با حمایت ستاد توسعه فناوری و انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانش فنی تولید سوخت های زیستی در کشور حاصل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهندس اکبر شعبانی کیا، مسوول اجرایی ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی درباره اجرای پروژه تولید اتانول از ضایعات سلولزی اظهار کرد: نخستین پایلوت تولید بیو اتانول به ظرفیت 1000 لیتر در هر روز در شیراز اجرایی شد.

وی در ادامه بیان کرد: دانش فنی تولید اتانول از ترکیبات سلولزی و لیگنوسلولزی با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری دانشگاههای صنعتی شریف، شیراز، علم و صنعت ایران، شهید بهشتی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با محوری تمرکز تحقیقات مهندسی فارس وابسته به سازمان فضایی ایران در قالب کنسرسیوم به دست آمده است.

شعبانی کیا خاطر نشان کرد: ترکیبات سلولزی و لیگنوسلولزی، ترکیباتی هستند که در پروسه معمولی به سختی شکسته می شوند و دانش فنی شکستن آنها و تولید اتانول به دانش "های تک " نیاز دارد که تعداد معدودی از کشورها به این دانش دسترسیدارند و انتقال این فناوری نیز به سختی انجام می شود.

مسوول اجرایی ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی با تاکید بر اهمیت تولید اتانول در کشور گفت:بیو اتانول برای مصرف در خودروها به عنوان سوخت گزینه مناسبی است زیرادر حال حاضر برای بهبود راندمان عملکرد موتور به سوختهای فسیلی که در خودروها مصرف می شود MTBEاضافه می کنند که این مواد داخل موتور خوب نمی سوزد و قسمت غالب آن از طریق موتور خارج می شود و در چرخه آب و خاک معضلاتی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: دنیا برای حل این مشکلات افزودن بیو اتانول را پیشنهاد کرده که این اتانول از انهدام زباله ها تولید و منشاء کاملا گیاهی دارد و اگر این ماده تا 4 درصد به موتور اضافه شود با عث بهبود راندمان عملکرد موتور می شود.

شعبانی کیا یاد آور شد: اگر روزانه 60 میلیون لیتر مصرف خودرو های کشور ما باشد، افزودن 4 درصد بیو اتانول موجب صرفه جویی حدود دو و نیم میلیون لیتر در روز می شودو به بحث کنترل آلاینده های خروجی و رسیدن به مقوله هوای پاک نیز دست یابیم.

وی همچنین به بحث بیو دیزل نیز اشاره کرد وگفت: با توجه به اهمیت دو بحث بیو دیزل و بیو اتانول در سیستم جایگزینی سوخت های زیستی با سوخت های فسیلی در کشور ما بسیار بر این دو حوزه تمرکزو تاکید شده است.

مسوول اجرایی ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیپذیر معاونت علمی بیان کرد: با حمایت های خوب این ستاد و همکاری دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشکده صنعت نفت، به دانش فنی تولید بیو دیزل هم دست یافته ایم و با قطب سازی های انجام شده خروجی فناورانه خوبی دراین زمینه داشته ایم.

وی درادامه افزود: بیو دیزل معمولا از روغن های ضایعاتی (روغن های بازیافتی ) به همراه روغن های گیاهی غیر خوراکی که طی فرآیندی به سوخت زیستی تبدیل می شوند به دست می آید.

شعبانی کیا همچنین به تدوین نقشه راه توسعه زیست های سوختی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه کسب فناوری یک برنامه توسعه فناورانهمبتنی بر نقشه راه هم مورد نیاز است که این موضوع نیز در دستور کار ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر قرار دارد.