پنجمین مسابقه فناوری نانو اردیبهشت ماه 1394 برگزار خواهد شد و داوطلبان تنها تا پایان اسفندماه امسال فرصت دارند برای ثبت نام در این مرحله از مسابقه اقدام کنند. از جمله جوایز این مسابقه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برگزیدگان در راستای رشد و توسعه تحقیقات در زمینه فناوری نانو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پیشنهاد مسابقه ملی فناوری نانو در سال های 88 و 89، در جریان برگزاری برنامه‌های هم اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو و توسط نهادهای ترویجی مطرح شد. در پی این پیشنهاد، نهادهای ترویجی اتفاق نظر یافتند که فعالیت‌های ترویجی و آموزشی حول محور مسابقه تجمیع شود؛ پس از بررسی این پیشنهاد در کارگروه ترویج ستاد نانو، طرح مسابقه ملی فناوری نانو با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی - آموزشی کشور و جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو تصویب و اولین مرحله این مسابقه با موضوع شناسایی و تجهیز مواد نانو ساختار در سال 1390 برگزار گردید.

در چهارمین دوره مسابقه ملی فناوری نانو چه گذشت؟!
مسابقه ملی فناوری نانو راس ساعت 10 صبح روز جمعه 19 اردیبهشت ماه در مراکز آزمون تعیین شده در 23 استان کشور برگزار شد. در چهارمین مسابقه ملی نانو، استان‌های تهران، فارس، خوزستان، خراسان رضوی، البرز و اصفهان به ترتیب با 1449، 814، 579، 405، 319 و 312 داوطلب، در رتبه اول تا ششم آمار بالای ثبت‌نام مسابقه قرار دارند.

در این مسابقه از 6240 داوطلب، به تفکیک جنسیت 3652 نفر زن (59%) و 2588 نفر مرد (41%) و به تفکیک مقطع تحصیلی 500 نفر در مقطع دکتری تخصصی(7%)، 42 نفر در مقطع دکتری عمومی(1%)، 1904 نفر در مقطع کارشناسی ارشد(31%) و 3794 نفر از مقاطع کارشناسی و پایین‌تر(61%) هستند.

در چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو، داوطلبانی از 123 رشته تحصیلی مختلف شرکت داشتند. رشته‌های تحصیلی شیمی، فیزیک، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، زیست شناسی و مهندسی مکانیک به ترتیب با 1319، 569، 394، 390، 319 و 310 داوطلب، در رتبه اول تا ششم آمار بالای ثبت‌نام مسابقه امسال قرار دارند.

از میان ثبت‌نام کنندگان آزمون امسال 5581 نفر توسط نهادهای ‏ترویجی(89%) و 659 نفر به صورت انفرادی(11%) ثبت نام شده‌اند.

گفتنی است، در چهارمین مسابقه ملی ‏فناوری نانو، 107 نهاد ترویجی شامل 64 گروه دانشجویی (60%)، 16 شرکت‌ آموزشی(15%) و 16‏ نهاد آموزش و پرورش(15%) و 11 مرکز از سایر نهادهای ترویجی(10%) در روند ثبت‌نام و آموزش داوطلبان مشارکت داشته‌اند که نشاندهنده این است که ‏تعداد نهادهای ترویجی فناوری نانو فعال در چهارمین مسابقه ملی نانو نسبت به سال گذشته 60% رشد داشته‌است.

از میان ۶۲۴۰ داوطلب شرکت‌کننده در این رقابت علمی، ۲۹ نفر به عنوان برگزیدگان نهایی اعلام شدند.

از این میان، ۱۰ داوطلب به عنوان نفرات برتر مسابقه‏، ۱۰ داوطلب به عنوان برگزیدگان مقطع کارشناسی و ۹ داوطلب نیز به عنوان سه نفر برتر رشته‌هایی که بیش از ۵۰ نفر از داوطلبان آن در جلسه آزمون حضور داشته‌اند و حداقل ۶۰ درصد امتیاز نفر اول آزمون را کسب نموده‌اند‏، معرفی شدند.

۲۹ برگزیده چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو به تفکیک مقطع تحصیلی عبارتند از: ۱۰ نفر دکتری تخصصی، ۹ نفر کارشناسی‌ارشد، ۹ نفر کارشناسی و یک نفر دانش آموز.

همچنین به تفکیک رشته تحصیلی این برگزیدگان عبارتند از: ۷ نفر مهندسی فناوری نانو، ۵ نفر نانو شیمی، ۵ نفر مهندسی مواد، ۳ نفر مهندسی شیمی، ۳ نفر فیزیک، ۲ نفر نانو فناوری پزشکی، ۱ نفر نانو فیزیک، ۱ نفر شیمی، ۱ نفر بیوتکنولوژی و ۱ نفر ریاضی.

در آزمون چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو، 85 سوال چهارگزینه‌ای طراحی شده بود و سه سوال تشریحی نیز برای داوطلبان آزمون توانمندی تدریس در نظر گرفته شده بود.

انتخاب برترین‌های ویژه مقطع کارشناسی در پنجمین دوره مسابقه فناوری نانو

در پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو با هدف رشد و توسعه بیشتر تحقیقات در زمینه فناوری نانو، هدایت پژوهش های مقطع کارشناسی به سمت فناوری نانو و همچنین حمایت ویژه از داوطلبان مقطع تحصیلی کارشناسی، جایزه ویژه‌ای برای داوطلبان این مقطع تحصیلی در نظر گرفته شده‌است. بر این اساس به 10 نفر برتر مقطع کارشناسی در صورتی که پروژه پایانی مقطع کارشناسی خود را در زمینه فناوری نانو تعریف نمایند علاوه بر جوایز نقدی، مبلغ 10.000.000ریال اعتبار مالی دریافت خدمات آنالیز از آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو نیز اعطا خواهد شد.

شایان ذکر است در انتخاب برگزیدگان مسابقه ملی فناوری نانو، 10 نفر برتر کل آزمون به عنوان برگزیدگان کل، سه نفر برتر رشته‌های تحصیلی با 50 داوطلب حاضر در آزمون در صورتی که 60% امتیاز نفر اول آزمون را کسب کنند به عنوان برگزیدگان رشته‌های تحصیلی و همچنین 10 نفر برتر مقاطع تحصیلی کارشناسی و پایین تر به عنوان برگزیدگان مقطع کارشناسی اعلام و تقدیر می شوند. این اقدام از آن روی صورت می گیرد که داوطلبانی از مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف در این آزمون شرکت می کنند و مطمئناً مقایسه این گروه‌های مختلف داوطلبان با یکدیگر عادلانه و منطقی نخواهد بود.

گروه‌های برگزیده پنجمین مسابقه فناوری نانو

ستاد توسعه فناوری نانو در راستای حمایت از فعالیت‌های ترویجی و آموزشی فناوری‌نانو، نهادهای ترویجی مشارکت‌کننده در برگزاری مسابقه دانشجویی فناوری نانو را ارزیابی می‌کند.

مخاطبان این ارزیابی، نهادهای ثبت شده در بانک اطلاعات نهادهای ترویجی ستاد نانو هستند که اقدام به ثبت نام و آموزش داوطلبان در مسابقه نانو می‌کنند. نهادهای ترویجی فناوری نانو، شامل گروه‏های دانشجویی، شرکت‏های آموزشی، مراکز آموزش و پرورش و همچنین سایر نهادهای ترویجی است که در ستاد توسعه فناوری نانو به ثبت رسیده اند.

بر طبق این آیین نامه‌ای که بدین منظور تدوین شده است، ارزیابی فعالیت‌ها در سه مولفۀ کمّی، کیفی و اجرایی برای یک دوره برگزاری مسابقه، از آغاز به کار دبیرخانه و ثبت نام داوطلبان تا پایان مسابقه و برگزاری مراسم اختتامیه انجام می‌شود.
مولفه‌های کمّی: نهادهای ترویجی با چهار شاخص کمّی ارزیابی می‌شوند:

• ثبت نام داوطلبان
• حضور داوطلبان در جلسه آزمون
• برگزاری کارگاه آموزشی برای داوطلبان و افزایش آگاهی آنان
• حضور داوطلبان در آزمون‌های آزمایشی جامع برگزار شده در سایت آموزش نانو

مولفه های اجرایی: نهادهای ترویجی می‌توانند بر اساس شاخص تعامل با دبیرخانه مسابقه، تا سقف 60 درصد امتیاز کسب شده از مولفه‌های کمّی را دریافت نمایند. این شاخص ها عبارتند از:

• همکاری با دبیرخانه در روند تبلیغات، اطلاع رسانی و ثبت نام مسابقه
• زمان اعلام آمادگی برای برگزاری آزمون
• برگزاری آزمون
• همکاری با ناظر ستاد در برگزاری آزمون
مولفه‌های کیفی: نهادهای ترویجی بر اساس کیفیت فعالیت‌های انجام شده، در سه شاخص زیر، ارزیابی و امتیاز دریافت می‌نمایند:
• تعداد برگزیدگان نهاد در آزمون
• تعداد گواهی تدریس دریافت شده توسط داوطلبان نهاد در آزمون
• میانگین نمرات داوطلبان نهاد در آزمون
همچنین طبق این آیین نامه، نهادهای ترویجی فناوری نانو می‌توانند به منظور استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌های یکدیگر و همچنین مشارکت گروهی در اجرای مسابقه ملی فناوری نانو، اقدام به ایجاد شعبه نمایند و از امتیاز همکاری با دیگر نهادهای ترویجی برخوردار شوند.

جوایز در نظر گرفته شده توسط ستاد نانو برای نهادهای ترویجی برتر مسابقه عبارتند از: جوایز نقدی، اعتبار مالی برای دریافت خدمات آنالیز از آزمایشگاه‏های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و تخفیف ثبت نام دوره‌های توان افزایی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سال تحصیلی برگزاری مسابقه.

همچنین در این مسابقه به 5 مدرس برتر کارگاه‌های آمادگی پنجمین مسابقه ملی نانو نیز جوایز نقدی و اعتبار مالی برای دریافت خدمات آنالیز از آزمایشگاه‏های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو اعطا خواهد شد. رتبه بندی مدرسان بر اساس میانگین امتیاز کسب شده توسط داوطلبان شرکت کننده در کارگاه‌های آموزشی برگزار شده توسط آنها انجام خواهد پذیرفت. مدرسانی در رتبه بندی لحاظ خواهند شد که حداقل 50 داوطلب در مجموع کارگاه‌های آموزشی برگزار شده توسط آنها آموزش دیده باشند و میانگین امتیاز کسب شده توسط مجموع داوطلبان آنها بیشتر از میانگین کل آزمون باشد.

مسابقه ملی فناوری نانو بستری برای ترویج، آموزش و گسترش فناوری نانو

بر اساس این گزارش، مسابقه دانشجویی فناوری نانو هرساله با گستره ملی، توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور هزاران نفر از علاقه‌مندان به فناوری نانو برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این مسابقه که بزرگ‌ترین رقابت علمی دانشجویی کشور در زمینه فناوری نانو است، ایجاد فضای رقابتی سالم به‌منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی - آموزشی کشور و جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
علاقه‌مندان به فناوری نانو می‌توانند با شرکت در این آزمون، میزان آشنایی خود با فناوری نانو را مورد ارزیابی قرار دهند و برای ارتقاء سطح آگاهی خود برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

به‌علاوه این آزمون بستری مناسب برای رقابت سازنده نهادهای ترویجی فناوری نانو، شرکت‌های آموزشی، مدرسان و متخصصان فناوری نانو برای کیفیت‌بخشی به فرآیند آموزش فناوری نانو و گسترش بیشتر این فناوری نوین است.

کلیه افراد علاقه‌مند به فناوری نانو در تمامی رشته‌های دانشگاهی مرتبط، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، اساتید، کارمندان، دانش آموزان و معلمان امکان حضور در این مسابقه را دارند.

این مسابقه در یک مرحله و به‌صورت تئوری برگزار خواهد شد و کلیه سؤالات آزمون به‌صورت چندگزینه‌ای طراحی می‌شود. همچنین در این آزمون تعدادی سؤال تشریحی علاوه بر سؤالات چهارگزینه‌ای ارائه خواهد شد تا داوطلبان دریافت گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو به آن پاسخ دهند. اعطای گواهی توانمندی تدریس منوط به کسب حدنصاب علمی در آزمون چهارگزینه‌ای است.

سرفصل‌های این آزمون عبارتند از: مفاهیم پایه، نانو ساختارها، روش‌های ساخت و سنتز نانو ساختارها، روش‌ها و تجهیزات شناسایی و آنالیز، کاربردهای فناوری نانو، تجاری‌سازی فناوری نانو.

همچنین سایت آموزش فناوری نانو (www.edu.nano.ir) به‌ عنوان تنها منبع پیشنهادی مسابقه ملی فناوری نانو از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی و مطالعه آن به داوطلبان توصیه‌ شده‌است.

شایان ذکر است، زمان برگزاری پنجمین دوره این مسابقه اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ و آخرین‌مهلت برای ثبت‌نام ۲۸ اسفندماه سال جاری است.