کارگاه «فرهنگ علم و نخبگی» با هدف ترویج و توسعه علم در سطح همگانی به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امروزه از مهمترین شاخص‌های توسعه، آینده نگاری Foresight است. آینده نگاری یعنی آمادگی برای آینده، یعنی به کاربردن منابع موجود به بهترین وجه ممکن در راستای ارزش‌های مشخص تعریف شده برای توسعه.

پیش بینی آینده شاید غیر ممکن باشد. ولی آینده نگاری به منظور به کار بردن درست منابع بر اساس تصور و برآورد درست از آینده لازم است. در کشور ما در مدیریت علوم و فناوری باید آینده نگاری را در دستور قرار داد.

آموزش عالی وظیفه آماده کردن کادرهای تخصصی کشور برای گرداندن مملکت در آینده را به عهده دارد. بدون توجه به پژوهش به جای پرورش نیروی تخصصی که بدنه تخصصی کشور را با آینده نگاری شکل می دهند و با تصور صحیح بخش های مختلف کشور را به پیش می‌برند، بدنه تخصصی با کادر های اداری/کارمندی (بروکراتی) پر خواهد شد که مهمترین اثر شان بی اثری و بی خاصیتی خواهد بود.

از این‌رو بنیاد نخبگان استان تهران در نظر دارد کارگاه فرهنگ علم و نخبگی را با هدف ترویج و توسعه علم در سطح همگانی برگزار کند که همگانی کردن علم و آشنایی جوانان با جنبه های نوین علم و فناوری برای توسعه تفکر علمی و نگاه علمی به زندگی و عرضه علم و معرفی دستاوردهای فناوری برای همه مردم از جمله اهداف راهبردی این کارگاه به شمار می رود.

در کارگاه «فرهنگ علم و نخبگی/ ترویج علم و فهم همگانی آن»، محورهایی به شرح زیر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت:

تاریخ و مفهوم علم و نگاهی به تاریخ علم در ایران

وضعیت توسعه علم و فناوری در کشور های در حال توسعه و کشورهای مسلمان

- توسعه مکتب های علمی به عنوان وظیفه واحدهای پژوهش و توسعه طراحی آینده

- توسعه نگرش انتقادی: رجوع به تجربیات بین المللی در بکارگیری نگرش انتقادی

- اهمیت به پژوهش و برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت های فردی و سازمانی

- توسعه و همگانی کردن علم با استفاده از وسایل ارتباط جمعی

-ترویج تفکر علمی بر توسعه جامعه علم محور و علم باور

کارگاه فرهنگ علم و نخبگی در روزهای 6 اسفندماه و 13 اسفندماه سال جاری به صورت مجزا در ساعت 17-15 برگزار می شود و مدرس آن دکتر مهدی زارع؛ دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران است.

علاقه‌مندان از بین نخبگان و استعدادهای برتر می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه http://visit.bmn.ir/farhangi.aspx مراجعه یا با شماره تماس 88900511 واحد فرهنگی و روابط عمومی تماس حاصل فرمایند.