به مناسبت دهه مبارک فجر، تولید و عرضه داروی گیاهی در زمینه‌های زخم بستر، سوختی و زخم دیابت با قیمت یک سی ام نمونه خارجی آن آغاز شد. این داروها پروانه چند کشور خارجی را گرفته و در حال صادرات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حجت الله ذبیحی، رییس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروی دامپزشکی کشور و عضو کارگروه دامپزشکی ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی درباره صادرات محصولات گیاهی تولید شده‌ در کشور اظهار کرد: این داروها برای درمان زخم بستر، زخم پای دیابت و سوختگی هستند. همگی آن‌ها پروانه مربوطه تولید را در ایران دریافت کرده‌اند و برخی از آن‌ها موفق به کسب پروانه از کشورهای دیگر از جمله عراق، چین، سوریه شده‌اند.

ذبیحی همچنین توضیح داد: داروی زخم بستر قدرت درمان کنندگی بسیار بالا دارد و از نمونه فرانسوی خود کیفیت بالاتری را دارا است. به طوری که شرکت تولید کننده این محصول در فرانسه نیز، درخواست خریداری آن را کرده است.
این فعال عرصه تولید داروهای گیاهی تاکید کرد: صورتی که هرگونه زخم بستر، زخم دیابت و سوختگی در افراد به وجود آید، ما این آمادگی را داریم تا اگر بیماری توانایی مالی نداشت، به صورت کاملاً رایگان دارو را در اختیار وی قرار دهیم.

صادرات محصول، پیش از عرضه در کشور

عضو شورای گفت و گوی شرکت‌های دانش بنیان همچنین عنوان کرد: خدا را شاکریم که توانستیم محصولی تولید کنیم که قبل از این که محصول در کشور خودمان عرضه عمومی شود، از کشورهای دیگر درخواست صادرات دریافت کرده است.

وی افزود: قراردادهای صادراتی این محصول با کشورهای چین، عراق، سوریه، افغانستان در حال انعقاد است. با یک شرکت آلمانی هم برای صدور این داروها به آن کشور، مکاتباتی صورت گرفته است.

ذبیحی درباره دیگر محصولات دارویی برای درمان سوختیگی بیان کرد: برای تولید پدهای سوختگی، زخم بستر و زخم دیابت، با یک شرکت تولید کننده باند و گاز جمهوری اسلامی، قراردادی منعقد شده که پدهای سوختگی را در اشکال 10 در 10 و 10 در 3، در قالب آلومینیوم فویل و با کیفیت بالا تولید می کند.

رییس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروی دامپزشکی کشور همچنین توضیح داد: هر سه این داروها به صورت پماد و پد عرضه شده‌اند. داروی زخم دیابت پماد 100 گرمی و پد 10 در 10، داروی زخم بستر به صورت پماد 120 گرمی و پد 10 در 10 و پماد سوختگی در بسته‌های 50 گرمی و پد سوختگی 10 در 10 تولید کرده‌ایم.

ارزانتر و با کیفیت تر از نمونه خارجی

وی درباره قیمت این محصولات نسبت به مشابه خارجی آن بیان کرد: قیمت این محصولات یک سی ام نمونه تولید کشور فرانسه به مردم عرضه می‌شود. فرانسه هر عدد پماد زخم بستر را در ابعاد 20 در 20 برگی هشتاد هزار تومان عرضه می‌کند. این در حالی است که قیمت محصول تولیدی ما 2500 تومان است. اگر این دارو بسته ای تهیه شود قیمت آن 25 هزار تومان است.

ذبیحی تاکید کرد: پایین تر بودن قیمت داروی تولید ایران نسبت به نمونه فرانسوی خود به این معنی نیست که کم ارزش تر است. تنها به این جهت که قشری که دچار زخم بستر، زخم دیابت و سوختگی هستند قشر ضعیف جامعه هستند و هدف ما این بوده است تا با قیمت‌های ارزان بتوانیم کمکی به این قشر کرده باشیم. این محصولات کاملاً بومی است و مواد آن توسط محققان خودمان تولید شده است.

صادرات به چین

ذبیحی درباره صادرات این داروها گفت: همزمان با تولید این محصولات موفق شدیم قرارداد صادرات به چین را داشته باشیم که هم اکنون 3 کانتینر دارو در حال ارسال به این کشور است. چین اعلام کرده است این دارو جزو محصولاتی است که اجازه ورود به چین را دارد. امیدواریم در هفته آینده دومین محموله هم به این کشور حرکت کند.

وی محصول سومی که برای کشور چین قابل توجه بوده است را داروی درد مفاصل عنوان کرد و توضیح داد: این دارو سال گذشته رونمایی شد و شرکت‌های چینی اعلام کردند آمادگی دارند کل 100 میلیون دلار قرارداد بسته شده از این محصول را خریداری کنند.

رییس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروی دامپزشکی کشور گفت: امیدواریم با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی این معاونت، با توجه به کمک‌هایی که تا کنون به ما کرده‌اند، تا سقف 100 میلیون دلار تولید داشته باشیم و به صورت مستمر به صادرات این محصولات بپردازیم.