در نشست ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، سند دیپلماسی علم و فناوری که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده است، مورد بررسی قرار گرفت که به موافقت وزارت امور خارجه رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جلسه 58 ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، روز گذشته به ریاست دکتر محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. در ابتدای جلسه گزارشی با موضوع "دیپلماسی علم و فناوری" که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده است، ارائه شد.

در این گزارش پس از مفهوم شناسی" دیپلماسی علم وفناوری" اقدامات انجام گرفته در ارتباط با بسط و تعمیق این حوزه مورد اشاره قرار گرفت. در ادامه این گزارش ضمن تشریح ساختار و تشکیلات " شورای هماهنگی دیپلماسی علم وفناوری" وظایف و اختیارات این شورا هم مورد بررسی شد.

ایجاد مزیت نسبی برای استفاده از فناوری های تولید داخل، استفاده از ظرفیت های دیپلماسی علم وفناوری در راستای انعکاس پیشرفت های علمی و فناوری کشور و بکارگیری از دیپلماسی علم وفناوری در بی اثر کردن تحریم ها، از موضوعاتی بود که توسط اعضای ستاد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه جلسه نماینده وزارت امور خارجه از موافقت این وزارتخانه با پیش نویس تهیه شده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در زمینه سند دیپلماسی علم و فناوری خبر داد.

دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه این نشست، اظهار کرد: طبق کسب تکلیفی که از مقام معظم رهبری مدظله العالی انجام شده بود، معظم له موضوع را به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری محول فرمودند و متعاقب نظر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بحث و بررسی پیرامون این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول شد تا این موضوع مهم از برخی تبعات تغییر و تحولات دولت ها برکنار بماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع دیپلماسی علم و فناوری موضوع بسیار مهمی است و کشور ما از ابتدای انقلاب اسلامی توجه خاصی به موضوع علم و فناوری داشته است.

کبگانیان در ادامه گفت: کشور و انقلاب اسلامی ما از ابتدای انقلاب اسلامی با تحریم های ظالمانه دشمنان خود مواجه بوده است و با اتکا به توان داخلی و نخبگان علمی خود توانسته است تا کنون از این موانع عبور کند.

وی افزود: توسعه علم و فناوری در جهان امروز پشت درهای بسته امکان نخواهد داشت و دانشمندان همه کشورها و از جمله دانشمندان کشورمان باید بتوانند در عرصه بین الملل حضور داشته باشند و بتوانند ضمن در اختیار قرار دادن دستاوردهای علمی خود، از دستاوردهای علمی و فناوری سایر کشورها استفاده کنند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: تاریخ تمدن نشان می دهد که پیشرفت های علمی در غرب امروز، تا حدود بسیار زیادی مرهون دانشمندان جهان اسلام است و در دوران قرون وسطی مسلمین دستاوردهای علمی خود را در اختیار دیگران قرار دادند. ما استفاده از دستاوردهای علمی سایر کشورهای را به هیچ عنوان ناپسند نمی‌دانیم و اصولا معتقدیم روابط اقتصادی و تجاری با سایر کشورها حتما باید منجر به انتقال فناوری به داخل کشور شود.

وی افزود: بعد دیگر این قضیه استفاده برخی از کشورهای همسایه از دستاوردهای علمی و فناوری کشورمان است که این موضوع می تواند به تحکیم امنیت در منطقه نیز منجر شود. البته این کار در حال انجام است و این روند باید تسریع شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در سند "دیپلماسی علم و فناوری" یک رابطه دو طرفه تعیین شده است و امروز کلیات آن به بحث گذاشته شد و بدون مشکل خاصی از آن عبور کردیم.

وی افزود: در بخش جزئیات و تعیین تکلیف دستگاه ها و همچنین ساختار مدیریتی این بخش مقرر شد تا کارشناسان دستگاه های مسئول در موضوع با هماهنگی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موضع را بیشتر بررسی کنند.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: مسئولان وزارت خارجه تا کنون همکاری خوبی داشته اند و ما هم معتقدیم تمام ارتباطات برون مرزی کشور باید با مدیریت این وزارتخانه پیش برود ولی این موضوع نیاز به یک دستگاه فرابخشی دارد تا بتواند آن را به صورت بهینه مدیریت کند.