حالا فیسبوک بیش از یک میلیارد نفر یعنی یک/هشتم جمعیت کره زمین، عضو دارد. از هر هشت نفر، یکی. و این در کشورهایی مانند کشور ما که هنجارهای اجتماعی و محدودیت های خاص خود را دارد، بیشتر به نظر می رسد چرا که ما در شبکه های اجتماعی در حال تجربه ی شکل های جدیدی از روابط میان انسان ها با هم و با نهادها، موسسات و کسب و کارها هستیم که تا کنون مجالی برای چنین تجربه هایی وجود نداشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اغلب شبکه های اجتماعی، از لحاظ جذب کاربر و تعاملات درونی کاربران، یک مسیر مشخص را طی می کند، در ابتدا مورد توجه کسی قرار نمی گیرند، پس از مدتی، اگر شرایطش مهیا باشد، سرعت جذب کاربران بالا و بالاتر می رود و به نقطه اوج خودش می رسد. با هجوم مردم به شبکه های اجتماعی، یک مشکل ذاتی در آن ها بروز می کند که به آن شلوغی شبکه گفته می شود. و همین مشکل، کاربران خوشحال و فعال دیروز را منفعل و ناراضی می کند تا اینکه به شبکه های اجتماعی جدید مهاجرت می کنند.
برای مثال، امروزه خیلی ها می گویند: فیسبوک دیگر خیلی خز
شده است! و شکایت می کنند که به دلیل تعداد زیاد دوستان غیرحقیقی، موارد
مهم دوستان حقیقی لابلای آن همه شلوغی گم می شود و آن ها متوجه اش نمی
شوند. البته فیسبوک راه حل هایی هم برای حل این مشکل و جلوگیری از کاهش
تعامل کاربرانش در نظر گرفته است اما ظاهرا همه دوست ندارند آن راه حل ها
را امتحان کنند.
اینجاست که شبکه های اجتماعی اصطلاحا خلوت تر، جذابتر
به نظر می رسند. برای نمونه خیلی ها به توییتر و اینستاگرام و … ملحق می
شوند و بیشتر وقتشان را آنجا می گذرانند.
در مطالب قبلی، راه کارهایی را برای بهره بردن از توییتر برای برندسازی، بازاریابی و رشد کسب و کار نوشته بودیم و این بار، بر روی اینستاگرام تمرکز می کنیم.
چرا اینستاگرام؟
سطحی ترین دلیلیش این که در ایران فیلتر نیست! اما از دیگر دلایل مهم می توان اشاره کرد به:
۱. ایسنتاگرام، بر اساس عکس کار می کند. به این معنی که همه چیز از انتشار یک عکس شروع می شود و به قول معروف، یک تصویر ارزش ۱۰۰۰ کلمه را دارد. و در دنیای پر از حواسپرتی و دغدغه ها و بمباران اطلاعاتی، دیدن و گذر کردن از یک عکس به عکس دیگر، راحت تر است از خواندن یک متن (حتی اگر خیلی هم کوتاه باشد مانند توییتر)
۲. حس بینایی ما انسان ها، مهمترین حس ماست و در طول تکامل، نقش مهمی در بقای ما داشته است. مغز ما، کاملا بصری است و به همین دلیل است که اغلب به آنچه می بینیم بیشتر از آنچه می شنویم باور می کنیم. و با ایجاد خطاهای بصری هم می توانیم مغزمان را گول بزنیم!
۳. در حال حاضر در اینستاگرام امکان ارسال عکس و ویدیو از طریق وب سایتش وجود ندارد و تنها با داشتن یک سخت افزار (گوشی، تبلت) و با نصب برنامه اش می توان عکس ارسال کرد. همچنین، اکثر گوشی ها و تبلت ها دوربین دارند و بنابراین تا حد زیادی می توان انتظار داشت که عکس ها و ویدیوهایی که یک کاربر آن بارگذاری می کند، توسط خود او گرفته شده اند، و مربوط به پیرامونش، و خود اوست. به این ترتیب، محتوای تولید شده، خصوصی تر است و جنبه های جدیدی از زندگی آن فرد را به دوستان و دنبال کنندگانش (فالورهایش) نشان می دهد که می توان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد میزان تعامل، بیشتر است. برای مثال عکس های هنرپیشگان و بازیگران سینما و تلویزیون، جنبه های جدیدی از این افراد را به ما نشان داده است و افرادی را که تا قبل از آن فقط بر پرده سینماها یا صفحه تلویزیون، آن هم در قالب های مشخصی، می دیدیم حالا به شکل های دیگری با عکس هایی متفاوت، خصوصی و صمیمانه تر، می بینیم.
۴. اینستاگرام، به نسبت خلوت است. اگرچه بخصوص در ایران تعداد کاربرانش لحظه به لحظه زیاد می شود اما هنوز مانند فیسبوک شلوغ نشده است.
۵. هر کسی با یک دستگاه همراه، فقط می تواند یک حساب کاربری داشته باشد و از صفحه هواداران و … خبری نیست.
۶. اینستاگرام امکان بازاشتراک گذاری (Re-Share) ندارد. یعنی شما نمی توانید عکس کاربری دیگری را مجددا با دوستان و دنبال کنندگانتان به اشتراک بگذارید. این امکان در واقع به عنوان موتور محرک شبکه های اجتماعی شناخته می شود و در ابتدا نبود چنین امکانی، به عنوان ایراد برای اینستاگرام تلقی می شد اما حالا معنای دیگری به خود گرفته است. (البته برنامه های مکملی توسط افراد دیگر برای شبیه سازی این مورد ساخته شده است.)
اقتصاد اینستاگرام:
من به عنوان کسی که مسائل و روندهای فناوری، استارتاپ ها، بازاریابی و کسب و کارها را پیگیری می کنم از یک واقعیت مهم غافل بودم و هنگامی که متوجه آن شدم، آنقدر برایم جالب بود که اکنون برای مدتی است درباره آن به صورت اختصاصی پژوهش می کنم. این واقعیت چیزی نیست جز اثرگذاری بالای اینستاگرام بر برندسازی و بازاریابی و همچنین حجم تجارت آنلاینی است که بر روی آن روزانه روی می دهد.
همچنین کاربرانی را می توان یافت که با وجود اینکه نه افراد سرشناسی هستند و نه عکاس هایی حرفه ایی اما تعداد دنبال کنندگان بسیار بالا و چندین هزار نفری دارند. شاید در نگاه اول تصور کنید که احتمالا عکس هایی که قرار می دهند غیر معقول و غیر معمول هستند اما اینطور نیست.
من شخص تصور می کردم که با وجود مشکلات فراوان و اعتماد نه چندان زیاد به تجارت الکترونیک در ایران، خرید و فروش اینترنتی کاری آسان نیست و حداقل برای جلب اعتماد مشتری باید یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی مناسب و قابل اعتماد راه اندازی کرد. اما با حساب های کاربری ایی که بر روی اینستاگرام بررسی کرده ام و متوجه شده ام که چه میزان بالایی فروش اینترنتی دارند، مجبور شدم در تصوراتم بازنگری کنم.
خوشبختانه تعداد فروشگاه های اینتستاگرامی که اغلب متعلق است به کسب و کارهای خانگی یا کارگاه های کوچک، روز به روز دارد بیشتر می شود. به عنوان نمونه می توانم به موارد زیر اشاره کنم. البته این، نمونه هایی هستند که من دیده ایم و ممکن است شما نمونه های دیگری هم دیده باشید که خواهش می کنم حتما در بخش نظرات، ذکر کنید.
- فروش زیور آلات، اشیاء تزئینی، قاب موبایل، بدلیجات و … توسط فروشندگان خرد
- سفارش پخت و ارسال کیک ها، غذاها و نان های مختلف در خانه توسط تعدادی خانم
- تولید و فروش انواع بافتنی، نمد، گلدوزی و …توسط کارگاه های خانگی
- معرفی و فروش کتاب، فیلم و محصولات فرهنگی توسط کتابفروشی ها، ویدیوکلوب ها و …
- تبلیغات برای کافه ها، رستوران ها و فودکورت ها توسط حساب هایی درباره آشپزی و کافه گردی
- تبلیغ و فروش گل و گیاه و بذر توسط گلفروشی ها و پرورش دهندگان خانگی
- تبلیغ و فروش لباس و کیف و کفش و …
- تبلیغ و فروش لوازم بهداشتی و آرایشی
- تبلیغ و فروش لوازم منزل و دکوراسیون
- تبلیغ ویلا و ساختمان
- تبلیغ انواع خدمات مانند ترجمه، آموزش، مشاوره، گرافیک و طراحی، طراحی وب و حتی خرید و فروش لایک و فالوئر توسط صاحبان حساب های کاربری پرطرفدار
- برندسازی شخصی
تعداد برنامه های موبایل مکمل و حاشیه ایی برای اینستاگرام روز به روز بیشتر می شود. از برنامه هایی که به شما امکان می دهند عکس ها و ویدیوهای دوستانتان را ذخیره کنید تا امکان باز-نشر، برنامه های کمکی برای ساخت هش تگ های پرطرفدار و حتی روبات ها و کراولرهای لایک و فالو کننده.
داستان اینستاگرام به عنوان یک استارتاپ هم خیلی جذاب است و مراحل تبدیل شدن آن از یک ایده به یک کسب و کار موفق که توسط فیسبوک به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد را نوشته ایم.
حالا پرسش مهم این است که شما چگونه می توانید به بهترین شکل از این شبکه اجتماعی رو به رشد به نفع خودتان و کسب و کارتان استفاده کنید. این کاری است که از بزرگترین شرکت های دنیا گرفته تا کسب و کارهای خانگی دارند انجام می دهند و از آن بهره می برند. در نتیجه شما هم با یادگرفتن امکانات و روش های بکارگیری این پتانسیل بزرگ می توانید تاثیر مهمی بر کسب و کارتان در مسیر بگذارید.
جلب توجه مشتریان احتمالی، افزایش فروش و ایجاد تعامل بیشتر با مشتریان، مزایای بکارگیری درست این روش هاست که در مطلب بعدی به آن خواهم پرداخت.