به همت متخصصان گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عمل جراحی «تخلیه نسبی خونریزی داخل نسج مغز به کمک نورواندوسکوپ» با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این عمل توسط دکتر حمید اعتماد رضایی، مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب و با همراهی دکتر علی شمسا، آسیستان جراحی مغز و اعصاب در اتاق عمل مرکزی بیمارستان قائم(عج) بر روی یک بیمار 65 ساله انجام شد.

به گفته دکتر رضایی از 24 ساعت قبل از شروع این عمل جراحی برای بیمار مورد نظر که دچار خونریزی وسیع نسج مغز اقداماتی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در این روش از یک کاتتر ابداعی و برگرفته از ست های جراحی لاپاراسکوپ که به شکل یه تروکار 10 میلی متری است استفاده شده است.

این جراح مغز و اعصاب اضافه کرد: استفاده از ابزار ابداعی با اندازه گیری ها و بررسی های دقیق بر روی بیمار صورت گرفته و در محل مجاور خونریزی نسج مغز بیمار نصب و جای گذاری شده است.

مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این عمل جراحی نیازی به دسترسی کامل به نسج مغز بیمار برای خارج کردن خونریزی ها نیست، گفت: در این عمل جراحی با استفاده از تصویر نمایشی نورواندوسکوپ و از طریق تروکار جای گذاری شده، ابزارهای موردنیاز وارد حفره هماتوم شده و تخلیه لخته های خون موجود در نسج مغز بیمار تا حدود 50 درصد انجام شد.

اعتماد رضایی با اشاره به اینکه این نوع خونریزی داخل نسج مغز بر اثر افزایش فشار خون و به شکل خود به خودی در بافت مغز بیمار تشکیل شده است، افزود: با توجه به حجم وسیع خونریزی بیمار در روزهای گذشته از طریق روش ونتریکولستومی فشار مغز وی کاهش یافته و زمینه لازم برای اجرای روش مذکور آماده شده است.

مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به مزایای روش ابداعی عنوان کرد: در این روش نیازی به عمل جراحی کرانیوتومی و برش وسیع نسج مغز نیست و بیمار مدت کوتاه تری برای انجام عمل جراحی بیهوش می شود.

وی با بیان اینکه عوارض احتمالی این روش جدید هنوز مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: می توان گفت این عمل جراحی عوارض کمتری نسبت به جراحی کرانیوتومی و برش وسیع مغز بیمار خواهد داشت.

دکتر اعتماد رضایی گفت: این عمل جراحی در حال حاضر فقط برای بیمارانی که دچار خونریزی های وسیع بافت مغز هستند، قابل انجام خواهد بود.

این استاد جراحی مغز و اعصاب در پایان متذکر شد استفاده از این روش ها می تواند سبب دستیابی به روش های جدید با عوارض کمتر برای درمان این نوع عارضه مغزی باشد.