محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با استفاده از سه نوع رزین، الیافی مقاوم به دما و خوردگی را عرضه کردند که در صنعت خودروهای سنگین و صنعت برق قابل استفاده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی فاتحی‌فر از محققان این طرح با بیان اینکه در این مطالعات سعی شده قطعات نایاب و قطعاتی که قالب گیری آنها مقرون به صرفه نیست تولید شود گفت: این قطعات با استفاده از مواد فایبرگلاس یا کامپوزیت و همچنین الیاف شیشه و کربن و انواع رزین‌ها تولید شدند.

وی از تجاری سازی برخی ازاین محصولات خبر داد و اظهار داشت: میله‌های کامپوزیتی از جنس اپوکسی و پلی استر از جمله محصولاتی است که به صورت صنعتی تولید شده است.

فاتحی فر ادامه داد: این میله با طول و قطرهای مختلف تولید شده که کاربردهای مختلفی از جمله استفاده در میل مقره‌ها برای عبور کابل‌های برق است.

وی همچنین گفت: این میله‌ها در هر جایی که نتوان از فلز استفاده کرد و محیط دارای خوردگی زیاد ناشی از وجود مقادیر زیادی اسید، نمک و رطوبت باشد کاربرد دارد.

این محقق با اشاره به کاربرد این مواد در ساخت قطعات تزئینی از جمله آلات موسیقی اضافه کرد: علاوه بر آن از مواد ساخته شده در این مطالعات در ساخت قطعات صنعتی چون درپوش باتری‌های خودروهای سنگین استفاده شد.

این محقق به مزایای محصولات تولید شده اشاره کرد و گفت: چگالی محصول تولید شده 1.7 است و به لحاظ مقاومت کششی نیز سه تا چهار برابر آهن، مقاومت کششی و خمشی دارد.

وی، مقاومت حرارتی را از دیگر مزایای این محصول عنوان کرد و گفت: این محصول به لحاظ دمایی تا 70 تا 300 درجه سانتیگراد در طولانی مدت مقاوم است و در لحظه نیز تا هزار درجه را تحمل می‌کند از این رو میله‌های تولید شده در کوره‌ها قابل استفاده است.