دانشمند ایرانی دانشگاه نورث وسترن آمریکا نوعی سیستم شناسایی امنیتی ارایه کرده که با استفاده از امواج تراهرتزی قابلیت ردیابی مواد انفجاری، شیمیایی و ترکیبات بیولوژیکی خطرناک را از فاصله ای ایمن دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، استفاده از سیستم های مبتنی بر امواج تراهرتز چند سالی است که در مکانهای شلوغ و پرترددی نظیر فرودگاهها به کار گرفته می شود اما این دستگاهها ابعادی بزرگ داشته و بیشتر شبیه سیستم های چند قطعاتی هستند که حتی در بسیاری از موارد برای اینکه عملکرد درستی داشته باشند باید توسط سیستم های پیچیده تمیز شده و از لیزرهای گران قیمت و حتی سیستم های خنک کنندگی پیچیده جهت حفظ عملکرد آنها در سطحی عالی استفاده شود.

بدین ترتیب این نوع ردیابی مواد خطرناک، کاری پرهزینه و پرمشقت محسوب می شود.

اکنون منیژه رازقی - استاد مهندسی برق و علوم رایانه دانشگاه نورث وسترن آمریکا با همکاری محققان جوانی که دانش آموخته وی هستند دست به ابتکارعمل تازه ای زده و نسل متفاوتی از این فناوری را ارایه کرده که نه تنها وزن و ابعاد کمی دارد بلکه نگهداری و استفاده از آن بسیار کم هزینه است و این درحالی است که سطح عملکرد آن در حد چشمگیری است.

منیژه رازقی

وی می گوید: آنچه که ما ابداع کرده ایم ابعاد مختصری دارد. درحقیقت ما وسیله ای ساخته ایم که برخلاف نمونه های قبلی که متشکل از چند قطعه بودند، ساختاری یکپارچه دارد.

این استاد ایرانی ادامه می دهد: دستگاه جدید ما در دمای اتاق قابلیت عمل داشته و مهمتر آنکه جهت همسان سازی با نسل بعدی سیستم های تراهرتزی قابلیت تنظیم شدن دارد.

وی که مدیر مرکز تجهیزات کوانتوم دانشگاه نورث وسترن آمریکا نیز به شمار می آید از مدتها پیش با همکاری تیمی از محققان این دانشگاه بر روی این ایده کار کرده است و اکنون جزئیات کامل این دستاورد در نشریه فیزیک کاربردی منتشر شده است.

این دستگاه جدید پوشش فرکانسی یک تا 4.5 تراهرتزی دارد که با استفاده از آن تشخیص دقیق هرگونه ماده و ترکیب خطرناک شیمیایی و بیولوژیکی امکانپذیر خواهد بود.

به گفته رازقی از این فناوری جدید به جهت کوچک بودن ابعاد می توان در امور پزشکی و تصویربرداری از اعماق فضا نیز استفاده کرد.