یک شرکت حوزه فناوری غذایی و دارویی در کشور موفق شد طعم ایرانی را به ثبت جهانی برساند. این در حالی است که پیش از این طعمهای هندی، تایلندی و غیره به ثبت رسیده بود و خلا. حضور طعم های ایرانی در بازار جهانی وجود داشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری شرکت تعاونی طعم و عطر ماگنولیا فعال حوزه فناوری غذایی و دارویی کشور پس از ۱۰ سال کار تحقیقاتی مداوم بر روی طعمهای ایرانی تمامی مناطق ایران و طعمهای اصیل ایرانی را شناسایی، طبقه بندی و ثبت بینالمللی کردهاست.
براساس این گزارش، طعمهای ثبت شده این شرکت، عشایری، گیلکی، کردی، بختیاری و بندری است و دیگر نیازی نیست برای نشانه گذاری طعمهای تند از لفظ هندی یا اسپایسی استفاده شود چرا که طعم اصیل بندری در کشور ما وجود دارد. یا به جای استفاده از طعم های سبزیجاتی با عنوان مکزیکی یا مدیترانه ای میتوان از طعم های گیلکی استفاده کرد.
برای مثال طعم «کردی» پایهای مبنی بر لبنیات و سبزیجات تازه دارد، «عشایری» پایه طعم چرب و دودی و طعم «گیلکی» پایه عطر و طعم سبزیجات تازه را دارا است.
از میان طعمهای دیگر این شرکت که نمونه خارجی ندارند می توان به طعم پنیر محلی ایرانی، زعفران طبیعی، قرمه سبزی، جوجه کباب ایرانی، جوجه کباب گیلکی، جوجه کباب عشایری، طعم پنیر سیامزگی و دیگر طعمهای اینچنینی اشاره کرد.
صادرات طعمها به کشورهای مختلف
در این شرکت از میان این طعمها و رنگ های طبیعی تولیدی تا کنون بالای ۷ تن درسال گذشته به کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، فرانسه، انگلیس، روسیه، امارات، آذربایجان، ارمنستان، کویت و آفریقای جنوبی صادر شده است.
صادرات این محصولات کمتر از یک سال آغاز شده است. پیش بینی میشود سال آینده صادرات این محصولات حداقل به بالای 50 تن برسد.
درآمد میلیاردی ماهانه از 420 کالا دانش بنیان
براساس این گزارش، این شرکت تا کنون تعداد زیادی اختراع مبنی بر طراحی و فرمولاسیون انواع طعم ها و رنگ های طبیعی داخلی داشته و تعدادی کالا دانش بنیان تولید می کند.
فروش این شرکت از این کالاها می تواند ماهیانه 2-3 میلیارد تومان است و سالانه از سهم واردات این کالا ها که در حدود 500 تا 700 میلیون دلار در بازار ایران است. البته هنوز سهم کمی را دارا است. وی عنوان کرد: این شرکت بنا دارد تا در اینده نزدیک با تولیدات خود درصدی جایگزینی از سهم واردات این کالا ها را به خود اختصاص دهد. این شرکت در حال حاظر دو کارخانه برای تولید محصولات طعم دهنده و رنگ های طبیعی دارد و و واحد سوم آن نیز در حال ساخت و برنامههای قرار دارد.
حمایت معاونت بهانه ماندگاری شرکت دانش بنیان در ایران
براساس این گزارش، به گفته مسوولان این شرکت، یکی از بخش های مهم معاونت علمی حمایت صادقانه و بسیار روانی است که از شرکت های دانش بنیان می کند. این حمایت ها باعث شده کارکنان و مسوولان شرکت در کار خود دلگرم باشد. مسوولان شرکت تصمیم داشتند سرمایه خود را از کشور خارج کنند، اما با مشوق های مسوولان ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست کردند در ایران فعالیت خود را ادامه دهند که این خواسته عملی شد. البته علاوه بر حمایت معنوی، صحبتهایی صورت گرفته تا قراردادی برای حمایت مالی ای در این زمینه صورت گیرد که بسیار مفید خواهد بود.