پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت مدل نرم سه‌بعدی قلب برای کمک به تشخیص و درمان بیماری‌ها شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آرزو ابریشمی موحد، محقق طرح و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در گرایش بیومکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدل‌های سه بعدی را راه حلی برای تعیین دقیق مشکلات اعضای بدن دانست و اظهار کرد: روش‌های کنونی تصویربرداری دو بعدی مانند سی‌تی‌اسکن یا ام‌.آر‌.آی دارای نقاط ضعف بویژه در مشکلات و بیماری‌های پیچیده بافتهای بدن هستند.

وی افزود: با پیشرفت فناوری انتظار می‌رود ساخت سه بعدی بافت‌ها به شیوه‌ای رایج برای تشخیص بهتر و تعیین روش و چگونگی عمل‌های جراحی و کوتاه کردن زمان آن تبدیل شود.

ابریشمی موحد با بیان این که روش معمول در ساخت مدل‌های سه‌بعدی استفاده از دستگاه‌های پلی جت است، گفت: ما به علت در اختیار نداشتن این دستگاه، پس از طراحی و شبیه‌سازی یک قلب از تصاویر نمونه تهیه شده به وسیله دستگاه سی تی آن‍ژیو، از روش قالب سازی و تزریق سیلیکون برای ساخت نمونه نرم استفاده کردیم.

وی افزود: اهمیت این پژوهش در توسعه و مستندسازی روش ساخت مدل‌های سه‌بعدی به شمار می‌رود و راه را برای بهینه‌سازی و تولید مدل باز می‌کند.

محقق طرح تصریح کرد: از آنجا که جراحی‌های قلب نوزادان به دلیل کوچک بودن ابعاد، بسیار پیچیده است، ساخت مدل سه‌بعدی جهت شبیه‌سازی جراحی و انتخاب تجهیزات با اندازه مناسب پیش از عمل جراحی در کاهش مدت زمان عمل و بهبود سریع‌تر بیمار بسیار موثر است.

بر اساس این گزارش، این طرح با راهنمایی دکتر فتورائی و نظارت دکتر هاشمی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.