پژوهشگاه دانش های بنیادی، میزبان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود تا در آن، بزرگ ترین ابرسازه علمی ایران؛ یعنی آینه اصلی تلسکوپ رصدخانه ملی به عنوان یکی از طرح های کلان ملی معاونت علمی رونمایی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عصر امروز با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی و دکتر رضا منصوری رییس پژوهشکده رصدخانه ملی ایران از آینه اصلی تلسکوپ رصدخانه ملی ایران در پژوهشگاه دانش های بنیادی رونمایی شد.


لاریجانی از این طرح به عنوان موفقیت تاریخی در حوزه علمی یاد کرد و افزود: پشتیبانی‌ها و حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم به ادامه این طرح کمک بسیاری کرد و شخص دکتر ستاری به طور منظم پیگیر این طرح بود. 


وی با اشاره به اینکه ایده رصدخانه ملی توسط افراد بسیاری به مرور کامل شد، گفت: این طرح شاید، بزرگ ترین پروژه علمی ایران باشد که با صرف ساعت های بسیار زیادی کار علمی، در حال تولد است. من اطمینان دارم در آینده از رصدخانه ملی ایران به عنوان یک میراث علمی یاد خواهد شد. 


رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم، آزمایش آینه اصلی این رصدخانه به طول انجامید تا مشخصات مدنظر تایید شود، ابراز کرد: ساخت این آینه در مجموع حدودا 5 سال و طی فرآیندی گسترده و پیچیده به طول انجامیده است. 


لاریجانی با تاکید بر اینکه چند فناوری و دانش پیشرفته در ساخت تلسکوپ و احداث رصدخانه ملی ایران به کار برده شده است، گفت: این فناوری ها تا پیش از این در کشورمان وجود نداشتند و قابل خریداری هم نبودند. بلکه نیاز ما سبب شد این فناوری ها در داخل تولید شود و این از ویژگی های پروژه رصدخانه ملی ایران است. 


براساس این گزارش، طرح رصدخانه ملی ایران به عنوان نخستین طرح کلان پژوهشی کشور پس از تصویب شورای پژوهش های علمی کشور، در سال 1377 آغاز به کار کرد. پس از مکان یابی رصدخانه، طراحی تلسکوپ به وزن 60 تن، توسط محققیان کشور انجام شد. سرانجام آینه اصلی تلسکوپ با قطر 3/40 متر که قلب تلسکوپ محسوب می شود، پس از سفارش، خرید، تراش اولیه، سایش، صیقل و دو مرتبه آزمون، برای پذیرش نهایی هم اکنون وارد کشورمان شد. تاکنون بیش از 30 درصد از این طرح کلان ملی فناوری با حمایت های ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است.