هشتمین شماره ماهنامه سرآمد، علیه اقتصاد نفتی و وجود آن به انتشار مطالبی پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دولت تدبیر و امید، جدی تر از قبل و با عزمی راسخ، اقتصاد نفتی و وابستگی بودجه کشور به این طلای سیاه را در دستور کار خود قرار داده است و از این رو، ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» نیز در جدیدترین شماره خود، این جدیت را همچون شماره های قبلی، پیگیری کرده است.

توجه به ایده نخبگان به جای خام فروشی منابع زیرزمینی

«خطر سقوط در چاه نفت» عنوان یادداشتی است که به قلم پرویز کرمی؛ سردبیر سرآمد، آغازگر هشتمین شماره این ماهنامه است: «و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل». از آنجا که پیرو تاکید رهبر فرزانه انقلاب، مسوولان و دست اندرکاران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان؛ صاحب امتیاز سرآمد، مدت‌هاست است در پی فرهنگسازی توجه به مغز و ایده نخبگان به جای نفت و خام فروشی منابع زیرزمینی هستند، ارگان رسمی این بنیاد نیز بی دریغ و مسلسل وار و خستگی ناپذیر، این مهم را پیگیری می کند.

هوشیاری به خرج دهیم!

کرمی در بخشی از یادداشت خود آورده است: «تحریم و کاهش قیمت نفت را اگر از زاویه دقیق تری نگاه کنیم، خواهیم دید که هیچ‌کدامشان تهدید ما نیستند بلکه اگر هوشیاری به خرج دهیم فرصتی عالی و تاریخی برایمان فراهم کرده اند تا وابستگی مان را به پول نفت قطع کنیم.»

یادداشتی دیگر در ادامه با عنوان «نازپروردگان نفت» آمده است که در آن بر این موضوع تاکید دارد که راه انقلاب اسلامی در دنیای کنونی از سرزمین علم و فناوری می گذرد.

دانشمندان جهان هیچ اختلافی با هم ندارند

اما همچون شماره های قبل، گفت وگوهایی کمیاب با نخبگان وطن، میهمان سرآمد است که از آن میان می توان به گفت وگو با دکتر اصغر آقامحمدی؛ موسس و رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد. سرآمدی ها پای صحبت دانشمندی نشسته اند که جزو یکصد دانشمند برتر دنیا است و معتقد است «دانشمندان جهان هیچ اختلافی با هم ندارند.» او می گوید: «در علم، مرز جغارافیایی معنایی ندارد. یافته های هر دانشمندی در هر گوشه ای از جهان در طول زمان بسیار اندکی در اختیار دیگران قرار می گیرد و این دستاوردها قابل اجرا و پیاده شدن است.»

در کشورهای پیشرفته، مخترع خود را گرفتار مسائل بعد از اختراع نمی کند

خواندن گفت وگو با یک کارآفرین و صاحب نخستین و بزرگترین کارخانه ساخت تجهیزات رسانه ای کشور هم، لطف خودش را دارد. دکتر سعید سهراب پور چهره آشنا و مهربان جماعت نخبگان هم، گفت وگویی داشته است با ارائه آموختنی های بسیار برای جوانان نامجو و مستعد. یکی از توصیه های لایق نصب العینی اش به مخترعین این است: «... خودشان مصر به ادامه راه تا آخر نباشند. ایده و اختراع خود را بفروشند و وقت خود را صرف ایده بعدی کنند. در کشورهای پیشرفته، مخترع معمولا خود را گرفتار مسائل بعد از اختراع نمی کند.»

بالاخره چه شد این آدم و این اثر هنری به وجود آمد!

با این حال، حلاوت خواندن سرآمد بدون مطالعه گفت‌وگو با نخبه ای که صاحب نظریه سیستمی در بررسی داستان کوتاه است، کامل نخواهد شد. مهندس مسعود نوروزیان درباره نظریه سیستمی اش عنوان می کند: «ما در ریاضیات به عنوان افرادی که خیلی به شانس و تصادف اعتقاد نداریم، دنبال آن هستیم که بفهمیم بالاخره چه شد این آدم و این اثر هنری به وجود آمد.»

کلاس درس یا اردوگاه کار اجباری؟

چکامه این شماره سرآمد، بر وزن تحرک و تعقل ادامه داده شده است؛ آن هم با به شاهد گرفتن از داخل و خارج. مطالب بین الملل این شماره از سرآمد، وسعتی خواندنی یافته است و بیش از پیش، از گرته به اقتباس گرویده است. اما مطالب داخلی اش هم از رنگ و شکوه خارجی ها، کمتر ندارد. کلاس درس یا اردوگاه کار اجباری؟، اعتمادسازی در عرصه تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان، درباره ایده، کارآفرینی و رعایت حقوق همسایه، دانشجویان و تصورات شان از آینده، نگاهی به دانشگاه تهران، چند مثال در نسبت تحصیلات و نخبگی، درباره حکیم عمر خیام و... بخش دیگری از مطالب این شماره سرآمد است.

استاد علی اکبر قاضی زاده از اساتید دوست داشتنی روزنامه نگاری و ارتباطات غمنامه ای برای کتابت نوشته است و در آن به سرنوشت کتاب در دنیای دیجیتال پرداخته است. در ادامه اش هم به تحلیل و آسیب شناسی کتاب الکترونیک از نگاه اومبرتو اکو و ژان کلود کریر از اندیشمندان عرصه ادبیات جهان می خوانیم که آموختنی های درخوری دارند.

«پیشران توسعه یا نشان توسعه؟»

دکتر سیدسپهر قاضی نوری معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم درباره سهم هزینه های تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی یادداشتی نوشته است با عنوان: «پیشران توسعه یا نشان توسعه؟». او نوشته است: «کشوری می تواند بودجه قابل قبولی را در پژوهش صرف کند که زیرساخت های موردنیاز اعم از سخت افزار، نرم افزار، فکرافزار (نیروی انسانی) و مقررات و سایر نهادهای مختلف را فراهم کرده باشد...»

شماره 8 ماهنامه سرآمد، به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی دکتر سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، بهمن ماه 1393 منتشر شده است.