مدیرعامل یک شرکت حوزه فناوری گفت: هم اکنون بعضی قطعات همچون چست الکترود که در گذشته از کشورهایی همچون اسپانیا وارد می شدند اینک از یک شرکت دانش بنیانی که در پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی مستقر است تهیه می‌شود که یک نوع صرفه جویی ارزی برای ما محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  دکتر محمدرضا یزدچی مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی با بیان اینکه حدود 35 درصد محصولات پزشکی بیمارستان ها به صورت نو و بسته بندی شده خریداری می شوند و تا آخر نیز بدون استفاده باقی می مانند، اظهار کرد: دلیل این امر نیز به خدمات پس از فروش بازمی گردد و اینکه چون محصول خارجی است از کانال خاصی وارد نمی شود و نماینده رسمی در ایران ندارد، بنابراین چنین مشکل هایی را نیز به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی دو محصول تولیدی شرکت را دستگاه هولتر مانیتور ECG و هولتر ریتم سبک با عمر طولانی باتری دانست و گفت: این شرکت به‌عنوان نخستین تولیدکننده استاندارد این وسیله پزشکی در ایران نام تجاری خویش را ثبت کرده است و تاکنون توانسته است حجم قابل قبولی از بازار را به‌خصوص در سطح استان اصفهان به دلیل کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش مناسب به خود اختصاص دهد.

وی افزود: به طور کل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی در منطقه خاورمیانه در حال حاضر رقیبی ندارد و تنها چین و کره و ژاپن در آسیا و در نهایت چند کشور اروپایی و آمریکایی به تولید این محصولات می پردازند. در ضمن از دیگر محصولات جدید تولیدی شرکت باید به دستگاه هولتر مانیتور فشار اشاره کرد.

یزدچی روند تولید شرکت را تولید مستقل دانست و عنوان کرد: در این زمینه هم طراحی سخت افزار و هم طراحی نرم افزار در داخل شرکت طراحی شده است. البته نمونه های خارجی نیز در این زمینه بررسی شده اند اما از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری کپی برداری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: از سال 86  روند تولید نمونه آزمایشگاهی و  نیمه صنعتی آغاز شد و در سال88 اولین نمونه به طور رسمی تولید شد که مورد آزمایش قرار گرفت. سال 90 مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی گرفته شد که نشان از استاندارد بودن محصولات تولیدی بود. قابل ذکر است که هم اکنون نیز تولید انبوه محصول صورت می گیرد یعنی حدود 15 تا 20 مورد از آن تولید می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی در ارتباط با صادرات محصولات شرکت اشاره کرد: هم اکنون در حال اخذ مجوزهای CE هستیم و اقداماتی را انجام دادیم که هم اینک تنها بحث مالی آن مطرح است. قابل ذکر است که استاندارد CE از ضروریات تجهیز و صادرات به خارج از کشور است که شرکت باید آن را کسب کند اما داخل ایران مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی کفایت می کند که ما آن را داریم.

وی افزود: خوشبختانه به لحاظ فنی شرکت با مشکلات خاصی مواجه نشده است و تنها به لحاظ هزینه ها نیازهایی احساس می شود که اقداماتی برای کویت و اربیل عراق و در چند وقت اخیر هم در نمایشگاه مشهد برای افغانستان در این راستا صورت گرفته است.

یزدچی با اشاره به آمار تولید سالیانه محصولات شرکت گفت: محصولات شرکت شامل مدل های مختلفی است که به طور متوسط از کل سبد محصولات ماهیانه بین 20 تا 25 مورد از کل آن تولید می شود. بنابراین در سال حدود 200 تا 250 مورد را می توان در نظر گرفت زیرا شرکت به صورت سفارشی و با توجه به اینکه که چه میزان مشتری داخل بازار باشد تولید می کند.

 

تولید دستگاه هایی با نیمی از قیمت محصول مشابه خارجی و کیفیت بهتر

وی میزان صرفه جویی ارزی که محصولات تولیدی شرکت به همراه دارد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: البته میزان دقیق و آماری آن را نمی توان گفت زیرا نیاز به محاسبه دارد اما آنچه که وجود دارد این است که نمونه خارجی دستگاه تولیدی شرکت در قیمتی بین 12 تا 20 میلیون تومان عرضه می شود در صورتی که ما همان نمونه را حتی با کیفیت بهتر داریم و از قیمت 4 میلیون و پانصد هزار تومان تا حدود 8 میلیون عرضه می شوند.

 مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی با بیان این مطلب که فروش محصولات تولیدی شرکت در کل کشور 200 مورد در طول سال های گذشته بوده است عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری دستگاه تست ورزش هم به محصولات شرکت اضافه شده است و فروش بیش تر از قبل خواهد شد.

وی افزود: از هر مدل کالایی که تولید می شود به طور متوسط بین 100 تا 150 مورد در سال می توان فروش داشت و  در حال حاضر شرکت 7 محصول سخت افزاری دارد که با محصول جدید آن به 8 مورد می رسد.

 

صرفه جویی ارزی 3 میلیارد تومانی

یزدچی در تخمین میزان فروشی که می تواند صرفه جویی ارزی به دنبال آورد ابراز کرد: اگر سالیانه چیزی حدود 800 تا 1200 مورد فروش داشته باشیم و به فرض هر محصولی هم به طور متوسط 4 میلیون تومان صرفه جویی ارزی به بار آورد در این صورت رقمی حدود یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای ما به دنبال خواهد داشت.

 وی ادامه داد: هم اکنون بعضی قطعات همچون چفت الکترود که در گذشته از کشورهایی همچون اسپانیا وارد می شدند اینک از یک شرکت دانش بنیانی که در پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی مستقر است تهیه می شود که یک نوع صرفه جویی ارزی برای ما محسوب می شود.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به میزان رقابت پذیری محصول تولیدی شرکت در ارتباط با محصولات مشابه خارجی بیان کرد: مشتری ما هر سفارشی که داشته باشد با توجه به اینکه سخت افزار و نرم افزار در دست خود شرکت است این سفارش خیلی سریع  به او تحویل داده می شود. محصولات خارجی ضمن اینکه خدمات پس از فروش ندارند سفارش گیری هم ندارند و به طور معمول آنچه وجود دارد باید خریداری شود و کسی جوابگوی ایرادات وارده نیست. 

یزدچی درباره میزان اشتغالزایی که محصولات تولیدی شرکت به دنبال داشته است گفت: ما به طور مستقیم در حال حاضر 15 نفر لیست بیمه داریم که همه آنها از نخبگان و تحصیلکردگان دانشگاهی هستند و در جشنواره خوارزمی نیز حضور داشته اند.

 

حمایت های کارگشای معاونت علمی

مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی کمک های معاونت علمی و فناوری فناوری ریاست جمهوری را بسیار کارگشا دانست و اظهار کرد: به عنوان مثال معاونت علمی در جشنواره علم تا عمل وامی برای شرکت تصویب کرد که 125 میلیون تومان آن را دریافت کردیم و بسیار کارگشا بود. همچنین در حال حاضر یکی از اقدامات CE خود را بر اساس این وام دنبال می کنیم. یک وام900 میلیون تومانی نیز در گذشته از ستاد میکروالکترونیک معاونت علمی که طرح اولیه شرکت را حمایت کرد دریافت شد. این وام نیز کمک بزرگی کرد تا ما بتوانیم محصول خود را تجاری سازی کنیم.

 وی افزود: با توجه به اینکه مبحث دانش بنیان شدن شرکت در حال نهایی شدن است باید اشاره کرد که وام ها برای شرکت های دانش بنیان کمک کننده هستند و مشکل اصلی شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی نیز هم اکنون سرمایه است .

یزدچی پیشنهاد کرد: ما باید بتوانیم از یک محصول خود همانند سایر شرکت های خارجی هزاران مورد تولید کنیم و این ها را ذخیره کنیم تا بعد از مدتی طی یک فرایند به فروش برسند. هم اینک به علت نبود سرمایه اولیه مجبور هستیم سفارشی را که مدیر فروشمان به ما می دهد را پیگیری کنیم که این روند هزینه های تولید را افزایش می دهد به این معنی که تولید سفارشی به میزانی هزینه های تولید را افزایش می دهد. با این وجود چون محصول شرکت دانش بنیان است خوشبختانه به لحاظ قیمت توان رقابتی با نمونه های خارجی را دارد اما اگر به همین اندازه نیز محصول شرکت هایتک نباشد این سرمایه گذاری می تواند برای شرکت های دانش بنیان خیلی خطرساز باشد.

وی با بیان این موضوع که عمده هزینه های شرکت هزینه های پرسنلی است گفت: چنانچه به هزینه های مالی شرکت نگاه کنید متوجه می شوید که حدود 20 تا 30 میلیون در هر ماه هزینه های پرسنلی به علاوه بحث های بیمه و مالیات و ... وجود دارد که این هارا باید به خصوص در سال های اول جدی گرفت. همچنین باید هزینه های پرسنلی پرداخت و نمونه اولیه تولید شود و طی یک فرایند یکی دو ساله محصول تجاری سازی شود و بازار را به دست بگیرد، یعنی نقطه ای که ما بعد از سال ها تازه در سال 93 به آن دست یافته ایم.

مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی ادامه داد: اگر این حمایت ها نباشد کار شرکت های دانش بنیان بسیار سخت می شود به طوری که حتی ممکن است ادامه راه برای آن ها میسر نباشد. البته کمک های معنوی هم امر مهمی است. به عنوان مثال وقتی به اداره دارایی می رویم می شنویم که می گویند راجع به بحث دانش بنیان چیزی به ما ابلاغ نشده است در صورتی که اگر این بحث های مالیاتی را برای شرکت هایی که نیاز به وارد کردن محصول دارند آسان کنند امور به صورت بهتری پیش خواهد رفت. بنابراین باید کمک های مادی و معنوی در کنار هم قرار بگیرند تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است با تکیه ‌بر تخصص و توانایی مهندسین داخلی شروع به طراحی و تولید تجهیزات پزشکی، بیمارستانی شود تا گامی دیگر به‌سوی ارتقای سیستم سلامت کشور و بومی‌سازی تولیدات این تجهیزات برداشته شود.

 بر اساس این گزارش، چست لید وسیله مصرفی دستگاه هولتر، تست ورزش و سایر دستگاه های از این قبیل است که به صورت جداگانه توسط پزشکان و بیمارستان ها تهیه می شود که اکنون در داخل کشور تولید می شود.