیس فعالیت می‌کند. این شرکت در حال حاضر ایروژل سیلیکای آب‌گریز را تحت عنوان تجاری ایرولیت در مقیاس صنعتی تولید می‌کند.»


دیانی درباره علل کم‌تر مورد استفاده قرار گرفتن این فرآورده در صنایع کشور گفت: «با توجه به جدید بودن دانش این فرآورده دانش‌بنیان، استفاده از آن در صنایع هنوز به خوبی شناخته نشده است. اما استفاده از این فرآورده ممی‌تواند موجب تحولات و پیشرفت‌های خوبی در بخش‌هایی از صنعت شود.»


وی با اشاره به ظرفیت بالای صادارت این محصول، از قیمت پایین‌تر، معادل یک‌دوم قیمت جهانی به عنوان مزیت اصلی رقابتی آن در مقایسه با نمونه خارجی یاد کرد.


این فعال حوزه فناوری با اشاره به این که نمایشگاه فناوری نانو موجب شناخته شدن بهتر محصولات جدید می‌شود بیان کرد: بسیاری از صنایع که از مواد جدید در صنعت خود استفاده نمی‌کنند از طریق این گونه نمایشگاه‌ها می‌توانند مواد منسوخ را کنار گذاشته و به استفاده از فناوری و مواد جدید در صنعت روی بیاورند. 


دیانی در پایان گفت: نمایشگاه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باعث شد استقبال خوبی از ایرولیت‌ها توسط دانش پژوهان و صاحبان صنعت صورت بگیرد. امیدواریم بعد از پایان یافتن نمایشگاه فناوری نانو، بازخوردهای مثبت را در قالب عقد قراردادها شاهد باشیم.