پژوهشگران ایرانی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران توانستند خط تولید داروی تزریقی سرطان پروستات را که تولید آن منحصربه کشور امریکا بود، راه‌اندازی کنند.

مهدی نکومنش؛ رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران دبا اشاره به اینکه از خط تولید یک داروی تولیدی در پژوهشگاه رونمایی شد، گفت: خط تولید صنعتی داروی"لوپرولایداستات"  رونمایی و سپس راه اندازی شد که این دارو یک فراورده تزریقی یک ماهه برای سرطان پروستات است  و البته این دارو مشابه داروی امریکایی با همین کاربرد است.

وی افزود: علاوه بر اینکه داروی تزریقی برای سرطان پروستات استفاده می شود، در درمان بیماریهای فیبروم رحم و نازایی در زنان نیز کاربرد دارد.

نکومنش با بیان اینکه ساخت این دارو منحصر به کشور امریکاست، افزود: دارویی که در امریکا به تولید می رسد هزینه ای معادل با 400 یورو دارد که داروی"لوپرولایداستات" مشابه داروی امریکایی باهمین کاربرد است.

به گفته وی اکنون می توانیم علاوه بر تامین نیاز کشور به کشورهای دیگر این دارو را صادرکنیم و البته ما توانستیم در دنیا دومین کشور تولید کننده این نوع از دارو باشیم.

نکومنش با اشاره به اینکه اکنون این دارو توسط شرکتی در مرکز رشد این پژوهشگاه که محققان ایرانی در آن فعالیت دارند به تولید رسیده، اظهار داشت: بنا داریم تا این دارو را به کشورهای سوریه و یمن صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این دارو با نمونه امریکایی برابری می کند، علاوه بر آن در این مرکز رشد امکان تولید گرید سه و نیم میلی گرمی نیز فراهم شده است، در صورتیکه امریکا تنها گرید هفت میلی گرمی را تولید می کند.

به گزارش مهر، عصر روز گذشته در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب ، خط تولید صنعتی این داروی تزریقی راه اندازی شد. این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی نائب رئیس مجلس، وحیداحمدی معاون پژوهشی وزارت علوم و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، صورت گرفت. تولید این دارو توسط شرکت "واریان فارمد" در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی به ثبت رسیده است.