دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مهم ترین اولویت این ستاد در تولیدات محصولات دانش بنیان حوزه زیست فناوری، دارو و پروتئین نوترکیب درمانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جمهوری، دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره مهم ترین اولویت این ستاد در حوزه تولیدات، تصریح کرد: مهم ترین اولویت ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه تولیدات، مربوط به حوزه دارو می شود که دارو و پروتئین نوترکیب و آنتی بادی مونوکلونال که شامل دارو و پروتئین نوترکیب درمانی، آنتی بادی های مونوکلونال درمانی و آنتی بیوتیک های زیستی می شود.

وی افزود: همچنین تولید دارو و پروتئین نوترکیب برای بیماری های مشترک انسان و حیوان، عفونتهای دستگاه تنفس، بیماری های واگیر دار با شیوع، مرگ و میر و هزینه بالا مثل ایدز، سل، آنفولوآنزا و هپاتیت، لیشمانیوز جلدی و احشایی، بیماری قلبی و عروقی، سرطان، استئوپورز، سندرم متابولیت، بیماری مغز و اعصاب (سکته مغزی بیماری های دمیلیزان دژنراتیو و...) و بیماری های پوستی نیز جزء اولویت های اصلی تولیدات ستاد است.

دکتر قانعی، درباره اولویت بعدی تولیدات ستاد، گفت: تولید واکسن و سرم انسانی و دامی، کیت های تشخیصی و بیوسنسور که برای تشخیص بیماری های انسانی مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی - عروقی، سوء مصرف مواد، بیماری های تیروئید، استئوپورز، بیماری های خون (تالاسمی، اختلالات انعقادی) و عفونی استفاده می شودنیز از اولویت های تولیدی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: این کیت های تشخیصی در حوزه درمان بیماری های گیاهی مانند تشخیص عوامل بیماری زای گیاهی (جاروک لیموترش، رایزومونیای چغندر قند، تریستیزای مرکبات، گرینینگ مرکبات ) مبتنی بر آنتی بادی های مونوکلونال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، در ادامه با اشاره به کاربرد این کیت های تشخیصی در درمان بیماری عفونی دام و طیور، بیان کرد: این کیت ها به خصوص در بیماری های نیوکاسل طیور ، برونشیت، گامبورو، آنفولانزای مرغی از طریق آنتی بادی های مونوکلونال کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: کاربرد دیگر این کیت های تشخیصی در حوزه بیوتکنولوژی غذایی و در تولید پروبیوتیک ها و غذا های فراسودمند، استارتر فرآورده های لبنی، تولید و فرمولاسیون پروبیوتیک هایی که به غذاهای اثربخش و فرا ویژه اضافه می شود، تولید پروبیوتیک ها به عنوان مکمل خوراک دام، طیور و آبزیان، جداسازی سویه های بومی شناسایی به تایید رساندن و نگه داری به صورت کلکسیون و تولید بذر مخمری برای تولید مایه خمیر و خمیرترش است.

دکتر قانعی، تولید آنزیم های مورد استفاده در صنایع غذایی مانند آنزیم های مورد استفاده در صنایع آبمیوه (پکتیناز سلولاز و....)، آنزیم های مورد استفاده در صنایع هیدرولیز نشاسته (آمیلاز و....)، آنزیم های مورد استفاده در صنعت تولید شربت غلیظ شده فروکتوز (گلوکز ایزومراز )، تولید اسیدهای آمینه مثل گلوتامیک اسید و.... را از دیگر تولیدات این ستاد عنوان کرد.

وی، اولویت های بعدی تولیدی این ستاد را تولید سم و کود بیولوژیک، تولید ویروس های پاتوژن حشرات و تولید کود بیولوژیک عنوان کرد.

قانعی، در ادامه با اشاره به دیگر اولویت های تولیدی ستاد توسعه زیست فناوری، گفت: تولید مواد و تجهیزات راهبردی و خدمات مرتبط با بیوتکنولوژی، تجهیزات راهبردی، مواد مصرفی محیط های کشت، خدمات جانبی مورد نیاز بیوتکنولوژی، تولیدات مبتنی بر مهندسی سلول و بافت، تولید فرآورده و ابزار مورد نیاز در زمینه مهندسی بافت، ریزازدیادی ارقام جدید گیاهان اولویت دار کشور (باغی٬ دارویی و زینتی) و گیاهان با ارزش صنعتی و گیاهان در حال انقراض از دیگر اولویت های ستاد است.

وی، تولید گیاهان تراریخته اولویت دار کشور برای تحمل تنش های زیستی و غیر زیستی را نیز از دیگر اولویت های ستاد عنوان کرد و افزود: کلزا (مقاوم به ریزش- مقاوم به آفات- مقاوم به بیماریها)، سویا (مقاوم به آفات- بیماریها و علف کش) ،پنبه ( مقاوم به آفات و بیماری ) ، چغندر قند( مقاوم به علف‌کش)، یونجه (مقاوم به آفات)، سیب زمینی (مقاوم به آفات)، برنج (مقاوم به خشکی و افزایش کیفیت تغذیه ای)، گندم (مقاوم به خشکی) و جو (مقاوم به خشکی) در این حوزه در اولویت قرار دارند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، تولید ترکیبات فعال در گیاهان دارویی و با ارزش صنعتی در پیشگیری و درمان بیماری های( دیابت٬ ام اس و سرطان ) با استفاده از روش های بیوتکنولوژی و تولید بذر های دست ورزی شده گیاهان(ذرت٬ دانه روغنی٬ علوفه) را نیز از اولویت های تولیدی ستاد بیان کرد.

قانعی، در ادامه این گفت و گو با اشاره به اولویت بخش صنعت، معدن، نفت و محیط زیست، گفت: دانش فنی تولید مواد شیمیایی مختلف با روش بیوتکنولوژی، دانش فنی تولید آنزیم، تولید مکمل های خوراک دام طیور و آبزیان، دانش فنی فروشویی زیستی فلزات پرارزش از سنگ های معدنی کم عیار (bioleaching )، دستیابی به دانش فنی تولید سوخت های زیستی (biofuel)، کسب دانش فنی زیست پالایی خاک های مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق نفت خیز، کسب دانش فنی افزایش برداشت از چاهای نفت با روش میکروبی و جمع آوری سویه های بومی مناسب برای افزایش برداشت از چاهای نفتی نیز اولویت های بخش صنعت، معدن، نفت و محیط زیست است.