مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: با توجه به پایداری جوی در کشور به ویژه تهران روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در پایتخت انباشت آلایندگی خواهیم داشت که این میزان در روز چهارشنبه به اوج می رسد.

به گزارش پایگاه بری تحلیلی فناوری و نوآوری، مجید آزادی اظهار کرد: تا پایان هفته جاری ورود سامانه جوی فعالی در کشور گزارش نشده است از این رو هوا همچنان پایدار است که این پایداری موجب انباشت آلایندگی در کلان شهرها به ویژه تهران می شود.

وی افزود: گزارش های هواشناسی نشان می دهد از پنج شنبه سامانه ای از شمال غرب در ترازهای میانی وارد کشور می شود که دارای قدرت زیادی نیست تا آلایندگی را به کلی از بین ببرد اما تا حدودی از انباشت آلاینده ها می کاهد.

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی ادامه داد: پیش بینی می شود با ورود این سامانه در روزهای پنج شنبه، جمعه هفته جاری و شنبه و یکشنبه هفته آینده تا حدودی از شدت آلودگی کاسته شود.

آزادی افزود: بعد از آن روز دوشنبه ( 15 دی ) سامانه نسبتا پرفشاری از شمال و شمال غرب وارد کشور می شود که تا حدودی از انباشت آلایندگی ها می کاهد.

وی با بیان اینکه هنوز پیش بینی قدرت این سامانه برای بارش زود است گفت: اما احتمال دارد تا حدودی موجب بارندگی در کشور شود. پیش بینی ها نشان می دهد احتمالا این سامانه یکشنبه شب وارد کشور شود.

ازن ، اکسید نیتروژن، اکسید گوگرد، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون پارامترهای آلایندگی هوا در کلان شهرها هستند که تجاوز این پارامترها از حد استاندارد موجب آلودگی هوا می شود.

محسن روشنی کارشناس بخش پایش شرکت کنترل و کیفیت هوا به خبرنگار علمی ایرنا گفت: هر کدام از آلاینده ها حد مجاز مخصوص به خود را دارند که در صورت تجاوز از ان به مرحله ناسالم می رسند.

وی افزود: حد استاندارد آلاینده ازن 124 PPB 124 یا 124 هزارم PPM مجاز است که اگر از این فراتر رود به حد غیر مجاز و ناسالم می رسد.

روشنی ادامه داد: آلاینده دی اکسید نیتروژن 100 PPB ، دی اکسید گوگرد 144 هزارم PPM ، منواکسید کربن 9.4 دهم ppm ، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 35 میکروگرم بر متر مکعب و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون 154 میکروگرم است که اگربالاتر از این اعداد باشد غیر مجاز می شوند.

بر اساس اعلام مرکز پایش آلودگی هوا، هوای تهران امروز - دوشنبه - 8 دی ماه - در شرایط ناسالم قرار دارد و آلاینده منواکسید کربن ( 57 ) سالم ، ازن ( 11 ) پاک ، دی اکسید نیتروژن ( 84 ) سالم، دی اکسید گوگرد ( 37 ) پاک، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ( 152 ) ناسالم و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون ( 89 ) و در شرایط سالم قرار دارد.

منابع خانگی، صنایع و خودروها منابع آلودگی هوا هستند و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون اصلی ترین معیار اندازه گیری هوا است که خودروها منشا اصلی بروز این آلاینده هستند از این رو داشتن سوخت و خودروی استاندارد در کاهش آلودگی هوا بسیار حایز اهمیت است.

همچنین سکون هوا و بروز پدیده وارونگی مشکلی است که کلان شهرها در فصول سرد سال با آن مواجه هستند زیرا موجب انباشت آلایندگی می شود و سلامت افراد جامعه را به خطر می اندازد.