محققان دانشگاه برن سوئیس با استفاده از شیوه‌ای برای گزینش سلول‌های بهتر، عمر مگس میوه معمولی را به طور قابل‌توجهی افزایش دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گرچه بسیاری دوست دارند مگس‌های میوه عمر کوتاهی داشته باشند، این دستاورد دارای مضامینی مهم برای افزایش طول عمر انسان‌هاست.

مگس میوه یا Drosophila melanogaster به دلیل زاد و ولد سریع، دارای چرخه عمر کوتاهی است و چهار جفت کروموزوم دارد که این موضوع آن را به سوژه‌ای جالب برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی تبدیل کرده است. عمر این حشره پیشتر به شیوه‌های مختلف از جمله فعال‌کردن ژنی موسوم به AMPK و تغییر ژنی به نام tweak بیشتر شده بود.

در تحقیق جدید، دانشمندان ژنی موسوم به azot را هدف قرار دادند که به عنوان مکانیسم کنترل کیفی عمل کرده و از سلامتی اندام‌هایی مانند مغز و روده محافظت می‌کند. ژن مزبور چنین عملی را با هدف‌قراردادن گزینشی و حذف سلول‌های ناسالمی انجام می‌دهد که به دلیل پیرشدن اشتباهات متعددی مرتکب می‌شوند.

در حالی که معمولا دو نسخه از ژن azot در هر سلول وجود دارد، محققان توانستند کارآیی گزینش سلول‌های بهتر را با واردکردن نسخه سوم این ژن افزایش دهند. نتایج نشان داد در نتیجه این عمل، مگس‌ها بافت سالم بهتری داشتند، روند پیرشدنشان کند شد و طول عمرشان نسبت به مگس‌های عادی، 50 تا 60 درصد افزایش یافت.

محققان بر این باورند چنین دستاوردی می‌تواند امکان ارائه سازوکار ضدپیری برای انسان‌ها را نیز فراهم کند زیرا آن‌ها هم حامل چنین ژنی هستند.

جزئیات این تحقیق در نشریه Cell قابل‌مشاهده است.