سامانه «همکاری با متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم» با هدف ایجاد زمینه‌ برای استفاده از ظرفیت دانشمندان و متخصصان ایرانی غیر‌مقیم به همت دفتر امور بین‌الملل بنیاد ملی نخبگان آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از مهمترین موانع در بازگشت متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر‌مقیم که از دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر و برجسته خارجی فارغ‌التحصیل می‌شوند، عدم وجود فضای شفاف در کشور برای اشتغال نخبگان ایرانی غیرمقیم در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری است.

علاوه بر این دانش‌آموختگان ایرانی غیرمقیم دوره دکترا از دانشگاه‌های برتر دنیا که تمایل به ‌بازگشت به کشور را دارند، مدت زمانی طولانی را می‌بایست صرف تأیید مدارک تحصیلی و بررسی و شناسایی مراکز و مؤسسات علمی و فناوری حوزه تخصصی خود جهت شروع به‌کار کنند و  متأسفانه عدم آشنایی با شرایط داخل کشور و زمان‌بر بودن فرآیند مذکور باعث بوجود آمدن نوعی سرخوردگی و کاهش انگیزه جهت بازگشت نخبگان ایرانی غیرمقیم به کشور می‌شود.

لذا با توجه به مشکلات فوق و در راستای نیل به اهداف بلند مدت چشم انداز علمی کشور و بهره‌گیری از ذخایر علمی و توانایی‌ها و تجارب دانشمندان، متخصصان، اساتید و کارآفرینان ایرانی غیرمقیم، طرح «پایگاه‌های تخصصی جذب» به منظور انتقال دانش، تجربه، و ایده‌های فناورانه به کشور با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان‌ و مراکز پژوهشی برگزیده کشور در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلول‌های بنیادی، مهندسی پزشکی، علوم و فناوری‌های شناختی، بیوفیزیک و بیوشیمی اجرا می‌شود.

بر اساس این طرح جامعه نخبگانی ایرانیان غیرمقیم به چهار گروه دانش‌آموختگان مقطع دکتری و اساتید دانشگاه­های برجسته دنیا، متخصصان و مدیران شرکت­های معتبر دنیا در حوزه فناوری‌های پیشرفته وکارآفرینان حوزه فناوری‌های پیشرفته تقسیم شده و برای هر یک تسهیلاتی به شرح ذیل در نظر گرفته شده است:

1- تسهیلات دوره پسا دکتری

دانش آموختگان ایرانی غیرمقیم دوره دکترا در یکی از دانشگاه‌‌های برتر دنیا که ترجیحاً از زمان فارغ‌التحصیلی آن‌ها بیش از 3 سال نگذشته باشد، می‌توانند به مدت یکسال به عنوان پژوهشگر دوره پسادکترا در یکی از پایگاه‌های تخصصی منتخب از این تسهیلات استفاده کنند.

2- تسهیلات دوره فرصت مطالعاتی

اساتید ایرانی غیرمقیم در دانشگاه‌‌های برتر دنیا می‌توانند به مدت 6 ماه تا یکسال ضمن تعریف همکاری مشترک با یکی از پایگاه‌های تخصصی منتخب از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

3- تسهیلات جذب اساتید مدعو و معین(Adjunct Professors)

اساتید ایرانی غیرمقیم در دانشگاه‌‌های برتر دنیا می‌توانند به مدت حداکثر 3 ماه ضمن تدریس به عنوان استاد مدعو یا معین در یکی از پایگاه‌های تخصصی منتخب از این تسهیلات استفاده کنند.

4- تسهیلات حمایت از فعالیت‌های فناورانه (شرکت‌های دانش‌بنیان)

متخصصان و کارآفرینان ایرانی غیرمقیم با سمت کارشناس، مشاور‌ و یا مدیر در یکی از مراکز و شرکت‌های شاخص علمی، فناوری، پژوهشی و صنعتی خارج از کشور می‌توانند ضمن تعریف همکاری مشترک با یکی از پایگاه‌های تخصصی منتخب و با هدف انتقال دانش و فناوری‌های نوین به کشور از این تسهیلات بهره‌مند‌ شوند.

5- تسهیلات حمایت از انجام سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی

اساتید، دانشمندان، متخصصان و کارآفرینان ایرانی غیرمقیم می‌توانند در زمان حضور در کشور با ارائه سخنرانی و یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی در یکی از پایگاه‌های تخصصی منتخب از این تسهیلات استفاده کنند.

متقاضیان محترم می‌توانند جهت ثبت‌نام و آشنایی با جزئیات تسهیلات مذکور به سامانه همکاری با متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم به آدرس  http://international.bmn.ir    مراجعه کنند.