دبیر پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل با اشاره به فروش میانگین 30 میلیارد ریالی شرکت‌های برگزیده حاضر در این نمایشگاه، از رشد درآمد حاصل از فناوری خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ اسماعیل قادری‌فر، دبیر پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، با بیان این که این دوره از جشنواره با رشد قابل توجه فناوری های تجاری‌سازی شده در پله‌ای بالاتر از دوره های قبلی جشنواره قرار دارد افزود: حضور شرکت های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در این دوره از جشنواره،‌ زمینه تحقق ایجاد درآمد از راه دانش و تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد کرد.


وی پذیرش فناوری‌های و محصولات از درگاه شخصیت حقوقی را مهم ترین تفاوت ماهوی جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: با ایجاد درگاه ورودی بر مبنای شخصیت حقوقی،‌ صرفا واحدهای فناوری در قالب شرکت دانش‌بنیان یا واحد فناور در این دوره از جشنواره حضور دارند.


دبیر پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل درآمد شرکت های حاضر در این دوره از محل فروش فناوری را نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ کمی قابل توجه دانست و افزود: از آن‌جا که درگاه ورودی جشنواره ارائه محصولات و فناوری‌ها در قالب‌ شرکت‌ یا واحدهای فناور بوده است، شرکت‌هایی با فروش بیش‌تر در اولویت ورود به جشنواره قرار گرفتند.

رشد فروش شرکت های دانش‌بنیان


وی میانگین فروش شرکت‌های راه یافته به جشنواره را حدود سه ملیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم برای فروش یک ساله شرکت‌ها برآورد می‌شود و فروش شرکت‌های حاضر از محل فروش محصولات دانش بنیان در این دوره جشنواره، نشان دهنده این است که تحرک شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در حوزه ایجاد کسب و کار مبتنی بر علم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، مطلوب و قابل قبول بوده است.


قادری فر با اشاره به حضور خوب شرکت های دانش‌بنیان از اقصی نقاط کشور افزود: از 31 استان کشور بیست سهمیه برای هر استان جهت شرکت در جشنواره در نظر گرفته شده بود که این عدد نسبت به دوره گذشته رشد داشته است.

انتخاب کاندیداهای برتر بخش مسابقه‌ای جشنواره علم تا عمل


وی با بیان این که بسته به ظرفیت و توانایی در مجموع از هر استان حدود بیست شرکت و در مجموع ششصد شرکت در بخش استانی جشنواره حضور داشتند، گفت: این عدد برای استان تهران به میزان دو برابر بوده است و حدود چهل شرکت از این استان در جشنواره حضور دارند. در نتیجه به تناسب این تعداد، ده شرکت در بخش جشنواره‌ای و شش شرکت به عنوان راه‌یافته به بخش مسابقه‌ راه می‌یابند.


وی افزود: از میان این بیست شرکت، پنج شرکت برتر هر استان، به عنوان کاندیداهای بخش جشنواره‌ای و سه شرکت کاندایدای بخش مسابقه‌ای حضور دارند. بر اساس امتیازات اعطا شده به شرکت‌ها، از میان این پنج شرکت سه برگزیده به بخش ملی جایزه علم تا عمل راه خواهند یافت.


قادری‌فر با اشاره به برپایی نمایشگاه امسال در سه بخش مختلف، افزود: در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) 31 غرفه به شرکت های استان ها اختصاص داده شده است. در این غرفه‌ها، میانگین بیست واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان حضور یافته از استان‌ها دستاوردهای خود را ارائه کردند.


به گفته قادری‌فر، در بخش برگزیدگان استانی و طرح‌های ویژه به ترتیب سه برگزیده از هر استان و شش برگزیده تهران در مجموع 96 غرفه و 25 طرح کلان‌ فناوری مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین طرح‌هایی که از سوی ستادهای توسعه فناوری که به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند در بخش ویژه در معرض نمایش قرار گرفته اند.

کمک به کسب و کار فناورانه شرکت ها


دبیر پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، حضور حامیان و سرمایه‌گذاران در کردیدور حامیان فناوری را از مهم ترین بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره و نمایشگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به این که بسیاری از شرکت ها صاحب کسب و کار خوبی هستند اما توانایی ارائه طرح کسب و کار و توجیه اقتصادی خوبی ندارند حمله خوبی به بازار ندارند. لذا، مجموعه هایی همچون شرکت های سرمایه گذاری ، مرکز ارائه خدمات کسب و کار پارک فناوری پردیس معاونت علمی، با ارائه طرح های مطالعاتی، ارائه طرح کسب و کار و خدمات مشاوره ای و راهبری شرکت ها، آنها را در افزایش رونق کسب و کار یاری می‌کنند.


به گفته قادری فر، بانک ها، صندوق‌ نوآوری و شکوفایی، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد خیریه برکت در کنار سرمایه گذاری خطرپذیر با حضور در کریدور سرمایه‌گذاران و حامیان فناوری حضور دارند.


وی با اشاره به توجه به ایجاد چتر حمایتی از شرکت ها در قالب پیاده‌سازی برنامه‌های مختلف، از برگزاری چهار کارگاه آموزشی تخصصی برای فناوران در طول برگزاری نمایشگاه خبر داد و بیان کرد: با توجه به اهمیت ارائه آموزش‌های اثرگذار و ارتقای کسب و کارانه شرکت‌ها، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی دنبال می‌شود. در نخستین روز برگزاری نمایشگاه، کارگاه پایداری شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور با استقبال بسیار خوب شرکت ها مواجه شده است. چهار کارگاه در طول روزهای برقراری نمایشگاه برگزار می‌شود و در پایان هر کارگاه، گواهینامه پایان دوره به شرکت کندده ها اعطا خواهد شد.

پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا 5 اسفندماه 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپاست.