ایران موطن اصلی و خاستگاه گل محمدی است و این گیاه بومی ایران است. کشت و صنعت این گیاه در کشور سابقه‌ای افزون بر دو هزار سال دارد و اکنون نیز در بیش از ده استان کشور با سطح زیر کشتی افزون بر 12 هزار هکتار کشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گل محمدی علاوه بر گلاب حداقل هشت محصول خام، اولیه و نوین دیگر شامل 1. اسانس اول، 2. اسانس دوم، 3. اسانس تام مخصوص صنایع عطرسازی، آرایشی و بهداشتی و داروسازی، 4. اسانس تام مخصوص صنایع غذایی، مصارف شخصی و خانگی، 5. ماده معطر طبیعی فنیل اتیل الکل، 6. کانکریت رز، 7. ابسولوت رز و 8. اسانس حاصل از استخراج با سیال فوق بحرانی دارد. این محصولات همگی ارزش افزوده بسیار بالاتری از گلاب دارند اما به دلیل عدم وجود ادوات نوین فرآوری این گل در کشور تا سال 1390 امکان تولید آنها در کشور وجود نداشت.


دکتر عبدالرسول ابراهیم آبادی رئیس هیئت مدیره شرکت "کامکارکاران بهامین" درباره تولید این محصولات از گل محمدی اظهار کرد: این شرکت از سال 1390 در تلاشی مجدانه برای رفع این نقیصه و ارتقاء و تجهیز کشت و صنعت گل محمدی کشور با دانش و فناوری روز دنیا موفق به انتقال فناوری نوین تقطیر این گل به کشور، بومی سازی این فناوری و تولید پنج محصول از مجموع هشت محصول نوین فوق الذکر شامل 1. اسانس اول، 2. اسانس دوم، 3. اسانس تام مخصوص صنایع عطرسازی، آرایشی و بهداشتی و داروسازی، 4. اسانس تام مخصوص صنایع غذایی، مصارف شخصی و خانگی و 5. ماده معطر طبیعی فنیل اتیل الکل در مقیاس تجاری و صنعتی شده است.


این فعال حوزه فناوری گیاهان دارویی افزود: ایران موطن اصلی و خاستگاه گل محمدی است و این گیاه بومی ایران است. کشت و صنعت این گیاه در کشور سابقه ای افزون بر دو هزار سال دارد و اکنون نیز در بیش از ده استان کشور با سطح زیر کشتی افزون بر 12 هزار هکتار کشت می‌شود. صنعت فرآوری این گل نیز پایه ای ایرانی دارد و صنعت تقطیر آن قدمتی معادل قدمت کشت این گل در کشور دارد. اما متاسفانه طی سده اخیر کشت و صنعت این گل در کشور همپای سایر فعالان این کشت و صنعت که آن را از ایران عاریه دارند توسعه کیفی نیافته بود و این کشت و صنعت علی رغم توسعه کمی و برخورداری از سابقه طولانی فعالیت، سطح زیر کشت وسیع و حجم انبوه تولید گل و نیز سردمداری در تولید گلاب به عنوان اولین و کهن ترین محصول این گل، از لحاظ کیفی از عقب ماندگی جدی رنج می برد.


گلاب تنها محصول اصلی گیاه گل محمدی نیست

وی با تأکید بر این که متاسفانه مردم ایران و حتی بسیاری از فعالان فعلی این کشت و صنعت در کشور گلاب را محصول اصلی گل محمدی می‌دانند، و عموما از وجود محصولات باارزش فوق الذکر اطلاع ندارند خاطرنشان کرد: گل محمدی یک گیاه کم اسانس به شمار می‌رود و از حدود سه و نیم تن گل تنها یک کیلوگرم اسانس به دست می‌آید که بسیار با ارزش است. هر کیلوگرم اسانس مرغوب این گیاه در عرضه عمده حدود 10 هزار و در خرده فروشی تا 30 هزار یورو ارزش دارد. مضاف بر این محصولات نوین فوق الذکر ماده اولیه قابل استفاده در صنایع مختلفی نظیر عطرسازی، آرایشی و بهداشتی، داروسازی، غذایی و حتی برخی صنایع شیمیایی بوده و می توانند به محصولاتی نهایی با ارزش افزوده ای تا چهل برابر این محصولات خام اولیه تبدیل شوند.


وی افزود: با وجود این که ایران خاستگاه گل محمدی بوده و گیاه بومی کشور است، اما به دلیل این که در گذشته تنها به گرفتن گلاب از آن پرداخته شده است، در بازار و تجارت جهانی اسانس این گل، جایگاه چندانی نداریم.


روند صعودی تولید و بهبود کیفیت اسانس گل محمدی در کشور

این فعال حوزه فناوری داروهای گیاهی با اشاره به روند پیشرفت محصول تولید شده گفت: نمونه اسانس‌های قبلی کشور با روش‌های قدیمی و در مقادیر بسیار کم و به عنوان محصول جنبی گلابگیری تولید و تنها به قیمت هر کیلوگرم ۳ تا ۴ هزار دلار به فروش می‌رسید. اما محصولات تولیدی این شرکت از لحاظ کیفی مطابقت کامل با استانداردهای جهانی موجود برای آنها دارند و قابل عرضه در بازارهای جهانی هستند اما فعلا در جهت رفع نیاز صنایع داخلی مورد استفاده قرار گرفته شده اند. این شرکت فعالیت خود را در سه محور 1. توسعه کمی فناوری تقطیر منتقل شده و بومی سازی شده، 2. توسعه کمی تولید محصولات نوین اولیه فوق الاشاره و از همه مهمتر 3. انتقال، بومی سازی و توسعه صنایع مصرف کننده این محصولات به ویژه صنایع عطرسازی و آرایش و بهداشتی و خوشبوکننده که ارزش افزوده شایانی را برای کشور به دنبال دارد را با جدیت تمام دنبال می کند.


کشت گل محمدی در حداقل 10 استان کشور

ابراهیم آبادی با مقایسه میزان کشت این محصول نسبت به دیگر کشورها گفت: دو کشور بلغارستان و ترکیه فعالان اصلی فعلی کشت و صنعت گل محمدی هستند و هر دو آنها این گل و صنعت آن را ابتدا از ایران عاریه گرفته اند. سطح زیر کشت گل محمدی در هر یک این دو کشور حدود دو هزار هکتار و در مجموع تنها حدود یک سوم سطح زیر کشت این گل در ایران است اما به دلیل توجه این دو کشور به محصولات نوین این گل در حال حاضر 80 درصد تولید و تجارت این محصولات در اختیار این دو کشور است. با توجه به وجود زیرساخت زراعی این گل شرکت "کامکارکاران بهامین" مجدانه تلاش می کند تا در آینده نزدیک جایگاه اول جهانی تولید و تجارت محصولات این گل را از آن کشور کند.