معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: هم اکنون بیش از دو میلیون دانشجو در حوزه علوم انسانی در حال تحصیل هستند که ظرفیت نهفته در صنایع دستی و گردشگری می تواند زمینه اشتغال برای این افراد را به خوبی ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نواوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در مراسم تجلیل صادرکنندگان و فروشندگان برتر صنایع دستی کشور اظهار کرد: ظرفیت تجاری سازی در حوزه علوم انسانی و فناوری های نرم بسیار بیشتر از عملکرد فعلی آن است اما خوشبختانه نسبت به سال های قبل پیشرفت های بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم.

وی با تاکید ضرورت انتقال و به کارگیری فناوری در حوزه صنایع دستی گفت: می بینیم که بعضی از صنایع و هنرهای دستی تاریخ و قدمت چندهزارساله دارند و سینه به سینه و از طریق استاد به شاگرد منتقل شده است اما متاسفانه بسیاری از این هنرها طی چند سال اخیر از بین رفته اند.

ستاری با اشاره به اینکه هم اکنون ساز و کار روشنی برای انتقال فناوری در حوزه صنایع دستی و هنری نداریم، ابراز کرد: متاسفانه در این حوزه همگام با پیشرفت های دنیا حرکت نکرده ایم در حالی که اگر از ظرفیت ها و دانش های صنایع دستی به خوبی استفاده کنیم می توانیم به پیشرفت های قابل توجهی دست یابیم.

لزوم افزایش فضای خطرپذیری و اعتماد برای جوانان

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، اعتماد و افزایش فضای خطرپذیری برای جوانان را لازمه پیشرفت در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: باید اجازه دهیم جوانان در این حوزه خطر کنند و حتی اگر شکست خوردند فرصت فعالیت دوباره را از آنان نگیریم. چرا که چنین افرادی با تمام وجود به تجربه هایی ارزشمند دست یافته اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به بیماری فرهنگی ناشی از اقتصاد غلط نفتی، اظهار کرد: هم اکنون بیش از دو میلیون دانشجو نیازمند کار در حوزه علوم انسانی داریم که ظرفیت نهفته در صنایع دستی و گردشگری می تواند زمینه اشتغال برای این افراد را به خوبی ایجاد کند.
وی با اشاره به نقش دانش و فناوری در صنعت هویت ساز صنایع دستی بیان کرد: صادرات، کارآفرینی، استانداردسازی، برندسازی و شبکه سازی در صنایع دستی از حوزه هایی هستند که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت خواهند شد.

تقویت جدی حوزه نرم و هویت ساز

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه فناوری های نرم و هویت ساز توسط این معاونت تقویت جدی خواهد شد، افزود: این حوزه در کنار دیگر فناوری های راهبردی بازارهای ناشناخته بسیاری حتی در داخل کشور دارد که هنوز راه های ورود به این بازارها را کشف نکرده ایم و با کمک بخش های مختلف، تلاش خواهیم کرد تا راه های ورود به این بازار را کسب کنیم.

ستاری در پایان به عقد تفاهم نامه معاونت علمی با سازمان میراث فرهنگی اشاره و اظهار امیدواری کرد: امیدواریم همکاری های آتی با این سازمان در جهت توسعه فناوری های صنایع دستی و گردشگری گسترش یابد و در آینده شاهد اصلاحاتی خواهیم بود که به کاهش فاصله ها کمک خواهد کرد و تعاملات بین معاونت علمی و سازمان میراث فرهنگی را افزایش خواهد داد.

در پایان این مراسم، از صادرکنندگان برتر، فروشندگان صنایع دستی و کارآفرینان این حوزه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تقدیر شد.

بنا بر این گزارش، دکتر مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اسدالله عسگراولادی رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، دکتر بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و مهندس علی یزدانی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم حضور داشتند.