پژوهشگران کشورمان دردانشگاه کردستان موفق به طراحی و ساخت نمونه حسگر تشخیص آلرژی به منظور اندازه‌گیری و تشخیص ناچیزترین آنتی‌بادی‌های موجود در خون شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با توسعه زندگی شهری و افزایش صنایع و آلاینده‌های محیطی و افزودنی‌های غذایی، حساسیت فصلی، نه تنها در بهار و تابستان، بلکه در تمامی طول سال دیده می‌شود؛ به طوری که هم اکنون بیش از پانصد میلیون نفر در جهان از آلرژی رنج می‌برند. در این میان پژوهشگران در حال ابداع روش‌هایی هستند که تشخیص آلرژی آسان‌تر شود.

دراین راستا، سمیه خضریان که موفق به ساخت نمونه حسگر تشخیص آلرژی شده است درگفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ایمونوگلبولین E یکی از انواع آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی بدن انسان محسوب می‌شوند که با غلظت بسیار پایین در خون وجود دارند و با بروز آلرژی مرتبط‌اند، گفت:‌ واکنش‌های وابسته به ایمونوگلبولین E، معمولا پوست و مجاری گوارشی و تنفسی را با علایمی مانند کهیر، استفراغ، اسهال و آسم درگیر می‌کنند. در این راستا اندازه‌گیری دقیق این ترکیب در سرم خون می‌تواند به شناسایی و تشخیص این بیماری کمک شایانی کند.

وی اظهارکرد:‌ حسگر طراحی شده با پایداری بالا، دقت تکرارپذیری و انتخاب‌پذیری خوب، می‌تواند IgE سرم خون انسان را با حد تشخیص بسیار پایین 37 پیکومولار اندازه‌گیری کند. به عبارتی دیگر این

نمونه حسگر تشخیص آلرژی می‌تواند مقدار ناچیز آنتی‌بادی درخون را اندازه‌گیری کند.

دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه دانشگاه کردستان با بیان اینکه این طرح با همکاری دکتر عبدالله سلیمی به عنوان استاد راهنما انجام گرفته است، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به یافته‌های حاصل از تحقیقات، این آپتاحسگر می‌تواند در مراکز درمانی و برای تشخیص‌های کلینیکی زودهنگام انواع آلرژی‌های مرتبط با این آنتی‌بادی به کار گرفته شود.