پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی دستگاه اندازه‌گیری سطوح میکرونی ارزان‌قیمت را ابداع کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، وحیده کرباسی، پژوهشگر طرح، اندازه‌گیری‌هایی در حد میکرون را یکی از ابزارهای مورد نیاز در آزمایشگاه‌های مهندسی پزشکی برشمرد و گفت: در برخی امور پژوهشی از جمله استفاده از بسترهای کشت سلولی یا سامانه‌های میکروسیالاتی نیاز به مطالعه و بررسی ابعاد، اندازه و شکل سطوح وجود دارد که هم اکنون این کار با دستگاه‌های گران‌قیمت انجام می‌شود.

وی افزود:‌ تهیه دستگاه‌های اندازه‌گیری تجاری علاوه بر هزینه زیاد نیاز به کاربر ماهر و ابزار جانبی گران‌قیمت هم دارد، از این رو پژوهشگران تلاش دارند تا با استفاده از ابزارهای در دسترس بتوانند جایگزین‌های ارزانی برای رفع نیازهای خود پیدا کنند.

کرباسی گفت: در این طرح با استفاده از اتصال لیزر موجود در دستگاه‌های دی‌وی‌دی خوان رایانه به یک سی‌سی‌دی یا تراشه مورد استفاده در دوربین‌های فیلم‌برداری ابتدا تصاویری از نور لیزر بازتاب شده از سطح نمونه مورد نظر تهیه و سپس به نرم‌افزار پردازش تصویر ارسال شد.

وی تصریح کرد: نوآوری این تحقیق، علاوه بر ارزانی در دسترس بودن قطعات و آسانی استفاده، نوع چینش قطعات و بهره‌گیری از حسگر تصویر است که با استفاده از آن علاوه بر اندازه‌گیری ابعاد و شکل سطوح صیقلی قادر به اندازه‌گیری ابعاد و شکل سطوحی با قدرت بازتابش نور کمتر نیز هستیم.

پژوهشگر طرح گفت: برای ارزیابی دقت و توانایی این دستگاه ما ساختاری با ابعاد 20 میکرومتر را تهیه کردیم و توانستیم دقت و کارآیی دستگاه را نشان دهیم؛ البته به علت در دسترس نبودن نمونه‌هایی در ابعاد کوچکتر ما هنوز نتوانسته‌ایم حداکثر توانایی این ابزار اندازه‌گیری را مشخص کنیم.

وی افزود: بدیهی است ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دستگاه در آینده، می‌تواند دقت بیشتری را نیز ایجاد کند.

کرباسی گفت: از دیگر برجستگی‌های این روش، اندازه‌گیری غیرتماسی بودن آن است که موجب می‌شود آسیبی به شیء مورد بررسی وارد نکند و همچنین خروجی می‌تواند تصویر سه بعدی باشد.