در آینده نزدیک ناسا وابستگی خود به کپسول های سایوز روسیه را قطع و از فضاپیمای جدید سرنشین دار خود برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آژانس فضانورد آمریکا با تأیید برنامه شرکت SpaceX را برای طراحی و ساخت نسل جدید فضاپیماهای سرنشین دار با قابلیت انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی از برنامه های آتی این آژانس برای اعزام فضانوردان آمریکا به فضا از خاک این کشور خبر داد.

فرآیند انتقال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی براساس قراردادی موسوم به CCtCap میان این آژانس فضانوردی و شرکت SpaceX صورت می گیرد.

فضاپیمای جدیدی که برای انتقال فضانوردان ناسا به مدار زمین ساخته می شود "اژدها" (Dragon) نام دارد که توسط راکت فالکون Falcon 9 v.1.1 به فضا پرتاب می شود.

کل محتوای قرارداد ناسا و شرکت SpaceX شامل طراحی و ساخت فضاپیما و راکت بالابرنده، پرتاب، انجام مأموریت در فضا، فرود در زمین و بازیابی خدمه پرواز است. در این قرارداد شرکت SpaceX با بوئینگ همکار خواهد بود.

در 16 سپتامبر سال 2014 ناسا این دو شرکت را برای طراحی و ساخت نسل آتی فضاپیماهای سرنشین دار جهت اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی انتخاب کرد و حالا طرح اولیه آنها مورد تأیید ناسا قرار گرفته است.

ناسا فضاپیما

نمایی از داخل فضاپیمای "اژدها"

ناسا فضاپیما

فضاپیمای "اژدها"

قرار است در چند سال آینده SpaceX مجموعه اقدامات لازم برای آزمایش تمام سیستم ها و مواد تشکیل دهنده فضاپیما را انجام دهد تا ناسا از ایمن بودن آن اطمینان خاطر حاصل کند.

این فضاپیما به گونه ای ساخته می شود که تا 210 روز قابلیت پهلوگیری در ایستگاه فضایی بین المللی را داشته باشد و در عین حال در مواقع اضطراری تا 24 ساعت به عنوان پناهگاه فضانوردان مورد استفاده قرار گیرد.

فضاپیمای اژدها ظرفیت 7 فضانورد یا تلفیق محموله باری و فضانورد را خواهد داشت حال آنکه کپسولهای سایوز تنها ظرفیت سه فضانورد را دارند.

ناسا فضاپیما

نمایی از داخل کپسول سایوز روسیه

ناسا فضاپیما

نمایی از داخل کپسول سایوز روسیه