رییس کارگروه توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی از انعقاد تفاهمنامه هایی با برخی دانشگاه ها و پژوهشگاه هایی که در خصوص مهندسی و فناوری دریا فعالیت می کنند در جهت طرح حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در حوزه صنایع دریایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سعید مظاهری رییس کارگروه توسعه فناوری ستاد صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به طرح حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در حوزه صنایع دریایی گفت: دستورالعمل این طرح با هدف حمایت از مطالعات کاربردی در حوزه مهندسی دریا، در دو سطح عمومی و اختصاصی نهایی و مصوب شده و اطلاع رسانی جامعی به اعضای هیات علمی مرتبط با مهندسی و فناوری دریا و دستگاه های مربوطه صورت گرفته است.

وی افزود: طرح مذکور از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم و تحقیقات آماده شده است و شامل دو سطح حمایت می شود. حمایت عمومی به این صورت است که ما هر پایان نامه ای که در حوزه مهندسی دریا در رشته های قیدشده باشد و مورد تایید دانشکده یا شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده مربوطه قرار گرفته باشد را مورد حمایت عمومی قرار می دهیم که شامل مبلغی ثابت برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

مظاهری در باره حمایت های اختصاصی این ستاد بیان کرد: علاوه بر این ستاد تصمیم گرفته است برای حمایت از طرح ها و پژوهش های صنعت محور و اقتصاد محور حمایت اختصاصی نیز داشته باشد. بدین منظور که اگر طرح یا پایان نامه تحصیلات تکمیلی مورد سفارش یا خواست سازمان یا دستگاه اجرایی باشد و آن دستگاه اجرایی بابت چنین طرحی حمایتی کرده باشد، ستاد هم به همان اندازه حمایت دستگاه اجرایی حمایت اضافه ای را از آن پایان نامه یا پروژه تحصیلات تکمیلی انجام خواهد داد.

وی افزود: این دو حمایت شکل گرفته است و از زمانی که مطرح شدن آن ها، درخواست های متفاوتی در کمیته کارگروه توسعه فناوری بررسی شده و طرح ها مورد ارزیابی قرار گرفته است. علاوه براین، برای تسهیل کار، تفاهمنامه هایی با دانشگاه هایی که رشته های دریایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می کند در حال انعقاد است و متن آن ها نیز تنظیم شده است.

اجرای تفاهمنامه با اعطای پژوهانه

این عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری و مهندسی دریای پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به این مطلب که برای تسهیل مراحل پرداخت پول و حمایت از دانش ها اقداماتی صورت گرفته است عنوان کرد: در تلاش هستیم تا این حمایت ها به ساختار دانشگاه ها نفوذ کند و اتفاق اصلی درون آن ها رخ دهد. هم اکنون با 5 دانشگاه اصلی کشور این متن در حال تنظیم و نهایی شدن است تا به بتوان در آینده به صورت یک گرنت (پژوهانه) بتوانیم طرح حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در حوزه دریا را از طریق تفاهمنامه های فی مابین اجرا کنیم.

وی افزود: در پیشبرد کار با موانعی در بحث اجرا و مسائل مربوط به سایت مواجه شدیم که ثبت نام اساتید و دانشجویان مرتبط را دچار مشکلات ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری می کرد اما خوشبختانه عمده مشکلات برطرف شده است.

نقش پررنگ معاونت علمی در حمایت از پایان نامه ها

مظاهری در خصوص حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: معاونت علمی در این زمینه نقش کلیدی و پر رنگی را ایفا کرده است و سیاست حمایت از پایان نامه ها از سمت آن شکل گرفته است. ستاد صنایع دانش بنیان دریایی نیز توانسته است از زیرساختاری که در سایر ستادها در گذشته شکل گرفته است و تجربیاتی که اندوخته اند بهره برده و طرح پایان نامه ها را خیلی سریع به نتیجه برساند و اطلاع رسانی لازم را در حوزه دریا انجام دهد.

وی افزود: امید است بتوان حمایت ها را هدفمند تر کرد و ضمن برقراری مشارکت مثبت میان دانشگاه ها با ستاد دریایی سایر دستگاه های اجرایی نیز با ستادهای شکل گرفته ارتباط و تعامل بهینه و بیشتری پیداکنند تا بتوانیم به سمت طرح های صنعت محور و تقاضا محور حرکت کنیم و دانشگاه ها را نیز به این سمت سوق دهیم.

رییس کارگروه توسعه فناوری ستاد صنایع دانش بنیان دریایی گفت: چنانچه بخش صنعت با ستاد صنایع دانش بنیان دریایی تفاهمنامه هایی را امضا و سپس محورهای خود را اعلام کند، در این صورت ستاد نیز این محورها را به دانشگاه ها منتقل می کند تا آن ها بر اساس این محورها سرفصل های تحقیقات خود را تنظیم کنند.

وی افزود: در این صورت تحقیقات هدفمندتر خواهد شد و ما می توانیم از آن ها استفاده بهتری کنیم زیرا این امر که تحقیقات یک بازخورد و نمود صنعتی و بیرونی در اقتصاد کشور داشته باشند جزو سیاست های دولت و معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری است.