طبق نوشته‌ی کتاب اثر فیس‌بوک، چند ماه قبل از آن‌که زاکربرگ «پنج دقیقه‌ای تصمیم بگیرد» که از هاروارد انصراف دهد، او در نیمه‌ی راه بود. یادگیری بدون مدرسه و دانشگاه یک‌جورهایی یک تم در میان کارآفرین‌ها است. فهرست انصراف‌ از تحصیلی‌های میلیاردر بسیار بلند است. مایکل دل بعد از یک سال حضور در دانشگاه تگزاس، انصراف داد. ولی این موضوع را به والدینش نگفت. لری الیسون بعد از آن‌که مادرش فوت کرد، دو بار از تحصیل انصراف داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بیل گیتس سه سال در هاروارد دوام آورد. او حتی واحدهای کافی برای فارغ‌التحصیل‌شدن هم گذراند. اما فارغ‌التحصیل نشد. او پس از آن‌که درباره‌ی کامپیوتر جدید در یک مجله مطلبی خواند، ذهنش را آماده‌ی انصراف کرد: «ما می‌ترسیدیم که اگر صبر کنیم، یک نفر دیگر کار را انجام دهد. تصمیم سختی بود و من می‌دانم که پدر و مادرم هم نگران بودند. من هرگز کسی را تشویق به انصراف از تحصیل در مدرسه و دانشگاه نمی‌کنم، ولی برای من، این تصمیم درستی بود.» سی‌ودو سال بعد، او آن مدرک (افتخاری) هاروارد را گرفت. حداقل مجبور نبود برای تحصیل بیشتر، پولی پرداخت کند.

همه برای این‌که سریعاً یک شرکت بزرگ راه‌بیاندازد از تحصیل انصراف نداد. بعضی‌ها هم برنامه‌ای نداشتند. مثلاً استیو جابز. او به این دلیل از دانشگاه انصراف داد که خرج زیادی داشت. اما به محض این‌که انصراف داد، به کلاس‌های رایگان رفت. برای مثال، او خطاطی را به همین شکل آموخت. والدین بیولوژیکی استیو از کسانی که او را به فرزندی پذیرفتند، قول گرفته بودند که استیو از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود، ولی این اتفاق نیفتاد.

اما بعضی از والدین هم انصراف کودکانشان از تحصیل را پیش‌بینی می‌کنند. دکتر زاکربرگ یکی از آن‌هاست. او می‌دانست که پسرش انصراف خواهد داد.

امروزه برای متوسط مردان آمریکایی، پس از کسر همه‌ی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم در طول عمر، یک مدرک دانشگاهی تقریباً سیصد و شصت و پنج هزار دلار آب می خورد. برای زنان (که هنوز هم کمتر از مردان درآمد دارند) صد و هشتاد و پنج هزار دلار. اگر تصمیم انصراف از تحصیل دارید، تمام کاری که باید انجام دهید این است که آن اعداد را با کاری که با پولتان می‌توانید انجام دهید، مقایسه کنید، همان پولی که صرف هزینه‌های تحصیل می‌کنید.