پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری واحد تحقیق و توسعه شرکت گیاهان سبز زندگی برای نخستین بار در کشور و پس از 10 سال پژوهش بر روی گیاه زعفران، داروهایی برای درمان افسردگی - آلزایمر و سندرم پیش از قائدگی اختراعو فرمولاسیون نوینی از زعفران را برای درمان موارد ذکر شده ابداع کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جمال الدین جلالی، رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان گیاهان سبز زندگی و مجری این طرح تحقیقاتی، با بیان اینکه این دارو با زعفران ساخته شده است گفت:‌ گیاه زعفران یک گیاه ایرانی است و در کتاب قانون ابن سینا نیز به خاصیت های بی شمار این گیاه از جمله تاثیر مثبت بر خلق و خوی انسان، حافظه، تقویت بینایی چشم بسیار تاکید شده است که با تلاش پژوهشگران کشورمان توانسته ایم با تولید یک داروی گیاهی علائم بیماری آلزایمر را کنترل و از آن پیشگیری کنیم.


مجری این طرح تحقیقاتی گفت: شرکت دانش بنیان گیاهان سبز زندگی با همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و بیمارستان های وابسته به این مرکز دانشگاهی، پس از انجام آزمون های بالینی متعدد برای نخستین بار دارویی گیاهی با نام سافروتین تولید کرده است که قابلیت کاهش علائم بیماری آلزایمر را دارد.

 

تجربه 84 ساله در حوزه صادرات

جلالی در خصوص فعالیت گسترده این شرکت دانش بنیان در حوزه صادرات گفت: صادرات این شرکت دانش بنیان به بیش از 40 کشور در سراسر دنیا که بیشتر در اروپای غربی و کانادا، کره، ژاپن، استرالیا و بعضا شمال افریقا و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد.

وی در این خصوص با اشاره به محدودیت داروهای آلزایمر در دنیا گفت: مطرح ترین داروهای بیماری آلزایمر تنها 5 مورد در دنیا هستند و این شرکت دانش بنیان توانسته است کپسول سافروتین را تولید کند که از لحاظ تاثیر گذاری دقیقا مطابق با برترین داروهای مشابه خارجی با عوارض جانبی بسیار کمتر است. 

جلالی ضمن تاکید بر سابقه بلند مدت این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت گیاهان سبز زندگی با تجربه بیش از 84 سال در حوزه صادرات گیاهان دارویی و مواد موثره گیاهان داروییفعالیت می کند.

  

استناد 52 مقاله جدید در سراسر دنیا

جلالی در خصوص این کپسول گیاهی گفت: سافروتین یک داروی ضد آلزایمر و جلوگیری کننده از پیشرفت آلزایمر است که با دو داروی معروف دنیا باسامی DONEPEZIL و MEMANTINبرابری کرده که برای اثبات این مطلب کارآزمایی های بالینی طولانی مدت صورت گرفته است.

وی گفت: این دارو با همکاری یازده ساله دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تولید شده است، وی همچنین بیمارستان روزبه، بیمارستان زنجان و بیمارستان قم را از همکاران خود در اجرای این طرح نام برد.

این فعال شرکت دانش بنیان گفت: حدود سه سال پیش اولین مقاله درباره سافروتین در یکی از معتبر ترین مجلات علمی دنیا به انتشار رسید که مبنایی برای استناد دیگر محققان در سطح دنیا به تحقیقات انجام شده و موفقیت حاصله گردید و تا امروز تعداد این مستندات به 52 رسیده است و هم اکنون در فهرست فارماکوپه اروپا ثبت شده استاین مقاله همچنین در دوازدهمین جشنواره ابن سینا به عنوان مقاله برتر برگزیده شد.

 

کیفیت بالای داروی تولیدی در مقایسه با داروهای مشابه خارجی

جلالی در خصوص مقایسه داروی تولید شده با نمونه خارجی آن گفت: داروهای تولید شده ضمن برابری با نمونه های خارجی از لحاظ تاثیرگذاری مشابه و عوارض جانبی بسیار کم، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی، باعث پیشگیری از سرطان نیز می شود که به این ترتیب این دارو می تواند به راحتی جایگزین داروهای شیمیایی مشابه و وارداتی نیز باشد.

جلالی ادامه داد: این شرکت دانش بنیان در دو حوزه مواد غذایی و فرآوری گیاهان دارویی و نیز گیاهان بومی ایران فعالیت می کند و محصولات تولیدی خود را به صورت بسته های تکی و نیز فله به اقصی نقاط دنیا صادر می کند.او اضافه کرد در جهت پیشبرد اهداف فوق و نیز به ثبت رسانی داروهای گیاهی در سطح بین المللی خواستار کمک رسانی از سوی مسئولین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشیم که امید آن داریم که با کمک های مستمر و حمایت های معاونت بتوانیم تولید این قبیل دارو ها را هرچه بیشتر گسترش دهیم.