مدیر برون‌سپاری صندوق نوآوری و شکوفایی از برنامه‌های این صندوق برای ساماندهی ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: در این راستا اقدام به راه‌اندازی پنج شبکه ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف کرده‌ایم.

محمود قصاع با اشاره به رشد سریع شرکت‌های دانش بنیان در کشور افزود: هر کدام از این شرکت‌ها که "دانش بنیان" بودن آنها به تصویب می‌رسد فورا درخواست‌های خود را ارائه می‌دهند از این رو در حال حاضر با حجم بالایی از درخواست‌ها مواجه هستیم و لازمه رسیدگی به این حجم بالای درخواست‌ها ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای رسیدگی به آنهاست.

وی توسعه ساختار سازمانی را از جمله روش‌های متعارف برای پاسخگویی به این درخواست‌ها دانست و اظهار کرد: در این روش باید نیروی انسانی صندوق شکوفایی و نوآوری را افزایش دهیم که در این صورت باید نیروهای انسانی را آموزش دهیم؛ این در حالی است که نهادهای زیادی در کشور داریم که می‌توانند کمک کنند و اگر فعالیت‌های خود را برون سپاری کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

قصاع، صندوق‌های پژوهش و فناوری، بانک‌ها، شرکت‌های نظارتی، شرکت‌های تنظیم کننده مستندات طرح‌های توجیهی،‌ شرکت‌های تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات را از جمله این ساختارها نام برد و ادامه داد: از طریق شبکه سازی این ساختارها می‌توان حجم بسیار زیادی از کارها را از طریق برون سپاری انجام داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این امر اجرایی شده است، خاطر نشان کرد: تاکنون توانسته‎ایم شبکه‌ای از صندوق‌های پژوهش و فناوری را ایجاد کنیم که اولین لایه نزدیک به ما صندوق نوآوری و شکوفایی است . در حال درصدد سازماندهی و ایجاد شبکه‌های دیگر هستیم که از آن جمله می‌توان به شبکه کارگزاران ارزیابی و نظارت اشاره کرد.

مدیر برون سپاری صندوق نوآوری و شکوفایی در این باره توضیح داد: در این راستا همکاری خود را با حدود 20 شرکت عضو مشاوران بانکی برای ارزیابی درخواست‌ها آغاز کردیم ولی قراردادی منعقد نشده است؛ چراکه مراحل نهایی این قرار داد در هیات عامل صندوق در حال سپری شدن است و به محض تایید این قرار داد امضا می‌شود.

قصاع سومین شبکه را کارگزاران نظارتی ذکر کرد و ادامه داد: زمانی که طرحی ارائه می‌شود پس از ارزیابی و تایید به آنها تسهیلات داده می‌شود و باید نظارت صورت گیرد تا تسهیلات اعطا شده به درستی هزینه شود. در این زمینه اقدام به ایجاد شبکه ارزیابی خواهد شد؛ ولی از آنجایی که کار نظارت بعد از انعقاد قرار است از این رو شبکه کارگزاران در مرحله بعد سازماندهی خواهد شد.

وی با تاکید بر این که چهارمین شبکه‌ای که به صورت جدی بر روی آن متمرکز شده‌ایم شبکه بانک‌ها است، یادآور شد: بسیاری از صندوق‌ها به دلیل محدودیت سرمایه‌ای توانایی کارپذیری بیش از آنچه که ما برای آنها تعریف کردیم را ندارند؛ در حالی که جریان درخواست‌ها به سمت ما همچنان وجود دارد؛ از این رو یکی از نهادهایی که می‌تواند به پذیرش و مدیریت آنها کمک کند بانک‌ها هستند.

فصاع از آغاز مذاکراتی با چند بانک خبر داد و یادآور شد: با چند بانک خصوصی و دولتی از جمله بانک‌های ملی، توسعه صادرات، رفاه کارگران،‌ صادرات و آینده و سینا مذاکراتی کردیم که اگر بتوانیم برنامه‌های مدنظر را سازماندهی کنیم بخش بزرگی از کارها که شامل عاملیت مالی می‎شود، انجام خواهد شد.

به گفته وی در صورتی که سه گروه عاملیت کارگزاری ارزیابی،‌ عاملیت مالی و کارگزاری نظارت سازماندهی شود پاسخگویی به درخواست‌ها و تسهیلات به راحتی انجام خواهد شد.

قصاع ارائه مشاوره‌های تخصصی را از دیگر اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی نام برد و اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیانی که به ما مراجعه می‌کنند به دلیل تجربیات و دانش فنی شکل گرفته‌اند ولی فاقد دانش و مهارت‌های مالی و مدیریتی هستند؛ از این رو به آنها مشاوره‌هایی داده می‌شود تا بتوانند ایده‌های خود را در قالب طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی تعریف کنند.

وی با تاکید بر این که ارائه این خدمات آغاز شده است، اضافه کرد: در این راستا شبکه‌ای را برای تدوین مستندات توجیه فنی خاص شرکت‌های دانش بنیان تشکیل داده‌ایم. مستندات هر طرحی شامل گزارش های مطالعات بازار، امکان سنجی و طرح تجاری است تا بر اساس آن بتوان برنامه‌ریزی و به آنها کمک کرد.

قصاع با بیان این که از طریق شبکه تدوین مستندات فنی، خدمات در این زمینه ارائه می شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این مستندات به صورت مطالب ناپخته و شفاهی عرضه می‌شود که زیرساخت‌های ارائه این خدمات نیز در حال فراهم شدن است.