مراسم افتتاحیه جشنواره اختراعات تهران-البرز با حضور دکتر منتظر؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، دکتر بنکدار؛ معاون وزیر نیرو، دکتر اردوخانی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان، دکتر مظفری؛ معاون استانداری تهران، دکتر یوسفی‌فر؛ رئیس بنیاد نخبگان استان تهران، دکتر جهان‌پناه؛ رئیس بنیاد نخبگان استان البرز، مخترعان شرکت کننده در جشنواره و جمعی دیگر از مسئولان سه‌شنبه؛ هفتم بهمن‌ماه در محل سالن خلیج‌فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ در این مراسم دکتر غلامعلی منتظر؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سیاست بنیاد ملی نخبگان بر گسترش دایره نخبگانی استوار است.

وی با بیان اینکه دکتر روحانی؛ ریاست جمهوری، مهر ماه سال جاری در جمع برگزیدگان المپیادهای علمی و کنکور سراسری بر شناسایی نخبگان و صاحبان استعداد برتر سراسر کشور تأکید کرده‌اند، افزود: هدف از برگزاری جشنواره رویش شناسایی افراد صاحب استعداد برتر در حوزه ابتکار و ابداع و هدایت آنان در جهت تبدیل ایده‌های خود به محصول فناورانه است.

دکتر منتظر با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان به جشنواره‌های اختراعات دیگر نیز توجه دارد، ادامه داد: جشنواره اختراعات تهران-البرز ششمین و مهمترین جشنواره رویش در سال جاری است.

وی در ادامه گفت: بر اساس سیاست‌های جدید، بنیاد ملی نخبگان از جشنواره‌های دیگر در حوزه اختراعات نیز حمایت خواهد کرد و این اتفاق در جهت شناسایی نیروهای خلاق در حوزه فناوری است. شناسایی افراد بر اساس داوری‌های بنیاد و برپایه شاخص‌های مشخص انجام خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه مبنای اختراع، علم و انتهای آن محصولی قابل رقابت در بازار است، گفت: طبق تغییرات انجام شده در آیین‌نامه اختراعات، جشنواره‌های رویش هم‌چنان که از نامش هم پیداست آغاز راه و رویش خلاقیت ذهنی مخترع است؛ افرادی که در این جشنواره برگزیده می‌شوند می‌توانند با طی یک مسیر 3-2 ساله توانمندسازی ایده خود را به محصول تبدیل کنند و بازای مناسب برای محصول خود بیابند.

وی با بیان اینکه چرخش کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است، پیرامون فرآیند توانمندسازی اختراعات ادامه داد: در این مسیر افراد با اصول کسب‌وکار، حقوق تجارت، حق مالکیت فکری، اصول تاسیس شرکت، نحوه سرمایه‌گذاری،فرایند بازاریابی و ... آشنا خواهند شد.

دکتر منتظر افزود: برگزیدگان جشنواره اختراعات تهران و البرز در صورت برگزیده شدن به عنوان اختراع سطح 3 معرفی خواهند شد و در یک فرآیند سه ماهه تا یکساله، می‌توانند با طی مسیر توانمندی مدنظر بنیاد و تاسیس شرکت دانش‌بنیان نوپا اختراع خود را به سطح 2 تبدیل کنند. نکته مهم این است که تمامی هزینه‌های این مسیر توانمندسازی از سوی بنیادهای استانی و با مشارکت دستگاه‌های توانمندساز استان (مانند پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و ...) پرداخت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان افزود: صاحبان اختراع سطح 2 پس از تاسیس شرکت دانش‌بنیان نوپا می‌توانند با استقرار در مراکز رشد و یا پارک‌های علم و فناوری اختراع خود را به محصول نیمه صنعتی و قابل رقابت در بازار تبدیل کنند. این فرآیند حداکثر یکسال به طول خواهد انجامید.

دکتر منتظر با تأکید بر اینکه هدف بنیاد ملی نخبگان هموار کردن مسیر برای تبدیل خلاقیت فردی به ثروت ملی است، خاطرنشان کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تا ده سال آینده باید 20 درصد درآمد کشور از محل صنایع دانش‌بنیان تامین شود. مسیر ترسیم شده از سوی بنیاد یکی از راه‌های تحقق این آرمان است.

وی با اشاره به سخت بودن مسیر تبدیل ایده به ثروت اظهار داشت: در دنیا، از هر هزار اختراع، کمتر از ده اختراع می‌توانند به مرحله تجاری‌سازی و بازار وارد شوند. در سال جاری و طی هفت جشنواره برگزار شده در کشور حدود 3800 اختراع در مرحله اول مورد بررسی قرار گرفته که از این میان حدود 1400 اختراع در مرحله نهایی بررسی شد و از بین آنها 200 اختراع برای تجاری‌سازی انتخاب شده‌اند.

دکتر منتظر ادامه داد: در 4 سال گذشته حدود 11 هزار اختراع داوری شده است که از این میان حدود 2000 اختراع مشمول تسهیلات سطح سه قرار گرفته و کمتر از 20 اختراع به سطح بالاتر رسیده‌اند. البته این روند طبیعی است چراکه برای رسیدن از ایده به محصول صنعتی راهی بسیار طولانی باید سپری شود.

وی در پایان ضمن اظهار امیدواری برای رسیدن به اهداف تعیین شده بنیاد ملی نخبگان در حوزه اختراعات گفت: در تلاش هستیم تا افراد صاحب استعداد برتر بتوانند توانمندی‌های بالقوه خود را در قالب تاسیس شرکت دانش‌بنیان به یک ثروت ملی تبدیل کنند.

بر اساس این گزارش، دکتر کریم زارع؛ نماینده باشگاه پژوهشگران جوان، دکتر رمضانی؛ مدیر سمپاد استان تهران در این مراسم حضور داشتند.