محققان یک شرکت حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات کشورمان موفق به ساخت سیستم هوشمند ورود اطلاعات تشخیص دستخط فارسی با دقت 99/3 شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدرضا صدیق فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، درباره ساخت سیستم هوشمند ورود اطلاعات توسط متخصصان ایرانی این شرکت، توضیح داد: محققان شرکت ما نخبگان فارغ التحصیل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هستند که موفق به ساخت فناوری سیستم هوشمند ورود اطلاعات با دقت 99/3 درصدی شده‌اند.

تکنولوژی انتقال هوشمند اطلاعات از کاغذ به بانک اطلاعاتی

وی ادامه داد: فعالیت‌های این شرکت پیرامون دو تکنولوژی OCR و OMR فعالیت می‌کند. فناوری نخست مربوط به فرم‌های نظرسنجی و آمارگیری و فناوری دوم مربوط به فرم‌های تستی آزمون‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اندیشه نرم افزار پایا هدف این فناوری ها را انتقال هوشمند اطلاعات از کاغذ به بانک اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: از آنجا که اطلاعات کاغذی باید با سرعت و دقت بالا برای پردازش به محیط دیجیتال منتقل شود، حوزه کارایی این اپلیکیشن ها، فرم‌های کاغذی جمع آوری اطلاعات سرشماری، رأی های انتخابات، آزمون های کنکور و غیره را شامل می‌شود.

صدیق همچنین بیان کرد: این برگه‌ها باید برای انتقال اطلاعات اسکن شوند، اما اسکن، اطلاعات آن‌ها را قابل فهم نمی‌کند. از همین رو در سیستم های هوشمند تولیدشده توسط متخصصان ما، الگوریتم‌های تعریف شده است که می‌توانیم اطلاعات لازم را از برگه‌های کاغذی استخراج کنیم.

دقت بالای 99/3 درصدی محصول ایرانی


وی با اشاره به این که این محصول پیش از این نمونه‌های سخت افزاری خارجی داشته که پیش تر به ایران وارد می شده است، عنوان کرد: با تحقیقاتی که ما انجام داده‌ایم توانستیم به سرعت و دقت بالاتری نسبت به نمونه های خارجی دست پیدا کنیم.
این مدیرعامل شرکت دانش بنیان افزود: از سال 83 که این محصول به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرد دقت آن بالای 80 درصد بود، اما با فعالیت مداوم بخش R&D توانسته‌ایم این دقت را به نقطه 99/3 درصدی برسانیم.

نقش تحقیق و توسعه در شرکت‌های دانش بنیان


وی نقش بخش واحد تحقیق و توسعه (R&D) در شرکت‌های دانش بنیان را بسیار پررنگ خواند و گفت: اگر در ابتدای مسیر ما مقداری برای دستیابی به محصول سرمایه گذاری شده است، در طول مسیر 20 برابر آن را هزینه کرده‌ایم.
صدیق گردش مالی استفاده از این اپلیکشین ها را سالیانه بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان بیان کرد و گفت: ما با فناوری OCR بازار جدیدی در این عرصه ایجاد کرده‌ایم.

مزیت نسبت به دیگر نمونه‌ها

وی مزیت محصول تولیدی این شرکت دانش بنیان در زمینه تشخیص دستخط فارسی را نسبت به دیگر نمونه‌ها دقت و سرعت بیشتر عنوان کرد و گفت: یکی از مزیت‌هایی که دقت محصول ما را بالا برده است قدرت تشخیص حروف دست‌نویس به صورت پیوسته است. در موارد معمول، برای تشخیص دست‌نویس ها باید حروف به صورت گسسته و جدا از هم نوشته شوند تا قابلیت تشخیص داشته باشد. اما ما توانسته‌ایم قابلیت تشخیص حروف نوشته شده به صورت پیوسته را اضافه کنیم

این فناور، دیگر مزیت سیستم تولید شده توسط مجموعه خود را قابلیت تفکیک رنگ بیان کرد و ادامه داد: فناوری ما این قابلیت را دارد که رنگ متن را از پس زمینه تفکیک کند و این در دقت بیشتر و سرعت عمل بالاتر بسیار مؤثر است.

پشتیبانی های معاونت علمی و لزوم حمایت بیشتر دستگاه ها

مدیرعامل شرکت اندیشه نرم افزار پایا با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا کنون حمایت‌های معنوی خوبی از این شرکت داشته است گفت: اپلیکیشن ما به قابلیت‌های بالایی دست پیدا کرده است، اما برخی از مزیت‌هایی که به تازگی به آن دست پیداکرده‌ایم را نمی‌توانیم در بخش وسیع اجرایی کنیم، چرا که نیاز به حمایت بیشتر دستگاه‌های دولتی و غیره داریم.

صدیق از جمله مراکزی که این شرکت تا کنون با آن‌ها همکاری داشته است را مرکز آمار ایران، سازمان امور مالیاتی، دانشگاه پیام نور، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان ثبت احوال کشور، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی، شرکت بورس کالای ایران، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان، باشگاه دانش پژوهان جوان، وزارت آموزش و پرورش و غیره نام برد و افزود: فعالیت ما می‌تواند برای بسیاری از مراکز کاربرد بسیاری داشته باشد که رشد آن به تسریع کارهای بیشتر می‌انجامد.

مشکل صادرات برای شرکت‌های دانش بنیان

این فعال فناور درباره صادرات این محصول توضیح داد: با توجه به این که خط زبان فارسی و عربی شبیه هم است، برای صادرات بازار خوبی در اختیار ما است. اما صادرات توانایی‌هایی را نیازمند است که شرکت ما فعلا آن را دارا نیست. هرچند سعی کرده‌ایم آن‌ها را کسب کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان بیش از آنکه اقتصادی باشند فنی هستند. این یک نقص است و موجب می‌شود محصولی که با فناوری بالا و کاربردی تولید می‌شود به سختی به تجاری سازی برسد. اما واقعیت این است که هرکس در حوزه ای محدود، توانایی دارد.

صدیق نقش کمک‌های معنوی را پراهمیت تر از کمک های مالی بیان کرد و گفت: دستگاه هایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به این حوزه اهمیت می‌دهند، می‌توانند رابطی باشند بین شرکت‌های دانش بنیان و بازار اقتصادی.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: شرکت‌های دانش بنیان کشورهای دیگر هم به همین صورت عمل می‌کنند. دغدغه اصلی آن‌ها فروش نیست. تحقیقات خود را انجام می‌دهند و بعد به شبکه و شرکت بزرگی که سررشته کافی را دارد متصل می‌شوند. پس ایجاد ارتباط منطقی و تاثیرگذار میان فعالان عرصه دانش بنیان با بخش صنعت، از کمک مالی اهمیت بیشتری دارد.

محققان یک شرکت حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات کشورمان موفق به ساخت سیستم هوشمند ورود اطلاعات تشخیص دستخط فارسی با دقت 99/3 شدند.