در حال حاضر تولیدکنندگان کشورمان هم‌پای محققین و دانشمندان آمریکایی در حال تکمیل و تولید محصول دانش‌بنیان اسپکترومتر برای عرضه صنعتی آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای نوین نانوفناوری علوم پزشکی است. روش‌های تشخیص بیماری با استفاده از فناوری نانو، مرکز توجه دانشمندان حوزه‌های مختلف بین رشته‌ای فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و نانوفناوری پزشکی قرار دارد، بسیار پیشرفته‌تر و دقیق‌تر از روش‌های تشخیصی متداول است.
یک شرکت فعال در حوزه فناوری که به تازگی در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته، توانسته است دستگاه و کیت تشخیص بیماری‌های مختلف را با استفاده از فناوری بومی نانو تولید کند.
مدیرعامل شرکت نانو مبنا ایرانیان، با اشاره به این که دستگاه اسپکترومتر LSPR، بر پایه نانوذرات طلا و نقره کار می‌کند گفت: با استفاده از این دستگاه و کیت تشخیصی این دستگاه می‌توان سرطان‌ها و بسیاری از بیماری‌های دیگر را به صورت اختصاصی، دقیق، کم هزینه و کمی تشخیص داد. تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مثل سرطان علاوه بر کاهش هزینه‌های ناشی از درمان، امید بیماران به بهبودی و معالجه را افزایش می‌دهد و در نتیجه کاهش واردات داروهای گران‌قیمت را به دنبال خواهد داشت.

همپای محققان آمریکایی
دکتر طیبه قدس‌اللهی با اشاره به نوظهور بودن این فناوری و منحصر به‌فرد بودن این دستگاه اظهار کرد: به جز کشور ایران تا کنون در خاورمیانه هیچ کشوری موفق به ساخت چنین دستگاهی نشده و در حال حاضر هم‌پای محققین و دانشمندان آمریکایی در حال تکمیل و تولید این محصول دانش‌بنیان برای عرضه صنعتی آن هستیم.
این فعال حوزه فناوری حمایت اصلی مورد نیاز این شرکت، کمک نهادهای مختلف از جمله ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در جهت توسعه این دستگاه برای استفاده در کاربردهای بالینی دانست و اظهار کرد: چالش اصلی این شرکت که توانسته با هزینه‌های شخصی دستگاه را طراحی و به مرحله ساخت برساند، حمایت و استفاده دستگاه در کاربردهای بالینی است. امیدواریم این چالش با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برطرف و تولید صنعتی این دستگاه رنگ واقعیت بگیرد.