شرکتها و موسساتی که شاخص‌های موجود در آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را داشته باشند، پس از از طی مراحل ارزیابی از طریق "کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا" تایید گردند؛ به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند تا طرح خود را به آن صندوق ارائه و از تسهیلات مربوطه با توجه به اساسنامه این صندوق استفاده کنند.

1-شرکتها و موسساتی که شاخصهای موجود در آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را داشته باشند و بعد از طی مراحل ارزیابی از طریق "کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا" تایید گردند؛ به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند تا طرح خود را به آن صندوق ارائه نموده و از تسهیلات مربوطه با توجه به اساسنامه این صندوق استفاده نمایند.

2-شرکتهایی که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، بر اساس آیین نامه اجرایی ماده(9) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان می توانند از تسهیلات از معافیت مالیاتی موضوع ماده(13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب 1372 و اصلاحیه های بعدی آن با رعایت سایر مقررات آیین نامه اجرایی ماده 47 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه برخوردار بوده و جهت بهره مندی از این حمایت نیازی به ثبت نام در سامانه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان را ندارند. البته این شرکتها برای استفاده از دیگر حمایتهای این قانون از قبیل دریافت وام از صندوق نوآوری و شکوفایی، استقرار در شعاع داخل شهرها و ... لازم است در سامانه ارزیابی و تشخیص شرکتهای دانش بنیان ثبت نام نموده و توسط این کارگروه ارزیابی گردند.

3-لازم به ذکر است معرفی شرکتها به صندوق نوآوری و شکوفایی؛ ضرورتا متضمن دریافت تسهیلات از صندوق نیست و باید طرح های معرفی شده از سوی شرکت‌ها؛ مورد بررسی و تایید صندوق قرار بگیرد.

4-با معرفی شرکتهای خارج از پارک علم و فناوری به سازمان امور مالیاتی کشور، این شرکتها میتوانند بر اساس دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 22 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 05/08/89 مجلس شورای اسلامی از معافیتهای مالیاتی در نظر گرفته شده بهرمند شوند.

5-شرکتهایی که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، بر اساس آیین نامه اجرایی ماده(9) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان می توانند از تسهیلات از معافیت مالیاتی موضوع ماده(13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب 1372 و اصلاحیه های بعدی آن با رعایت سایر مقررات آیین نامه اجرایی ماده 47 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه برخوردار خواهند بود.

*نکات مهم در اجرای حمایتهای قانون:

1- استفاده از هرگونه حمایت‌های قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، منوط به استعلام دستگاه اجرا کننده حمایت از دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا و تایید آن از سوی این دبیرخانه می‌باشد و در صورتی که بدون هماهنگی با دبیرخانه کارگروه، از شرکت‌های تایید شده حمایت نماید بر طبق قانون و مقررات مربوط مسئول خواهد بود.

2- در صورت هرگونه تخلف در استفاده از تسهیلات مربوط توسط شرکت‌های تایید شده در کارگروه؛ مطابق مجازات‌های ماده 11 قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات ، با آنها برخورد می‌شود.

3- لازم است اجرای هر کدام از حمایت‌های قانون، مطابق دستورالعمل اجرایی آن نوع حمایت که به صورت تفصیلی به تصویب کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا و سایر مراجع ذیربط قانونی رسیده است، باشد.

4- به شرکت‌های تایید شده، گواهی و مجوز خاص داده نخواهد شد؛ در صورت لزوم دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا، شرکت را جهت استفاده از حمایت‌های مربوط، به دستگاه‌ها و صندوق‌های ذیربط معرفی می نماید.


فهرست شرکتها و موسسات مشمول استفاده از مزایای قانون ... 


فهرست شرکتها و موسسات مشمول استفاده از مزایای قانون ...