مهندس علی مرتضی بیرنگ گفت: چهارمین تور علمی و کارگاه دیپلماسی علم و فناوری برای مدیران وزارت امور خارجه امروز، اول بهمن ۹۳ در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهندس علی‌مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توضیح داد: این دوره چهارمین جلسه از مجموعه کارگاه‌هایی است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: در این دوره ۳۰ نفر از مدیران وزارت امور خارجه از بخش‌های مختلف این وزارت‌خانه شرکت داشتند.

بیرنگ درباره کارگاه یک روزه دیپلماسی علم و فناوری گفت: این کارگاه یک روزه از دوره اقتصاد مقاوتی وزارت امور خارجه بوده است که یک روز از آن به دیپلماسی علم و فناوری اختصاص داشت برگزار شد.

برنامه‌های این کارگاه یک روزه به این صورت بوده است:

شروع برنامه با بازدید از برج ورودی پارک فناوری پردیس معاونت علمی بود. به همراه گزارش مفصلی که توسط مهندس مهدی صفاری نیا رئیس پارک ارائه شد. وی از فرایند راه اندازی این پارک، موفقیت‌های آن، خدمات پارک به شرکت‌های دانش بنیان، همکاری‌های بین المللی صحبت کرد.

در ادامه مراسم خوش آمدگویی ‌توسط مهندس علی‌مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد. وی درباره فلسفه برگزاری تور و کارگاه‌های دیپلماسی فناوری که از مهر ماه آغاز شده است توضیح داد.

بیرنگ به برنامه اقدام مشترک که مرداد ماه امسال میان دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) و دکتر محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) منعقد شد اشاره کرد و گفت: برگزاری این کارگاه‌ها در راستای اجرایی شدن یکی از بندهای آن برنامه است.

پس از آن مهندس سیداحمدرضا علایی طباطبایی، مدیر دفتر تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به معرفی کامل معاونت علمی پرداخت. وی بخش‌های مختلف معاونت علمی، از جمله ستاد‌ها، زیرمجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دفا‌تر معاونت امور بین الملل و غیره را توضیح داد.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناوری پارک فناوری پردیس پس از ادای نماز و صرف ناهار انجام شد. بازدید از ساختمان چند مستاجره، مرکز رشد پارک فناوری، بوستان دانشمندان و دو شرکت دانش بنیان این پارک صورت گرفت.

در ادامه روند توسعه نانو تکنولوژی در ایران توسط دکتر اسدی فر، رئیس شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی ارائه شد.

پایان بخش برنامه با ارائه تجربیاتی توسط دیپلمات‌های ایرانی که در زمان سفارت خود در کشورهای دیگر داشتند همراه بود. این دیپلمات‌ها تجربیات علم و فناوری خود را مطرح کرده و درباره آن با شرکت‌کنندگان در جلسه، مسئولین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تبادل نظر پرداختند.