محققین کشورمان با تولید دستگاه نیمه اتوماتیک پرتابل نان با حرارت 100 درصد غیر مستقیم ضمن کاهش مصرف سوخت باعث جلوگیری 900 تن از آلودگی CO از فضای کشور شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  ابوالقاسم اسحاق‌آبادی مدیرعامل شرکت "صنایع پخت مشهد" با اشاره به کاهش مصرف سوخت با تولید دستگاه نیمه اتوماتیک پرتابل نان گفت: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است با تولید محصولات خود با حرارت 100 درصد غیرمستقیم ضمن کاهش 75 درصدی مصرف سوخت به میزان 900 تن آلودگی‌های CO را از فضای کشور دور کند.

وی ادامه داد: مصرف سوخت سیستم های موجود در تنورها 357 مترمکعب بوده است و این میزان در دستگاه‌های پخت نان معمولی به 200 تا 180 مترمکعب می‌رسد و این شرکت دانش‌بنیان توانسته است این میزان را در محصولات تولیدی با توجه به ظرفیت دستگاههای تولیدی به 46 تا 50 مترمکعب کاهش دهد.

صادرات دستگاه نیمه اتوماتیک پرتابل نان، به پنج قاره جهان

اسحاق‌آبادی همچنین گفت: در خصوص صادرات محصولات تولیدشده گفت: این شرکت دانش بنیان توانسته است با جلب رضایت مشتریان در داخل کشور بستر مناسبی در حوزه صادرات نیز فراهم کند که در حال حاضر محصولات شرکت در کشورهای آلمان، سوئد، امارات، عربستان، ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان، نروژ، بحرین، عمان، کره، لبنان، اتریش، تاجیکستان، افغانستان، قرقیزستان، استرالیا، عراق، کانادا، آمریکا، ترکیه، آذربایجان، روسیه، فیلیپین، مالزی، انگلستان، گرجستان، تایلند، هلند، نیوزیلند و ازبکستان موجود است.

وی اضافه کرد: شرکت صنایع پخت مشهد افتخار دارد با تکیه بر تخصص و تجربه مهندسین داخلی توانسته است محصولات خود را علاوه بر اقصا نقاط کشورمان به بیش از 35 کشور در پنج قاره جهان صادر کند.

افزایش میزان تولیدات در سال 95

این فعال حوزه فناروی با بیان اینکه از آغاز فعالیت تاکنون با افزایش ظرفیت میزان تولیدات خود را تا 300 دستگاه در سال نیز برسانیم، با اشاره به تحریم‌ها در کشور گفت: قبل از شروع تحریم‌ها در شرایط بهتری به سر می‌بردیم و این شرکت دانش بنیان قادر بود 1 دستگاه روزانه تولید داشته باشد که در حال حاضر امید آن داریم تا با تلاش تیم تحقیقاتی این شرکت دانش بنیان و کمک‌های مستمر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتوانیم میزان تولیدات خود را در سال بیشتر کنیم

اسحاق آبادی در این خصوص اضافه کرد: این شرکت دانش بنیان پیش‌بینی می‌کند تا در سال 95 تولیدات خود را به 5 دستگاه در روز برساند.

وی بیان کرد: طبق محاسبات انجام شده اگر در کل کشور از دستگاه‌های حرارت غیرمستقیم استفاده کنیم سالانه حدود 900 تن آلودگی‌های CO از فضای کشور کاسته می‌شود که این کاهش آلاینده‌ها خروجی‌های بسیار خوبی بوده است که با تولید و عرضه این محصول به وجود آمده است.

شاخصه‌های ممتاز دستگاه‌های تولیدی در کشور علت صرفه‌جویی ارزی

اسحاق آبادی با اشاره به این مسئله که دستگاه‌های تولیدشده نمونه خارجی ندارند گفت: این دستگاه‌ها انحصاراً تولید کشور خودمان هستند.

وی در خصوص مزیت‌های دستگاه تولیدی گفت: شاخصه اصلی که این دستگاه را ممتاز نموده است مصرف سوخت پایین است که این دستگاه را ممتاز کرده و موردتوجه مشتریان خود چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی شده است.

این فعال شرکت دانش بنیان اضافه کرد: این دستگاه نمونه خارجی ندارد و تولید آن کاملاً انحصاری است و همچنین سیستم انتقال حرارت این شرکت دانش‌بنیان در جهان منحصربه‌فرد است و اگر این دستگاه‌ها با وجود این مزیت‌ها جایگزین دستگاههای موجود شود سالانه باعث صرفه جویی 1.8 میلیارد متر مکعب مصرف سوخت در کشور خواهد شد و از این طریق موجب ارزآوری به کشور از طریق فروش سوخت صرفه جویی می شود.

اسحاق آبادی همچنین گفت: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است در بستر سوخت آلودگی‌هایی نظیر هیدروکربن‌ها و کرون را از بستر پخت نان حذف کند و بستری کاملاً بهداشتی را به وجود آورده است.

وی در پایان اضافه کرد: با توجه به این که در این دستگاه تنها از یک مشعل استفاده شده است و با روش حرارت غیر مستقیم گرمای مورد نیاز پخت نان را تهیه می‌کند قادر است آلودگی‌هایی زیست محیطی هم که این دستگاه می‌توانست داشته باشد را تقریباً به صفر رسانده است.