فناوری تشخیص چهره روز به روز کارایی بیشتری پیدا می کند و در تازه ترین ابتکار عمل صورت گرفته در این زمینه امکان ثبت جزئیات چهره و تشخیص آن از زوایای مختلف با تلاش یک محقق ایرانی امکان پذیر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این روزها فناوری تشخیص چهره به یکی از ابزارهای کاربردی و غیرقابل چشم پوشی بسیاری از فناوری های نوظهور نظیر شبکه های اجتمای و قفل گشایی تلفن های همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید تبدیل شده است.

به تازگی نیز گروهی از محققان آزمایشگاه های یاهو با همکاری محققانی از دانشگاه استنفورد به نگرشی نوین دست یافته اند که بر اساس آن ثبت جزئیات چهره از هر زاویه ای امکان پذیر می شود، حتی اگر بخشی از چهره به دلیل زاویه ای که با سیستم دارد به صورت مخفی در نظر گرفته شود. با تکیه بر این ابتکارعمل تشخیص چهره آن هم با ضریب دقت بالا میسر خواهد شد.

محمد صابریان و ساچین فارفید در آزمایشگاه های یاهو واقع در کالیفرنیا با همکاری لی جیا لی از دانشگاه استنفورد معتقدند الگوریتم جدیدی که ارایه کرده اند در قیاس با سایر روش های موجود در تشخیص صحیح و سریع چهره از عملکرد بهتر و دقیق تری برخوردار است.

برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید سری به سال ۲۰۰۲ زد، زمانی که دو دانشمند رایانه یعنی پاول ویولا و مایکل جونز انقلابی دیدنی در این عرصه به وجود آوردند. آنها موفق به ارایه الگوریتمی جهت تشخیص چهره شدند که اکنون مبنای کار بسیاری از دوربین های دیجیتال پیشرفته امروزی است. با این حال گذشت زمان نشان داد که این فناوری چندان هم در تشخیص چهره هایی که با زاویه نسبت به لنز دوربین قرار گرفته اند کارایی ندارد.

این مشکل اکنون توسط صابریان و همکارانش در این پروژه برطرف شده است. برای این منظور آنها نمونه پیشرفته نرم افزاری موسوم به "شبکه نورونی حلقوی عمیق" را به کار گرفته اند که به لطف یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ و کامل می توان به این نرم افزار یاد داد که یک چهره شبیه به چه چیزی است.

این پایگاه اطلاعاتی شامل ۲۰۰ هزار تصویر از چهره های مختلف و ۲۰ میلیون تصویر فاقد چهره است که ضریب دقت و سرعت عملکرد سیستم در تشخیص انواع چهره از هر زاویه ای را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

محمد صابریان مدرک دکتری خود را از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیاگو و کارشناسی ارشد را نیز در رشته مهندسی برق و علوم رایانه از دانشگاه صنعتی شریف اخذ نمود. عمده فعالیت های تحقیقاتی وی در حوزه علوم رایانه و مفهوم یادگیری در دنیای ماشین آلات است.