دانش طراحی و ساخت سیستم‌های نظامی به چنان سطحی رسیده که در آن تانک‌های فوق مدرنی تولید می‌شود که قابلیت تصمیم‌گیری و حتی "صحبت کردن" دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بدون شک هیچ فناوری نظامی بحث برانگیزتر و هیجان انگیزتر از ماشینی نخواهد بود که مجهز به پیشرفته ترین تسلیحات نظامی بوده و قادر به اتخاذ تصمیم باشد. البته این نگرشی است که در بسیاری از فیلم ها و داستان های علمی و تخیلی دیده می شود و در دنیای واقعیت ها نیز پهپادها به عنوان نمایشی کوچک از این نگرش دیده می شود.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که پهپادهای نظامی نیز توسط انسان ها کنترل می شوند.

خودمختاری تسلیحات نظامی آینده – جایی که یک سلاح مانند تانک یا چیزی شبیه آن قابلیت برنامه ریزی شدن داشته باشد و بتواند هدف مورد نظر را تشخیص و از پای درآورد – در نهایت جای خود را در جنگ های آینده پیدا خواهد کرد. درحقیقت روزی فرا خواهد رسید که این فناوری پا به عرصه حیات بگذارد.

گزارش جدید مرکز تحقیقاتی "امنیت جدید آمریکا" در واشنگتن ضمن پرداختن به این واقعیت در تلاش است تا ابعاد مختلف این موضوع را برای مردم باز کرده و درک ما را از آینده ماشین آلات نظامی آینده که توان فکر کردن دارند افزایش دهد.

در این گزارش آمده است: خودمختاری، فرآیندی پیچیده است اما زمانی که درباره ماشین آلات صحبت می کنیم مهمترین نکته ای که به ذهن خطور می کند این است که اعمال کنترل انسان ها بر این فناوری چگونه خواهد بود و ماشین های هوشمندی از این دست تا چه سطحی قابلیت اتخاذ تصمیم گیری دارند؟

نکته مهم اینجاست که هیچ فرمانده عالی رتبه نظامی علاقه ندارد تفنگی به دست چنین ماشین آلاتی داده شده تا آنها جنگ ها را هدایت کنند.

دانشمندان علوم نظامی معتقدند تنها با حضور نیروهای انسانی است که می توان نسبت به بی خطر بودن عملکرد این نوع روبات های نظامی آسوده خاطر بود.