محققان روس و کانادایی در اکتشافات خود در سیبری، بقایای اسکلت یک زن جوان با قدمت هفت تا هشت هزار ساله را کشف کرده‌اند که نخستین شواهد تأیید شده از دوقلوزایی و مرگ در هنگام زایمان را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، منطقه خراسان، باستان‌شناسان در تحقیقات اکتشافی خود، سال 1997 گورستانی موسوم به لوکوموتیو را در جنوب سیبری شناسایی کردند.

این گورستان هنوز بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، اما تاکنون 101 جسد متعلق به هفت تا هشت هزار سال قبل اغلب مربوط به شکارچیان سیبری در این قبرستان کشف شده است.

«آنجلا لیورز» از باستان‌شناس دانشگاه ساسکاچوان کانادا در سال 2012 تصمیم گرفت که استخوان‌های کشف شده در این گورستان را مجدداد مورد بازبینی قرار دهد؛ در این تحقیقات، بقایای اسکلت یک مادر کشف شد که در هنگام زایمان فرزندان دوقلوی خود، جانش را از دست داده بود.

به گفته «لیورز»، این استخوان‌ها، نخستین شواهد تأیید شده از دوقلوزایی در حدود هشت هزار سال قبل را نشان می‌دهند؛ مادر احتمالا زایمان بسیار سختی داشته و جان خود را در هنگام زایمان از دست داده است. یکی از قل‌ها در رحم مادر باقی مانده و نوزاد دیگر نیز مرده بدنیا آمده است.

نتایج این کشف در مجله Antiquity منتشر شده است.