پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان در طرحی مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت تشویقی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به ساخت نانوساختارهایی کرده‌اند که قابل کاربرد در صفحات LED تلویزیون‌ها و رایانه‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فناوری و نواوری، در طرحی که با همکاری مشترک محققان دانشگاه امیرکبیر و پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر استان کرمان صورت گرفته است، این محققان اقدام به ساخت نانوساختارهایی کرده‌اند که قابل کاربرد در صفحات LED تلویزیون‌ها و رایانه‌هاست. این نانوساختار به روشی ساده و مقرون به صرفه قابل تولید است.


بر اساس این گزارش، با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد مواد نانوساختار، مطالعه و استفاده از آن‌ها در چند دهه‌ی گذشته افزایش یافته است. این خواص تا حد زیادی تحت تأثیر شکل، اندازه و حال کریستالی نانومواد قرار دارد. در این میان نانوذرات کربنات استرانسیم (SrCO3) و کربنات باریم (BaCO3) مواد پرکابردی در صنایع مختلف هستند. کربنات استرانسیم به عنوان یک جزء مغناطیسی در تولید شیشه، اجزای تولید رنگ تلویزیون و رنگدانه‌ها به کار می‌رود.


در این کار تحقیقاتی از روش آسان و کم هزینه‌ی استفاده از امواج ماکروویو برای ساخت نانوذرات کربنات استرانسیوم استفاده شده است.


مهدی رنجبر، محقق این طرح، اهمیت بررسی نحوه‌ی ساخت این نانوذرات را بدین شرح عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در ساخت LED ها، افزایش حرارت و داغ شدن سیستم‌های الکتریکی و مانیتورهاست. با استفاده از نانوساختارهایی که در این طرح سنتز شده، ضمن بالا بردن توان مغناطیسی این ابزار، توان حرارتی آن‌ها نیز افزایش یافته و منجر به دیر گرم شدن پشت صفحات تلویزیون خواهد شد.


وی در ادامه به سایر کاربردهای این نانوذرات اشاره کرد و افزود: همانگونه که ذکر شد، نانوساختارهای کربنات استرانسیوم در ساخت LED های تلویزون و سیستم‌های رایانه و مانیتورها قابل استفاده است. اما به طور کلی این نانوساختارها با ویژگی نیمه رسانایی بسیار بالای خود، در صنایع الکترونیکی و ساخت ربات‌ها و خازن‌ها نیز قابل استفاده هستند.


این محقق توضیح داد: در این تحقیق با استفاده از بهینه سازی روش و بررسی توان و زمان انجام واکنش، نانوساختارهای میله مانند تولید شدند که از لحاظ خواص رسانایی و نوری، تفاوت بسیار چشمگیری نسبت به سایر شکل‌های نانومتری و ابعاد غیرنانومتری این ترکیب دارند.


وی افزود: در روند این مطالعات پارامترهای مختلف مانند زمان و قدرت امواج مایکروویو بر اندازه و شکل محصول مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین خواص نوری محصول نیز مطالعه شد؛ به این منظور از آزمون‌های مختلف همانند XRD، SEM، TEM و PL جهت مشخصه‌یابی محصول استفاده شده است.


نتایج این کار تحقیقاتی در مجله‌ی Journal of Industrial and Engineering Chemistry (جلد 21، شماره 1، سال 2015، صفحات 1132 تا 1136) منتشر شده و از همکاری حسن جهانگیری، مهدی رنجبر، دانشجویان دکترای نانوشیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر محمدعلی طاهر، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، و دکتر حنیف کازرونی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حاصل شده است.


علاقه‌مندان برای استفاده از حمایت تشویقی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانند به صفحه حمایت تشویقی مقالات ISI مراجعه کنند.