پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر دادگستری، صاحبان شرکت‌های دانش بنیان و استادان دانشگاه در مصلی امام خمینی(ره) تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران صبح امروز 3 اسفندماه، میزبان افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل بود. در این مراسم دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، جمعی از مدیران حوزه علمی و فناوری، صاحبان شرکت های دانش بنیان، دانشگاهیان و نخبگان کشور حضور داشتند و علاوه بر ایراد سخنرانی، از بخش های مختلف این نمایشگاه دیدن کردند.

اقتصاد کشور دچار مشکلات فرهنگی است

براساس این گزارش، ستاری، در افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان، در کل جامعه، گفت: این فرهنگ باید از آن دانشجویی که پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار دولتی است، تا مسئولین و مدیران جامعه را در بر بگیرد.
وی همچنین بیان کرد: با تاکید مقام معظم رهبری مجموعه دولت، شرکت‌ها، سیستم مالی و همه بخش‌های جامعه، متوجه ضرورت این اقتصاد شده‌اند. اما این توجه هنوز کافی نیست.

ستاری ادامه داد: چاره ای نداریم جز این که در این مسیر حرکت کنیم، چرا که این حرکت تنها جایگزین اقتصاد نفتی است. اقتصادی که بر پایه درآمد بدون زحمت است و فکری برای آن وجود نداشته باشد، ضمن این که در اقتصاد نفتی نمی‌توان جوانان را به سوی ایجاد اشتغال سوق داد، زیرا جامعه به شدت وابسته به درآمدهای بدون زحمت است.

وی با اشاره به این مسئله که بیشتر از این که مشکلات منابع مالی داشته باشیم، دچار مشکلات فرهنگی هستیم گفت: فرهنگ نادرست اقتصادی مبتنی بر درآمدهای بدون زحمت باید عوض شود و تنها در صورت اصلاح این فرهنگ، اقتصاد دانش بنیان و مزیت‌های آن محقق خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه ابراز کرد: در فرهنگ دانش بنیان، دانشگاه‌ها محل زایش درآمد از راه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان هستند. باید در کشور ثابت کنیم درآمدی که از راه علم به دست می‌آید، از هر درآمد دیگری بالاتر و ارزشمندتر است. تنها دانش است که می‌تواند از دل خود اشتغال ایجاد کند.

باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم

وی همچنین توضیح داد: اگر فرهنگ عوض شود به دنبال آن دانشگاه‌های ما بخشی از درآمد خود را از محل فروش فناوری و ارتباط با صنعت تأمین خواهند کرد، پژوهشگاه‌ها فناوری‌های خود را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهند داد و پژوهش ها درآمد زا خواهند شد. باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و بدانیم در صورت اصلاح این فرهنگ مابقی مشکلات کشور به خودی خود اصلاح خواهد شد.

به گفته ستاری، اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از اتفاقات بسیار خوبی بود که سال گذشته در مسیر تحقق این اقتصاد و اصلاح فرهنگ قبلی اتفاق افتاد. به اجرای کامل این قانون نزدیک شده‌ایم و جای کار بسیاری تا اجرایی شدن کامل قانون وجود دارد.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین عنوان کرد: قطعاً در اجرای این قانون مشکلات بسیار زیادی وجود دارد، اما با همدلی به وجود آمده، چرخ دنده‌های اجرای آن در حال حرکت‌اند. ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی اتفاق مهمی دیگری بود که به چرخیدن این چرخ دنده‌ها کمک بسیاری کرد.

ستاری افزود: این صندوق می‌تواند در آینده بزرگ‌ترین نهاد مالی کشور در جهت کمک به تحقق اقتصاد دانش بنیان باشد. امیدواریم این صندوق به جایگاهی برسد که بتواند به طور کامل از ایجاد زیست بوم کارآفرینی در کشور حمایت کند.

وی ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه مجموعه دولت به طور جدی از این حرکت حمایت می‌کند و ما نیز باید به دولت اثبات کنیم موفقیت کشور در گرو اقتصاد دانش بنیان است. و اثبات این امر تنها از راه تخصیص بخش عمده ای از سرانه کشور از محل درآمدهای دانش بنیان محقق خواهد شد. با اثبات این که از دل پژوهش‌ها درآمد حاصل می‌شود، می‌توانیم ثابت کنیم علم از ثروت بهتر است.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، توسعه این فرهنگ و مدل اقتصادی جدید همچون کاری که در دنیا اتفاق افتاده به موفقیت مدیران منجر خواهد شد که اغلب کمتر از 30 سال سن دارند. باید طوری عمل کنیم که حتی اگر شکست خوردند به آن‌ها فرصت مجدد بدهیم.

وی با بیان اینکه قطعاً مقاومت زیادی نسبت به تحقق این اقتصاد وجود دارد اما عمده این مقاومت‌ها فرهنگی است اظهار کرد: اگر بتوانیم خود را ثابت کنیم، بر این مقاومت فائق خواهیم آمد. نمایشگاه علم تا عمل و دیگر نمایشگاه‌هایی که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، در راستای ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان گام برمی‌دارند و پایه اصلی این نمایشگاه‌ها توسعه این اقتصاد است.

براساس این گزارش، پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، صبح امروز با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پور محمدی (وزیر دادگستری)، دکتر محمود شیخ زین‌الدین (رییس جشنواره) در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) کار خود را آغاز کرد.

در این مراسم، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، به همراه وزیر دادگستری و معاونان، از غرفه های نمایشگاه بازدید کردند.

پنجمین نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل تا 5 اسفندماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپاست.