مجری طرح کلان انتقال دانش فنی ساخت و تولید محفظه های سرما جهت حمل و نقل دارو و واکسن از تامین کامل دستگاه حمل و نقل این فراورده ها در محفظه های ایمن و مطابق استانداردهای جهانی در داخل کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مجری طرح کلان ملی انتقال دانش فنی ساخت و تولید محفظه های سرما جهت حمل و نقل دارو و واکسن گفت: با اجرای این طرح کلان ملی، دانش فنی ساخت و تولید محفظه های سرما به کشور وارد شده است و از ورود این محفظه ها که تا پیش از این از اروپا و کشورهای دیگر به کشور وارد می شد جلوگیری شده است.


قاسم آبخضر با اشاره به اینکه در طراحی و ساخت محفظه های سرما در داخل کشور استانداردهای روز جهانی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: این محفظه ها در مقایسه با نوع مشابه خارجی آن علاوه بر اینکه کیفیتی قابل قبول دارند از نظر ظاهری و طراحی ایمنی دارای ویژگی و برتری هایی نسبت به نمونه مشابه خارجی آن هستند.

 

ضرورت اجرای این طرح کلان ملی چه بود؟

وی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی برای سرمایه گذاری در انتقال دانش فنی ساخت و تولید محفظه های سرما برای حمل و نقل دارو و واکسن در کشور وجود داشته است، اظهار داشت: سالانه در کشور طرح هایی برای واکسیناسیون به مرحله اجرا در می آید که برای حمل و نقل این واکسن ها به شرایط خاص دمایی نیاز است و از این رو، استفاده از محفظه های برودتی به یکی از ابزارهای مورد نیاز برای جا به جایی واکسن ها به ضرورتی غیر قابل اجتناب تبدیل شده است.


به گفته آبخضر، تا دو سال پیش سالانه 300 تا 400 هزار دلار صرف خرید این محفظه ها به کشور می شد که با توجه به این شرایط و خروج ارز برای واردات این محفظه ها، تصمیم گرفته شد تا با استفاده از توان داخلی و بهره مندی از دیدگاه های کارشناسی و فنی نسبت به ساخت آن اقدام کنیم که در این راستا با حمایت های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به انتقال فناوری، طراحی و تولید آن در کشور شدیم.


مجری طرح کلان انتقال دانش فنی ساخت و تولید محفظه های سرما جهت حمل و نقل دارو و واکسن به بازار بکر این محصول در داخل کشور اشاره کرد و ابراز داشت: در شرایط کنونی برای اجرای طرح های واکسیناسیون کشور به سه تا پنج هزار دستگاه از این محفظه ها برای جابه جایی دارو و واکسن نیاز است.

 

محفظه ای با نگهداشت برودت تا 40 ساعت

وی به ویژگی های این محفظه ها اشاره کرد و افزود: تامین برودت هوا برای سالم نگه داشتن واکسن ها یکی از الزاماتی است که برای تامین و اجرای آن نیاز به صرف هزینه های سنگینی است چرا که این واکسن ها باید در سردخانه ها و نیز یخچال ها نگهداری شود که هزینه های بسیاری را می طلبد و از این رو، تامین محفظه هایی که بتواند برودت مورد نیاز واکسن ها را برای ساعت های متمادی حفظ و نگهداری کند به یکی از نیازهای امروز این حوزه تبدیل کرده است.


آبخضر، توضیح داد: محفظه هایی که به این منظور در حال تولید و استفاده در حمل و نقل واکسن ها است از نظر عام همان کلمن به شمار می رود اما تفاوت این محفظه ها با کلمن ها در این است که، می توانند برای مدت دست کم 40 ساعت، در دمای 43 درجه بالای صفر واکسن ها را در دمای چهار تا هشت درجه حفظ کند و علاوه بر آن از ایمنی، سبکی و زیبایی بیشتری نیز برخوردارند که در این بخش از نمونه مشابه خارجی آن بهتر است.

وارد کننده ای که خود تولید کننده شد
وی، تحریم های غرب برعلیه کشورمان را فرصتی برای توسعه علم و فناوری و حرکت محققان ایرانی به سوی تامین نیازهای داخلی با تکیه بر توان و دانش خود عنوان کرد و افزود: تا پیش از شدت یافتن تحریم ها بر علیه کشورمان از سوی غرب، به عنوان وارد کننده این دستگاه ها به صورت انحصاری در حال فعالیت بودیم اما، با شدت یافتن تحریم ها و نیز امتناع طرف های غربی از تحویل کالا به ایران، موضوع تولید محفظه ها در دستور کار قرار گرفت.
مجری طرح کلان انتقال دانش فنی ساخت و تولید محفظه های سرما جهت حمل و نقل دارو و واکسن، فرایند ساخت این محفظه ها را عمدتا در کشور اعلام کرد و گفت: برای ساخت این محفظه ها در تامین مواد اولیه، طراحی ماشین آلات و نیز دانش فنی مشکلی نداشته ایم و تنها در حوزه یکی از مواد تزریقی به دلیل اینکه دانش فنی ساخت آن در شرایط فعلی در کشور وجود ندارد مشکلی نداریم و این در حالی بود که از سوی کشورهای صادر کننده کوچکترین همکاری برای ساخت آن با گروه سازنده به انجام نرسیده است که این موضوع نشان می دهد شعار ما می توانیم، نه در حد یک شعار بلکه واقعیتی است که با خودباوری و اعتماد به توانایی های داخلی می توانیم به آن دست پیدا کنیم.

 


آبخضر تولید این محصول را تنها در 16 ماه عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح کلان ملی، 400 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است که 75 درصد آن از طریق تسهیلات ارایه شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین و مابقی از سوی سرمایه گذار پرداخت شده است که با اجرای آن، سه نیروی متخصص و نیز 13 نیرو به صورت شبانه روزی فعالیت دارند.
وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجموع برای اجرای این پروژه کلان ملی مبلغ 300 میلیون تومان اعتبار به صورت تسهیلات قرض الحسنه تخصیص داده شده است.
به گفته وی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز دانشگاه ها برای استفاده از این دستگاه ها تاکنون نیاز خود را به 11 هزار دستگاه اعلام کرده اند که در صدد تامین آن هستیم.

کاهش 40 درصدی هزینه خرید محصول
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح کلان ملی، هزینه های تولید محصول در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن با کاهش 40 درصدی رو به رو بوده است، به گونه ای که اینک در بازار عرضه 25 درصد ارزانتر از مشابه خارجی محصول در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.